۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۴۶۲۹۵۹
کارشناس دینی رسانه ملی تبیین کرد؛

اهمیت عدد 40 در دین مبین اسلام

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در مسجد مقدس جمکران به تبیین اهمیت عدد 40 در دین مبین اسلام پرداخت و گفت: احادیث، روایات و آیات بسیاری درباره اهمیت عدد 40 وارد شده است.
حجت الاسلام حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی امشب در مراسم دعای توسل مسجد مقدس جمکران با اشاره به اهمیت اربعین در اسلام گفت: دین مبین اسلام توجه خاصی به اعدادی مثل 7، 12، 14 و عدد 40 یا همان اربعین دارد.

سخنران مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: رمز و راز این اعداد را کسی جز انبیاء و اولیای الهی نمی دانند؛ این اعداد به طور مطلق نیستند بلکه در متون دینی مورد توجه قرار گرفته اند و در قرآن کریم هم به این اعداد تأکید شده است.

وی ادامه داد: بلوغ فکری و عقلی انسان در 40 سالگی است که در آیه 15 سوره مبارکه احقاف نیز به آن اشاره شده است؛ امام صادق(ع) می فرمایند که خداوند متعال تا 40 سالگی به انسان مهلت می دهد اما به 40 سالگی که رسید به فرشتگان امر می کند که از این به بعد بر او سخت بگیرید و همه اعمالش را دقیق بنویسید.

کارشناس دینی رسانه ملی افزود: رسالت بسیاری از پیامبران در 40 سالگی بوده است؛ همچنین در احادیث آمده که اگر می خواهید دعایی کنید، ابتدا برای 40 مؤمن دعا کن تا دعای شما نیز مستجاب شود؛ نکته دیگر درباره عدد 40 این است که شرب خمر باعث می شود که تا 40 روز اعمال شراب خوار قبول نشود.

وی بیان داشت: رسول خدا(ص) می فرمایند که اگر کسی 40 حدیث را حفظ کند، در روز قیامت عالم و فقیه محشور می شود و خدای او را عذاب نمی کند، من او را شفاعت می کنم و با اولیای الهی محشور می شود؛ البته حفظ حدیث چند مرتبه دارد که نخستین مرتبه آن حفظ و مراتب دیگر تفکر، نشر و عمل به احادیث است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که اگر کسی 40 روز اعمالش را خالصانه انجام دهد، خداوند چشمه های حکمت را از قلب او بر زبانش جاری کرده و درد و درمان را به او نشان می دهد.

وی به دعای عهد اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) می فرمایند که اگر کسی دعای عهد را 40 صبح بخواند، از یاران امام زمان(عج) خواهد بود و اگر پیش از ظهور حضرت از دنیا برود، در عصر ظهور به دنیا مراجعه خواهد کرد.

سخنران مسجد مقدس جمکران تأکید کرد: عاشقان و منتظران حضرت ولی عصر(عج) هر روز خود را باید با یاد امام خود آغاز کنند؛ چه قدر خوب است که منتظران حضرت روز خود را با قرائت ادعیه و سوره هایی که درباره امام زمان(عج) است، آغاز کند./840/202/ب3

ارسال نظرات