۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۴۶۲۸۶۴
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان:

کتاب ابزاری برای مقابله با جهل و نادانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه هیچ ابزاری قوی‌ تر از کتاب و کتابخوانی برای مقابله با جهل و نادانی نیست، گفت: نهادینه سازی فرهنگ کتابخوانی توسعه و پیشرفت علمی کشور را در پی دارد و به عنوان یک نیاز جدی باید به این مهم پرداخته شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام حمیدرضا حنان، بعداز ظهر امروز در همایش تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی که در سالن شهید آوینی فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد، گفت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی لازمه رشد علمی جامعه است.

وی با تأکید بر ضرورت احیا و حفظ فرهنگ کتابخوانی به ویژه بین نسل جوان، افزود: برای پیشرفت و توسعه علمی کشور این فرهنگ باید حفظ و تقویت شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با بیان اینکه اقتدار هر کشوری به توان علمی آن بستگی دارد، بیان داشت: در عرصه کتاب و کتابخوانی در جامعه باید گفتمان سازی صورت گیرد.

وی کتاب و کتابخوانی را بهترین عامل مقابله با جهل و نادانی دانست و گفت: کتاب ابزاری تأثیرگذار برای پاسخگویی مسائل، مشکلات و شبهات پیش روی نسل جوان است.

حجت الاسلام حنان به رسالت کتاب در هدایت انسان و دوری از جهل و نادانی اشاره کرد و اظهار داشت: برای انجام این رسالت خطیر باید فرهنگ کتابخوانی بین دانش آموزان، دانشجویان و نسل نو نهادینه شود.

وی نقش خانواده در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مهم خواند و گفت: کانون خانواده نقش مؤثری در روش تربیتی، نوع مطالعه و در دسترس بودن کتاب در ایجاد علاقه فرزند به کتابخوانی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تصریح کرد: آموزش، خواندن و نوشتن، نقد، بررسی و نظریه ‌پردازی، تحقیق و پژوهش پس از خانواده باید در مدارس و دانشگاه ها به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه از میزان مطالعه در کشور ناراضی بود و گفت: میزان مطالعه کتاب در کشور 12 دقیقه در روز اعلام شده در حالیکه در برخی کشورها تا 90 دقیقه است.

حجت الاسلام حنان یک هزار و 400 باب کتابخانه در کشور را یک آسیب در این حوزه خواند و بیان داشت: بایستی 14 هزار کتابخانه عمومی در کشور وجود داشته باشد و این یک معضل در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که باید بررسی شود.

وی یادآور شد: تعداد کتابخانه ‌های عمومی کشور با احتساب مساجد، حوزه‌ های علمیه و آموزش و پرورش نیز کمتر از 11 هزار باب برآورد می شود.

نهادینه سازی کتابخوانی نیازمند فرهنگ سازی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه نهادینه سازی کتابخوانی نیازمند فرهنگ سازی است، عنوان کرد: از رسانه ‌ها، نشریات و صدا و سیما انتظار می رود به صورت تخصصی به موضوع کتاب و کتابخوانی بپردازند./9459/202/ب2

ارسال نظرات