۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۴۶۲۹۰۶
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

خطبه های امام سجاد حافظ معارف قیام عاشورا در طول تاریخ بوده است

کارشناس برنامه های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که روشنگری امام سجاد(ع) در خطبه ها و سخنرانی های مسیر اسارت تاریخ را به اصیل ترین معراف دینی بارور کرده است، گفت: روشنگری، بیان حقایق و باز گو کردن وقایع عاشورا در طول امامت امام سجاد(ع) به عنوان سیره و سبک ولایت به وضوح قابل رویت است.
حرم حضرت معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضوی امروز در سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ نجمه خاتون(س) برگزار شد به تشریح اهمیت خطبه های امام سجاد(ع) در انتقال معارف عاشورا پرداخت و تصریح کرد: یکی از استراتژی های اساسی دشمن در واقعه عاشورا دفن این واقعه در همان محدوده جغرافیایی و زمانی است و این حقیقت را می توان به راحتی در خطبه های امام سجاد مشاهده کرد که امام به همراه عمه بزرگوار خود رسالت انتقال اصیل ترین معارف عاشورا را بر عهده گرفته بودند.

کارشناس برنامه های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که روشنگری امام سجاد(ع) در خطبه ها و سخنرانی های مسیر اسارت تاریخ را به اصیل ترین معارف دینی بارور کرده است، اظهار داشت: روشنگری، بیان حقایق و باز گو کردن وقایع عاشورا در طول امامت امام سجاد(ع) به عنوان سیره و سبک ولایت به وضوح قابل رویت است.

وی ادامه داد: خطبه های امام سجاد(ع) در مسیر عاشورا و کربلا از بلیغ ترین و فصیح ترین معارف آکنده بود چرا که حضرت در خطبه ای که در مجلس شام ارائه فرمودند پس از حمد و ثنای الهی که قلوب مردم را آماده دریافت حقائق کرده بود به صراحت فرمودند«خداوند به ما اهل بیت(ع) شش ویژگی عطا فرموده است که بر هیچ بشری این فضائل پوشیده نیست».

حجت الاسلام مرتضوی با اشاره به این که«خدا علم را به ما داده است» اولین ویژگی اهل بیت (ع) در بیان امام سجاد(ع) است، ابراز داشت: امام سجاد(ع) در تشریح این فضیلت در خطبه خود فرمودند«ما عالم به دین هستیم چون متصل به وحی هستیم، قرآن از ماست، صراط مستقیم ما هستیم. علم در نزد اهل بیت (ع) است، دنبال چه کسی حرکت می کنید؟ دنبال کسانی که دنیاپرست هستند»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) حلم را دومین فضیلت اهل بیت (ع) بر اساس خطبه امام سجاد(ع) توصیف کرد و گفت: در معارف اسلام حلیم یعنی بردبار؛ بر این اساس حلیم در معارف اسلام کسی که قدرت دارد؛ اما به جهت مصالح و منافع عامه ای که متوجه جامعه ی دینی است دست از اموری کشیده تا بتواند با این چشم پوشی منافع عمومی دین را تامین کند.

کارشناس برنامه های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که سخاوت زینت اهل بیت(ع) است، گفت: جود و سخاوت از فضائلی است که امام سجاد(ع) در خطبه خود به آن صراحت داشته این در حالی است که این صفت و فضیلت در کم تر انسان عارفی پدیدار می شود؛ بر این اساس امام در ادامه فصاحت در گفتار را مخصوص اهل بیت (ع) توصیف کرده است.

وی ادامه داد: وفای به عهد از ویژگی هایی است که امام سجاد(ع) در جایی دیگر هم ان را از ویگی مومنان بیان فرموده اند چنانچه که در قرآن کریم می خوانیم« وَ الَّذينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ؛ به امانت خیانت نکنید پیمان می بندید به پیمانتن عمل کنید»

حجت الاسلام مرتضوی در ادامه به یک از جملات قصار امام سجاد اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) فرمودند«به قسمی که می خورید، به عهدی که با خدا، مردم و ولیّ خدا می بندید عمل کنید. مگر خداوند نفرموده: فَلا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا؛ در مقابل کافرین اطاعت نورزید. مگر خدا ما را دعوت به جهاد نکرده»

کارشناس برنامه های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که اهل بیت(ع) شجاع هستند و از هیچ چیزی نمی هراسند، اظهار داشت: باید توجه داشت که ترس برای کسی است که خدا در دلش کمرنگ است؛ بر این اساس ششمین ویژگی اهل بیت(ع) از منظر امام سجاد در این خطبه عبارت است از«وجود محبت اهل بیت (ع) در قلوب مومن است.»

وی افزود: امام سجاد(ع) فرمود: «خداوند محبت ما را در قلوب مومنین قرار داده است. یعنی اگر ذره ای ایمان در دل کسی باشد محبت اهل بیت (ع) هم در قلبش وجود دارد یعنی دلبسته و وابسته به دنیا نباشد./837/202/ب3

ارسال نظرات