۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۴۶۲۴۵۲
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

دوستی ستمگران بر اساس اصل تولی و تبری شراکت با آنان است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به دو فریضه واجب تولی و تبری، گفت: امروز کسانی که آمریکا و اسرائیل را دوست داشته و از آنان تبعیت می کنند خود را شریک جنایات بسیار ظالمانه آنان می کنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) ضمن تسلیت این ایامع اظهار داشت: فردا زیارت اربعین فراموش نشود، این زیارت از ناحیه امام صادق(ع) صادر شده و مأثوره است.

وی افزود: کسانی که مشرف به زیارت اربعین نشدند از بعید با خواندن زیارتنامه اربعین ارادت خود را به سالار شهیدان(ع) ثابت کنند چرا که از معصومین(ع) روایت است که زیارت اربعین نشانه ایمان است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: از رسول الهی(ص) حدیث قدسی است که خدای متعال فرمود: «هر فردی عملی مرتکب شد که وضو را باطل کند اگر وضوی خود را تجدید نکند در حق من جفا کرده است، اگر تجدید وضو کند ولی دو رکعت نماز نخوانده و خواسته خود را از من نخواهد جفا کرده است و اگر وضو گرفته و نماز خوانده و مرا بخواند در طلب دنیا یا آخرت اگر جواب او را ندهم من در حق او جفا کرده ام و من پروردگار جفاکار نیستم».

وی ادامه داد: وضو نوری است که سبب آمادگی قلب برای نیایش با خدای متعال می کند و تلاش کنیم در زندگی به این روایت عمل کرده، پس از هر بار ادای حاجت وضو گرفته و در نبود اضطرار دو رکعت نماز خوانده و از خدای متعال خواسته های دنیوی و اخروی خود را طلب کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به ماجرای زیارت اربعین جابر انصاری اشاره و اضافه کرد: وی از شخصیت های بسیار بزرگوار صدر اسلام است که حدیث کسا را نقل کرده و میلاد امام حسین(ع) را به پیامبر اکرم(ص) تبریک گفت.

وی ادامه داد: عطیه عوفی از شخصیتهای بسیار گرانقدر صدر اسلام است که بعد از به دنیا آمدن پدرش او را به نزد رسول گرامی اسلام(ص) برد و از ایشان خواست تا نامی برای فرزندش انتخاب کنند و حافظ و قاری قرآن بود.

امام جمعه ارومیه افزود: در زمان حجاج بن یوسف که فرد بسیار سفاک و دشمن سرسخت امام علی(ع) و یاران ایشان بود نقل است که عطیه از شر او به موصل رفت اما حجاج به حاکم موصل نامه نوشت که عطیه را یا وادار به جسارت به حضرت علی(ع) بکنند یا به او 400 تازیانه زده، سرش را تراشیده و از شهر بیرونش کنند که عطیه(ره) حاضر به جسارت نشد و شرایط دوم را پذیرفت.

وی گفت: جابر انصاری و عطیه عوفی از روزی که خبر شهادت امام حسین(ع) را شنیدند مدینه را برای زیارت شهدای کربلا ترک کردند و بر حسب اتفاق در روز اربعین به کربلا رسیدند و اینکه حضرت زینب(س) و دیگر اسرای کربلا در روز اربعین به کربلا رسیدند روایت متقنی نیست، چون مسیر سفر از کوفه تا شام و از شام تا مدینه و از آنجا به کربلا در گذشته که با کاروان و شتر این راهها را طی می کردند بیشتر از چهل روز طول می کشیده و برخی از علما و محققین در صحت این روایت شک دارند.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: در صحت زیارت جابر و عطیه شکی نیست و این روایت از عطیه نقل شده است که وقتی به کربلا رسیدیم جابر به فرات رفته، غسل کرد، لنگی به مانند لباس احرام به تن کرد، عطر استعمال کرد و در هر قدم ذکری می گفت.

وی اضافه کرد: اینکه نقل شده جابر در آخر عمر خود نابینا شده است و برخی نقل می کنند که در زیارت اربعین نابینا بود جای تردید وجود دارد، چون عطیه نقل می کند که او پس از زیارت قبر شریف امام حسین(ع) به طرف قبور دیگر شهدا نگاه کرده و آنان را مورد خطاب قرار داد و احتمالا نابینایی وی بعد از زیارت اربعین اتفاق افتاده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در ادامه گفت: جابر به هنگام زیارت قبر شریف امام حسین(ع) قسم یاد کرد که ما هم در ثواب شما شریکیم، عطیه پرسید که چگونه ما شریکیم در حالی که رنجی را که آنان کشیده، جنگی که کرده، سرها از بدنها جدا شده و زنان آنان به اسارت رفته در هیچ یک ما حاضر نبوده ایم؟

وی افزود: جابر در جواب عطیه گفت که من از رسول گرامی اسلام(ص) شنیدم که هر کس قومی را دوست داشته باشد با آنان محشور شده و شریک اعمال آنان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اینکه در دین اسلام تولی و تبری دو فریضه واجب است بر همین اساس است، امروز کسانی که آمریکا و اسرائیل را دوست داشته و از آنان تبعیت می کنند خود را شریک جنایات بسیار ظالمانه آنان می کنند.

وی با اشاره به حضور میلیونی مردم در حرم امام حسین(ع) و زیارت اربعین، ادامه داد: اینکه میلیونها انسان رنج و سختی سفر را تحمل کرده و با شوق و اشتیاق خود را به حرم اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) می رسانند و هر کس به هر شکلی تلاش می کند تا نوکری خود را به ارباب ثابت کند مسئله عجیبی است که مشتاقان را با امام حسین(ع) شریک می کند.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی در ادامه به ذکر مصیبت پرداخت و یادآور شد: اینکه مردانی در جنگی حاضر شده و کشته شوند شاید امری طبیعی باشد اما در واقعه کربلا پس از سلاخی کردن شهدای کربلا زنان و کودکان داغ دیده را اسیر کرده و به همراه سرهای به روی نیزه رفته شهدا به کاخ بن مرجانه و یزید بردند.

وی در پایان افزود: در شام وقتی اسرای کربلا را با دستانی بسته به کاخ یزید آورده و ایشان را در مقابل یزید نشاندند سر مبارک امام حسین(ع) را در تشتی پیش روی یزید فاسق قرار دادند، وقتی چشم حضرت زینب(س) به سرمبارک برادر خورد از سوز دل فریاد زدند که ای حسین! ای حبیب رسول(ص)!/936/202/ب2

ارسال نظرات