۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۴۶۲۴۳۸

مشهدالرضا همزمان با شب اربعین حسینی کربلایی شد

با حضور گستره زائران، هیأتها و کاروان های عزاداری از اقصی نقاط جهان اسلام در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، حال و هوای مشهدالرضا کربلایی شد.
مشهدالرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با شب اربعین حسینی جمعی از مشتاقان و ارادتمندان ائمه عصمت اطهار(ع) از سراسر کشور در حرم مطهر  رضوی برای عرض تسلیت به ساحت امام رضا(ع) گرد هم آمدند.

دسته دسته هیأتها و کاروانهای عزاداری از هر سمت و سویی به حرم مطهر می آیند، گویی عزاداران حسین بن علی(ع) برای عرض تسلیت به نواده ایشان سر از پا نمی شناسند.

ایامی که میلیونها مسلمان از اقصی نقاط جهان، خود به کربلا رسانده اند جمع کثیری از مشهدالرضا؛ این دیار عشق در جوار مضجع نورانی امام هشت(ع)در حالی که دست های خود را به سینه گذاشته با سلام و درود دلهای خود را روانه کربلا کردند.

هر گوشه و کنار این آستان ملکوتی خلوتگاه دلهای عاشقی است که با چشمانی گریان، دست به سوی آسمان بلند کرده و در قنوت عشق خود با زینب(س) هم ناله شده اند.

براساس این گزارش، مراسم عزاداری و سوگواری شب اربعین حسینی در حرم مطهر امام رضا(ع) با مرکزیت رواق امام خمینی(ره) همراه با پخش صوت سراسری در اماکن متبرکه رضوی برگزار شد.

این مراسم پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت عاشورا آغاز شد و با سخنرانی حجت الاسلام محسن کافی ادامه یافت.

زائران و مجاوران رضوی در شب اربعین؛ چهلمین روز شهادت سید و سالارشهیدان، اباعبدالحسین(ع) و یاران با وفایشان با زمزمه «حسین حسین جان»، «غریب کربلا»، «مظلوم نینوا» به سوگ نشستند و اشک ماتم ریختند.

شهادت سیدالشهدا؛ وعده خداوند به ابراهیم نبی

در این مراسم حجت الاسلام محسن کافی، استاد حوزه علمیه با اشاره به حقوق امام حسین(ع) بر گردن مسلمانان عنوان کرد: با استناد به روایتی از پیامبر(ص) زیارت سیدالشهداء حقی برگردن هر مسلمانی است که با حق نبی مکرم اسلام(ص) برابر است، توجه کنید این حق بر گردن تمام «مسلمانان» است نه شیعیان یا هر تابعی از تابعان سیدالشهدا.

وی با اشاره به حدیثی از رسول اكرم(ص) در حق حسین بن علی(ع)، افزود: «حسین منی و انا من حسین، احب الله من احب حسینا، حسین سبط من الاسباط: حسین از من است و من هم از حسینم، هر كه حسین را دوست بدارد خداوند دوست او باد، حسین فرزندزاده ای است از فرزندزادگان انبیاء».

حجت الاسلام کافی عنوان کرد: اولین حق امام «حق ذات» است که اگر ذات امام حسین(ع) نبود کمیت عالم لنگ بود؛ امام حسین(ع) مانند دیگر معصومان واسطه فیض خالق و هستی است و اگر ایشان نبودند ما از منبع فیض محروم بودیم.

قربانی امام حسین(ع) به جای اسماعیل

وی تصریح کرد: هنگامی که به خواست خداوند ذبح اسماعیل به دست حضرت ابراهیم(ع) انجام نشد و خدا به جای آن یک قوچ برای قربانی فرستاد خداوند به ابراهیم وعده «ذبح عظیم» داد.

حجت الاسلام کافی خاطرنشان کرد: مسلم است که منظور از «ذبح عظیم» آن قوچ نیست بلکه به فرموده خدوند به ابراهیم فرزندی از پیغمبر آخرالزمان به جای اسماعیل تو قربانی می شود.

وی با اشاره به «حسین از من است و من هم از حسینم» ادامه داد: قضا و قدر الهی امام حسین(ع) را به جای اسماعیل نهاد که پیامبر(ص)؛ خاتم الانبیاء از نسل اسماعیل برای هدایت بشر به دنیا آمدند و همه ما مدیون پیامبر(ص) هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین کافی با بیان اینکه از دیگر حقوق امام بر گردن ما «معرفت» است، ابراز کرد: متأسفانه اکثر ما از امام حسین(ع) مصیبتهای ایشان را در کربلا می دانیم و علمی نسبت به توصیه و سفارش های ایشان درباره چگونه زندگی کردن نداریم.

گفتنی است، این مراسم با مرثیه سرایی جواد حسین خوانی، سخنرانی حجت الاسلام محمود مدنی، نماینده ولی فقیه در امور کشورهای حوزه خلیج فارس و عزاداری امیر عارف ادامه یافت./1308/201/ب2

ارسال نظرات