۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۴۶۳۰۰۹
حجت الاسلام مؤمنی در حرم رضوی:

جامعه، مسؤول مردم شناس را می پذیرد/ کاخ نشین نمی تواند کوخ نشین را درک کند

حجت الاسلام مؤمنی در حرم امام رضا(ع) با بیان اینکه تعامل با خلق نیازمند مردم شناسی است، گفت: مردم جامعه مسؤولی را می پذیرند که آنها را بشناسد و راه تعامل با آنها را بلد باشد بنابراین مسلم است افراد کاخ نشین نمی توانند کوخ نشینان را درک کنند.
حجت الاسلام سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرنگاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم سه شنبه شب در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه عقل، بالاترین نعمت و سرمایه ای است که خداوند به ما ارزانی داشته است، اظهار کرد: اگر عقل تقویت نشود نمی تواند قوای دیگر را مدیریت کند؛ تقویت، پرورش و بارور کردن عقل باید مستمر و لحظه ای باشد چنانکه شیطان به طور مستمر به قوای دیگر تغذیه می رساند.

وی افزود: قوای دیگر چون خشم، غضب، شهوت، توهم و خیال در صورتی که تحت مدیریت عقل قرار نگیرند، جنود و لشکریان جهل بر عقل انسان غلبه می کنند.

حجت الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: تقویت عقل نیازمند چهار اصل «ارتباط با خدا»، «ارتباط با خود»، «ارتباط با خلق» و «ارتباط با دنیا» است، بی اطلاعی و بلد نبودن قواعد هریک از این اصول چهارگانه سبب جهل می شود.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: کسی که با خدا تعامل ندارد غافل است؛ غفلت باعث بیراهه و مبتلا شدن به بحران های سخت در زندگی می شود.

وی بیان کرد: در صورتی که کسی قواعد و اصول «تعامل با خود» را بلد نباشد، طبق روایات به «کسل و فشل» و به تعبیر روشنفکرهای امروز به «افسردگی و اضطراب» مبتلا می شود، و این انسان به اصطلاح افسرده و کسل برای نجات خودش به داروهای شیمایی آرامبخش و راه های دروغین به اصطلاح انرژی زا متوسل می شود.

حجت الاسلام مؤمنی متذکر شد: یکی از عوامل بروز افسردگی قضاشدن نماز صبح است و طبیعی است وقتی انسان دیر از خواب بیدار می شود کسل است.

وی تعامل با خدا را در گرو هفت عامل «ادای حقوق الهی»، «رعایت حدود الهی»، «راضی بودن به قضای الهی»، «صبر در بلا»، «شاکر بودن»، «بزرگ دانستن خدا» و «شوق به سمت خدا» عنوان کرد و افزود: در رأس حقوق الهی انجام واجبات ورعایت حدود الهی پرهیز ار ارتکاب گناه و توجیه نکردن آن است.

حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: بلد نبودن قواعد «تعامل با دنیا» سبب غرور و تکبر می شود که طوری آدم را زمین می زند که نمی تواند بلند شود.

وی با اشاره به اینکه برخی حاضر به ساخت مسجد ضرار هستند و لی حاضر نیستند بذل و بخشش کنند، عنوان کرد: خداوند نعمت ثروت را که به ما ارزانی داشته است باید وجوهی چون خمس، مالیات و زکات که به آن تعلق می گیرد را پرداخت کرد تا دچار غرور نشویم و به اموال زیان وارد نشود.

حجت الاسلام مؤمنی مطرح کرد: برای «تعامل با خلق» باید مردم خشناس بود و راه های ارتباط و تعامل با آنهارا دانست، مسلم است که کاخ نشین نمی تواند کوخ نشین را درک کند.

وی تصریح کرد: بنیانگذار انقلاب امام خمینی(ره) مردم شناس بودند و راه تعامل با آنها را می دانستند چنانکه هنگام تشییع جنازه ایشان همه افراد زن و مرد، پیروجوان، چادری و غیرچادری زیرتابوت می دویدند و زار می زدند.

گفتنی است، همزمان با دهه آخر صفر حجت الاسلام سید حسین مؤمنی هر شب در رواق امام خمینی(ره) به شرح «فرازهایی از زیارت اربعین» می پردازد./202/1308/ب1

ارسال نظرات