طبقهبندی تبلیغ متناسب با رسانه و مستمع امری ضروری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در هرمزگان، حجت الاسلام سیدصادق واعظ شهیدی عصر امروز در حوزه علميه حضرت زينب(س) شهرستان ميناب گفت: تبلیغ زمانی تاثیرگذار است که مبلغ دارای صفاتی باشد که بتواند پیامش را به بهترین شکل به مخاطب برساند، این ویژگی ها شامل ویژگی های شخصیتی از جهت اخلاقی و رفتاری است؛ زیرا مخاطب پیش از شنیدن پیام و پذیرش آن، به شخصیت مخاطب می نگرد. از این روست که گاه مخاطب بدترین پیام ها را از شخصیت های مقبول می پذیرد، در حالی بهترین و خوبترین پیام را از شخصیت غیر مقبول نمی پذیرد و حتی موضع مخالف می گیرد.
وی افزود: در آموزه های اسلامی بر این نکته تاکید شده که به جای تبلیغ زبانی بهترین شیوه آن است که از تبلیغ عملی و رفتاری استفاده شود که تاثیرگذاری آن به مراتب بیش تر شیوه های دیگر به ویژه زبانی است، انسان می بایست با شخصیت خویش همانند چراغ روشن باشد که در تاریکی گمراهان را به سوی نور هدایت می کند و می کشاند. این گونه است که بدون این که سخنی بگوید همه مجذوب او می شوند و گرداگردش حلقه می زنند و از انوارش بهره مند می شوند. از زمانی شدنی است که شخصیت مبلغ به گونه ای نورانی ساخته شده باشد که اعمالش گواه روشنی بر باطن او باشد.
حجت الاسلام واعظ شهیدی تصریح کرد: مبلغ نیکی، خود می بایست مصداق کامل حسنات و نیکی ها باشد، بهترین مبلغ کسی است که چون خورشید در آسمان بی هیچ منتی بتابد و همگان از مهرش بهره مند شوند و رحمة للعالمین باشند، از خصوصیات مبلغ خوب آن است که مردم شناس باشد، زیرا مردم از نظر فهم و درک متفاوت بوده و خواسته هایشان نیز با توجه به خمیرمایه اصلی آنان متفاوت است. پس باید با هر کسی به زبان او سخن گفت که بفهمد و نیازهایش را در پیام اسلام پیدا کند.
استاد گفتمان هاي ديني گفت: تبلیغ دین دارای رمزهایی بوده و آثار فراوانی بر نحوه آن مترتب است و اگر دقت نشود و پیام ناقصی به مخاطب ارسال کنیم در این صورت به اهداف اصلی نخواهیم رسید.
وی بيان کرد: برای آنکه پیام ما موثر و دقیق باشد باید به لوازم آن توجه کنیم، از این رو باید در تبلیغ دین، قاطبه مردم جامعه را در نظر بگیریم و پیام خام که اثرگذار نیست ندهیم، ضمن اینکه ذائقه مخاطب امروزی را باید در نظر بگیریم زیرا این ذائقه نسبت به گذشته تفاوتهای زیادی داشته است.
حجت الاسلام واعظ شهيدي تصریح کرد: جوان امروز داشته ها و اطلاعات فراوان زیادی دارد و یک مبلغ باید هر لحظه برای لحظه بعد دانش خود را ارتقا دهد، همچنین مطالب تبلیغی باید مستند و متقن و دقیق و علمی باشد و مهم ترین منبع برای مستند کردن کلام در درجه نخست قرآن و در وهله بعد روایات معتبر معصومین(ع) است.
استاد گفتمان هاي ديني تصريح كرد: طبقهبندی تبلیغ متناسب با رسانه و مستمع امری لازم و ضروری است، زیرا هر مبلغی نمی تواند برای قشر دانشگاهی و یا کودکان و نوجوانان تبلیغ کند و هر کدام بایسته های تخصصی خود را طلب می کند، از این رو تربیت مبلغ تخصصی ضروری است./202/851/ب1