۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۶۲۳۷۵
استاد حوزه علمیه:

شیعه واقعی باید متأثر از مولای خود باشد

معاون پژوهش حوزه علمیه عنبرآباد با بیان اینکه شیعه واقعی باید متأثر از مولای خود باشد، گفت: شیعه باید همت جدی به نماز اول وقت داشته باشد.
حجت الاسلام فضیلتی نیا

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین فضیلتی نیا معاون پژوهش حوزه علمیه عنبرآباد، عصر امروز در جمع اصناف و بازاریان که به همت ستاد اقامه نماز این شهرستان برگزار شد، گفت: در طول تاریخ معاصر و در انقلاب هایی مثل  انقلاب تنباکو، انقلاب مشروطیت و انقلاب ارزشمند جمهوری اسلامی که در کشور ایران صورت پذیرفت، نقش بازار، نقشی موثر در پیشرفت آن بوده است.

وی افزود: طبق روایات معتبره بازار اگر ارزشی و اسلامی باشد می تواند در همه امور اعم از امور سیاسی، امور اسلامی، امور اجتماعی، تاثیر بسزایی را داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تاثیر گذاری مطلوب بازاریان در واجباتی مثل نماز گفت: یک امر به معروف بجا و به شکل صحیح اشخاص بازاری از آنجایی که ایشان با مردم بیشتر حشر و نشر دارند می تواند تاثیر گذار تر باشد تا افراد دیگر.

حجت الاسلام فضیلتی نیا در باب اهمیت نماز گفت: این نماز چیست که تا زمین لرزه ای اتفاق می افتد نماز واجب می گردد، تا از آسمان باران نمی بارد نماز باران می خوانند، و نوزاد که به دنیا می آید می گویند در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویید و همین انسان وقتی از دنیا رحلت می کند باید بر پیکرش نماز میت خواند، ما در دین چه واجبی داریم که از آدم تا خاتم و از زایشگاه تا قبرستان باشد؟

وی افزود: لفظ صلاه البته غیر از لفظ عبادات، سجده، قنوت، تسبیح، ذکر، به تنهایی در قرآن کریم 88 بار آمده، و ما 350 نمازمستحبی داریم و این بهاء در هیچکدام از واجبات دیگر از جانب خداوند متعال مشاهده نمی شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه عنبرآباد ابراز داشت:  نماز آنقدر عظمت دارد که می ارزد وجود نازنین امام حسین (ع) در عاشورا، برای هر کلمه اش یک تیر بخورد و یکی از فلسفه های خواندن نماز را طبق روایات، تشکر بنده از نعمت های خدای خود است.

استاد حوزه علمیه گفت:خداوند کریم در سوره مبارکه قریش می فرماید: « فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ» عبادت کنید پروردگار اين خانه را (خدا را)، چرا؟ چون« الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» همان كس كه آنها را از گرسنگى نجات داد و از ترس و ناامنى ايمن ساخت و این یعنی تشکر بنده از پروردگار خود است.

وی با اشاره به مهم بودن تفکر و اندیشه در خلقت و پی بردن به نعمت های خداوند متعال برای تواضع بیشتر افزود: گاهی باید آنقدر برای برخی از اشخاص که نماز را ترک کرده اند و یا کاهلی می نمایند نعمت های خداوند را بر شماریم تا از خود خجالت بکشند و متواضع شود، مثلا بگوییم در برخی از اعضای بدن خود تفکر کنیم؛ اگر همین انگشت شصت در دستان نباشد بسیاری از کارهای روزانه ما مثل بستن دکمه پیراهن، آمپول زدن، نخ کردن سوزن و هزاران کار دیگر مختل خواهد شد.

حجت الاسلام فضیلتی نیا در ادامه گفت: از دیگر اثرات نماز بنابر تاکید آیات قرآن که فرمود:"وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي" و نماز را براى ياد من بپادار یاد کردن خداوند متعال است حال ذکر و یاد خدا چه فایده ای دارد؟ پاسخ می دهد"أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ‏" می فرماید« با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد» و فایده اطمینان و آرامش چیست؟ می فرماید: « يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً» تو اى روح آرام‏ يافته، به سوى پروردگارت بازگرد در حالى كه هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است.

 وی در پایان، با بیان اینکه شیعه واقعی باید متاثر از مولای خود باشد و همت جدی به نماز اول وقت داشته باشد، گفت: کسبه و بازاریان عزیزی که هنگام نماز مغازه خویش را تعطیل و به نماز جماعت می شتابند، نزد خداوند متعال اجری والا دارند و این حرکت در افزایش روزی ایشان نیز بی تاثیر نخواهد بود./9709/102/ب2

ارسال نظرات