۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۴۶۲۶۰۶
حجت الاسلام مؤمنی:

نزاع کربلا تقابل میان لشگریان عقل و جهل بود

استاد حوزه علمیه گفت: کسانی که در لشگر عمر سعد حضور داشتند می دانستند که حسین بن علی(ع) در مقابلشان است ولی لقمه حرام و دلبستگی ها و تعلقات سبب شد عقل آن ها ضعیف شود و جهل بر ایشان غلبه پیدا کند.
حجت الاسلام مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی شامگاه یکشنبه در نخستین شب از مراسم دهه آخر صفر که در محل بیت آیت الله هاشمی شاهرودی برگزار شد، اظهار کرد: انسان همواره نسبت به مطالبی عالم است و نسبت به مسائلی جهل دارد. اما گاهی با وجود علم داشتن به مطلبی، به جهت چیره شدن قوای دیگر بر عقل، اجازه عکس العمل به عقل داده نمی شود.در این شرایط جهل در نقطه مقابل عقل قرار دارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که عقل و جهل هر کدام لشگریانی دارند که به آن ها «جنود عقل و جهل» اطلاق می شود، افزود: هر مطلبی که سبب تقویت عقل شود شامل جنود عقل و هر مطلبی که سبب تقویت جهل شود مشمول جنود جهل است، خود ما باید مراقب باشیم و اجازه ندهیم که لشگریان عقل ضعیف شوند و جهود جهل بر عقل چیره شوند.

وی در تبیین سخنان خود خاطرنشان کرد: چه بسا یک نگاه به نامحرم یا یک فکر آلوده و گناه سبب شود که جنود جهل تقویت شده و جنود عقل تضعیف شوند، مانند این که رغبت نسبت به انس با قرآن و نماز اول وقت در وجود انسان کمرنگ باشد، این به معنای از بین رفتن زیبایی های عقل است.

حجت الاسلام مؤمنی در ادامه گفت: قوایی در وجود انسان است که اگر تحت فرمان عقل باشد او را به درجه ای می رساند که از ملک به خدا مقرب تر است اما اگر این قوا تحت اشراف عقل نباشد، انسان را به مرتبه ای می رساند که از حیوان پست تر شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که نزاع عاشورای سال 61  هجری، بین جنود عقل و جنود جهل شکل گرفت، اظهار کرد: کسانی که در لشگر عمر سعد حضور داشتند می دانستند که حسین بن علی(ع) در مقابلشان است ولی لقمه حرام و دلبستگی ها و تعلقات سبب شد عقل آن ها ضعیف شود و جهل بر ایشان غلبه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت در مجلس عزاداری سیدالشهدا(ع) هدفش این است که سرعت سیر در راه عقل بالاست و عقل ما باید احیا شود تا بتوانیم در این مسیر قرار گرفته و حسینی شویم./820/202/ب2

ارسال نظرات