۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۴۶۲۹۷۴
مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد مطرح کرد؛

ضرورت موقعیت شناسی در «امر به معروف و نهی از منکر»

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد بر ضرورت موقعیت شناسی در «امر به معروف و نهی از منکر» تأکید کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر اگر در موقعیت مناسبی مطرح نشود موجب تنش و نزاع در اجتماع می شود بنابراین انسان قبل از هر سخنی حتی نیکو باید آثار، ضرر و فواید آن را بسنجد.
مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی فر، مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد، عصر امروز دوم آذر در جمع زائران و مجاوران رضوی به تحلیل و بررسی «حکمت» با توجه به آیه 164 سوره مبارکه آل عمران «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند» پرداخت.

عضو اتاق فکر تبلیغ حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) در کنار آموزش کتاب، تلاش بسیاری کردند تا مردم زندگی حکیمانه‌ای داشته باشند و بر اساس حکمت تربیت شوند.

آموزش حکمت ضمن تحصیل علم

وی خاطرنشان کرد: در آیه فوق خداوند بلافاصله پس از تأکید بر آموزش کتاب، بر آموزش حکمت تأکید می‌کند، به عبارتی فراگیری کتاب شامل احکام، اخلاق، خوبی‌ها و علم به بدی‌ها کافی نیست و پس از آن باید حکمت را هم فراگرفت؛ حکمت مکمل مطالب خوب و آگاهی‌هایی است که انسان نسبت به قرآن و احکام و زندگی فرا می‌گیرد و او را به زندگی حکیمانه و عاقلانه می‌رساند.

حجت الاسلام اسلامی فر اظهار کرد: امام باقر(ع) در روایتی حکمت را به عنوان معرفت و در روایتی دیگر به عنوان معرفت و شناخت نسبت به حجت خدا و اطاعت از او معرفی می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد تأکید کرد: اطلاعات، آگاهی، اصطلاحت نیکو و حرف‌های زیبا کافی نیست و این علم‌ها به حکمت هم نیاز دارند و حکمت به معنای شناخت و فراگیری نحوه‌ی استفاده از این علم‌هاست، اینکه بدانیم این علم را چه زمان و مکانی با چه بیان و کلامی و به چه اندازه‌ای استفاده کنیم و این موضوع از خود علم هم مهم‌تر است.

حجت الاسلام اسلامی فر با بیان این‌که پیامبر(ص) هم علم و هم چگونه بهره‌بردن از علم را به مردم آموزش می‌دادند، عنوان کرد: برخی از افراد علم دارند اما حکمت و عقل چگونه استفاده کردن از علم را فرا نگرفته‌اند از این رو موجب ایجاد اضطرار در جامعه، یا نزاع در یک خانواده و یا باعث ایجاد کینه در دل‌ها می‌شوند؛ این افراد سخن خوب را فرا گرفته اند اما آن را در موقعیتی نا‌مناسب بیان می‌کنند.

وی تصریح کرد: انسان قبل از اینکه سخنی حتی سخنی نیکو و درست را بگوید، باید فواید و ضرر‌های بیان آن سخن در آن موقعیت و احتمال مضر بودن آن سخن برای اطرافیان و یا برای جامعه را مد نظر قرار دهد و سپس در صورت صلاح آن را بیان کند و این ویژگی یک انسان حکیم و عاقل است.

موقعیت شناسی در سخن گفتن

حجت الاسلام اسلامی فر با تأکید بر این‌که ضرری که جامعه، خانواده و زندگی‌ها متحمل می‌شود نه از علم افراد که از حکیمانه رفتار نکردن آن‌هاست، گفت: برخی افراد معروف و منکر را می‌شناسند اما در موقعیتی نا‌مناسب به امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازند که این امر موجب تنش و نزاع می‌شود.

عضو اتاق فکر تبلیغ حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه عاقلانه زندگی کردن بهتر از عالمانه زندگی کردن است، تأکید کرد: امروز بیشتر از آنکه فرزندانمان را به دانشگاه جهت فراگیری اصطلاحات علمی بفرستیم، باید روایت‌های اخلاقی اهل بیت(ع) را به آن‌ها بیاموزیم تا حکمت و رفتار حکیمانه را فرا بگیرند.

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد تصریح کرد: برخی افراد برای رفتار و به ویژه گفتار خود دلیل و توجیحی موجه دارند اما این توجیح در نزد دیگران ناپسند و غیر قابل قبول است، بنابراین رفتار و گفتار انسان باید سنجیده و حکیمانه باشد.

وی با بیان این‌که نیکو و به جا سخن گفتن و رعایت انصاف از عوامل زندگی حکیمانه است، ابراز کرد: طبق کلام امام علی(ع) انسان باید در برخورد با انسان‌های مؤمن ایثار و گذشت و در برخورد با سایر مردم حتی دشمنان انصاف داشته باشد./201/1308/ب1

ارسال نظرات