۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۶۲۷۲۶
مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات خراسان رضوی:

پیشرفت افراد در سایه آرامش حاصل از ازدواج تسریع می شود

حجت الاسلام حسینی زهانی در جمع دانشجویان مجرد با اشاره به نقش ازدواج در تسریع رشد و پیشرفت ظرفتیت های وجودی افراد، گفت: نیاز به «دوست داشتن و دوست داشته شدن» امری فطری و نیازی حیاتی است که تامین آن از طریق روابط نادرست و خارج از چارچوب خانواده در فضای حقیقی یا مجازی، کاری عبث و مخاطره آمیز است.
حسینی زهان حسینی زهان

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، ششمین همایش از سلسله همایش های جشنواره مسیر خوشبختی(ویژه مجردین) پیرامون طرحریزی ازدواج موفق، عصر امروز یکم آذرماه با حضور حجت الاسلام محمدعلی حسینی زهان، استاد دانشگاه و مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در تالار رازی برگزار شد.

ازدواج؛ تقویت کننده روحیه خودباوری و اعتماد به نفس

حجت الاسلام حسینی زهان در این همایش، با اشاره به اهمیت و جایگاه ازدواج در تحکیم و حفظ سلامت بنیان های فردی و اجتماعی، به تبیین کارکردهای ازدواج در هفت بند پرداخت.

وی، تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس را از نخستین کارکردهای ازدواج برشمرد و گفت: ایفای نقش و مسؤولیت های متفاوت در دوران زندگی مشترک، باور فرد نسبت به توانمندی های خود را تقویت کرده و زمینه شکوفایی این توانایی ها را فراهم می سازد.

استاد دانشگاه افزود: بسیاری از افراد تا پیش از ازدواج در ارتباط با جنس مخالف، دچار ترس بوده و در این رابطه از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند؛ البته این ترس طبیعی است زیرا شناخت آنان از جنس مخالف کم بوده و به همین نسبت، تحلیل رفتار و گفتار او برای آنان سخت خواهد بود اما با گسترش حوزه شناختی فرد که پس از ازدواج اتفاق می افتد، این رابطه نیز تا حد زیادی تسهیل می شود.

ازدواج، افکار را ساماندهی و واقع گرا می کند

حجت الاسلام حسینی زهان، ساماندهی افکار و سوق دادن آن به سمت واقعیت ها را از دیگر کارکردهای ازدواج دانست و تصریح کرد: ذهنیت تخیلی و منفی گرای افراد که اغلب ریشه در دوران پر التهاب نوجوانی دارد، از طریق ازدواج اصلاح شده و به سمت مثبت اندیشی و واقع گرایی متمایل می شود.

تسریع پیشرفت در سایه ازدواج

مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، از بلوغ ظرفیتهای وجودی، به عنوان کارکرد دیگر ازدواج یاد کرد و گفت: جوانان منابع عظیمی از استعدادها و قابلیت ها هستند و شرایط بروز این قابلیت ها بیش از هرزمان دیگر، در فرایند ازدواج محقق می شود.

وی خاطرنشان کرد: بر خلاف آنچه تصور می شود ازدواج نه تنها مانعی برای پیشرفت نیست بلکه آرامشی را در انسان فراهم می آورد که مسیر رشد را هموارتر می سازد.

تأمین نیاز به وجود پشتوانه از طریق ازدواج

حجت الاسلام حسینی زهان، به موضوع پشتوانه قرارگرفتن همسران در زندگی مشترک و نیاز آنان به تایید متقابل نیز اشاره کرد و گفت: ابراز وجود و گرفتن تایید در گفتار و رفتار دیگران یک نیاز است که همسران به خوبی می توانند این نیاز را برای یکدیگر تامین کنند، اما در بین افراد مجرد این نیاز ممکن است به شیوه ای نامتعارف پاسخ داده شود که از جمله آن، عضویت در گروه های حقیقی و مجازی و ارتباط با اشخاصی است که کمترین شناختی نسبت به آنان وجود ندارد.

کارشناس مسائل خانواده، ارضای نیاز جنسی را به عنوان یکی دیگر از کارکردهای ازدواج بیان کرد وافزود: حفظ ساختار ازدواج و برقراری روابط ضابطه مند در هر آیین و مذهبی سفارش شده است و این نیاز از هر مسیری غیر از چارچوب ازدواج تامین شود، در نهایت به احساس گناه و سرخوردگی منتهی خواهد شد.

اهمیت مدیریت هیجانات عاطفی

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیاز به «دوست داشتن و دوست داشته شدن» امری فطری و حیاتی است که پاسخگویی به آن تنها در چارچوب خانواده محقق می شود لذا تامین این نیاز از طریق روابط نادرست در فضای حقیقی یا مجازی، کاری عبث و مخاطره آمیز است.

اینکه افراد در مسیر زندگی، ناخواسته و ناخودآگاه درگیر عشق مجازی و وابستگی های عاطفی نسبت به جنس مخالف شوند، امری طبیعی و قابل پیش بینی است، اما مدیریت این امر از طریق جهت دهی صحیح هیجانات و پایان دادن به موقع این فرایند، امری مهم است که از آسیب های جسمی و روحی پیش رو جلوگیری خواهد کرد.

گفتنی است جشن ازدواج دانشجویی در خراسان رضوی در قالب جشنواره «مسیر خوشبختی» و به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از اواخر مهرماه جاری تا تیرماه96 برگزار می شود./101/930/ب1

ارسال نظرات