۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۴۶۲۸۶۷
در حرم حضرت معصومه تبیین شد؛

احکام مواد غذایی نجس که قابل تطهیر نسیتند

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تشریح احکام نجاسات از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و گفت: برخی از مواد و عناصر از منظر شرع مقدس اسلام اگر نجس شوند امکان پاک شدن آنان از نجاست وجود ندارد.
احکام و مسائل شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ربانی امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تشریح احکام نجاسات از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و گفت: برخی از مواد و عناصر از منظر شرع مقدس اسلام اگر نجس شوند امکان پاک شدن آنان از نجاست وجود ندارد؛ بر این اساس شارع در احکام  فقهی به صراحت آورده است که اگر شیر با یکی از نجاسات مخلوط شود امکان تطهیر و پاک شدن آن وجود ندارد.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که شیر نجس حتی اگر با فرایند معمول تبدیل به پنیر شود و پنیر را در آب کُر قرار دهیم از منظر شرع مقدس همچنان نجس باقی می ماند، اظهار داشت: «آب میوه» از دیگر موادی است که به محض نجس شدن تطهیر آن به هیچ وجهی از منظر شرع مقدس ممکن نیست؛ بر این اساس شارع در زمینه حکم نجس شدن«شیره مایع» فرموده است«اگر شیره مایع مخلوط به نجاست شود قابل تطهیر نیست این در حالی است که اگر شیره محکم و به حالت جامد باشد با جدا کردن بخش نجس شده الباقی شیره پاک و قابل استفاده است.»

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حکم متنجس شدن روغن همچون شیره از سوی شرع مقدس بیان شده است، ابراز داشت: اگر روغن به صورت مایع باشد و با ماده ای نجس مخلوط شود قابل تطهیر نبوده این در حالی است که  همین روغن اگر به صورت جامد بوده می توان بخش نجس شده را از روغن جدا کرده و از باقی مانده بخش پاک آن استفاده کرد.

حجت الاسلام ربانی به طرح سوالی در احکام نجاسات حبوبات پرداخت و گفت: سوالی برای مکلفان ممکن است مطرح شود که« اگر حبوبات با آب و یا مایع نجس خیس شود به نحوی که آب به دورن آن نفوذ کرده باشد آیا حبوبات نجس و قابل استفاده نیست؟» باید توجه داشت که در پاسخ این سوال فقهای اعظام نظرات متفاوتی دارند که مکلف باید برای دریافت جواب دقیق به رساله توضیح المسائل مرجع خود مراجعه کند.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پایان با اشاره به اینکه از منظر شارع مقدس نجاسات 9 گروه بیان شده است، اظهار داشت: نجاسات عبارتند از بول، غایط، منی انسان، مردار، خون، سگ، خوک، مشروبات مست کننده«بنابر احتیاط واجب» وکفاری که به دینی آسمانی متدین نیستند؛ بر این اساس مراجع اعظام قاعده کلی را محور این احکام بیان داشته اند که عبارت است از « تمام اشیا، محکوم به طهارت هستند مگر آنهایی که شارع، حکم به نجاستشان کرده است.»/837/202/ب3

ارسال نظرات