۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۴۶۳۱۵۷
تولیت آستان قدس رضوی:

جاهلیت مدرن خطرناک تر از جاهلیت اولی است/ وظیفه خود را در شکل گیری تمدن اسلامی بشناسیم

حجت الاسلام والمسلمین رییسی گفت: جاهلیت مدرن به سرکردگی غرب و استکبار جهانی، بسیار خطرناک تر از جاهلیت گذشته است و باید از بین برود چنان که برای از بین بردن جاهلیت اولی ائمه اطهار(ع) با هزینه و تلاشهای بسیار تلاش کردند.
حجت الاسلام والمسلمین رییسی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین رییسی، تولیت آستان قدس رضوی، ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفتمین سالروز ارتحال بانو فاطمه خاموشی طاهایی در مکتب نرجس مشهد گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند علم، علم به عقاید و باورها، علم به اخلاق کریمه و فاضله است. علم به احکام و بایدها و نبایدهای الهی است؛ اینها حوزه علم است.

وی افزود: امام (ره) در کتاب اربعین حدیث 24 در شرح این حدیث حضرت می فرمایند: هر علم و دانشی که جلوه و صبغه توحیدی داشته باشد یعنی با آن علم به توحید و خداشناسی انسان افزوده شود آن "علم" است. بنابراین شاخصه علم این است که توحیدی باشد یعنی اگر یک زمین شناس خدا را ببیند، جراحی که در اتاق جراحی خدا را بهتر می شناسد و منجّمی که با ستارگان خداشناسی اش افزوده شود، این هم همان علم است که سمت و سوی توحیدی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی تصریح کرد: امام کاظم (ع) می فرمایند: علم را در چهار چیز دیدم: خداشناسی، خودشناسی، ایدئولوژی(عقاید حقه شناسی- دین شناسی) و آسیب شناسی. این حدیث در تبیین حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می باشد. آنچه ما در مدرسه یاد می گیریم فرمول است. یعنی علم اصول، منطق، ادبیات عرب، بیان و بلاغت و ... همه فرمول است کسی هم که در دانشگاه فیزیک، شیمی و ... می خواند او هم فرمول یاد می گیرد این خوب است ولی آنچه مهم است جای گرفتن این علم در جان آدمی است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: امام علی (ع) در حدیثی می فرمایند: العلم علمان؛ «علمٌ مسموع و علمٌ مطبوع» علم شنیداری (فرمولی) و علمی که در فطرت و سرشت انسان جای بگیرد. ما فقیه به کسی نمی گوئیم که فقط علم فقه بداند. فقیه کسی است که فقه در سرشت او جای گرفته است.

وی افزود: فقه فقط احکام نیست بلکه فقه اصغر، فقه اوسط و فقه اکبر داریم. فقه اکبر علم به عقاید و باورهای حقه است. فقه اوسط علم به اخلاق کریمه و فاضله و فقه اصغر علم به احکام است. فقیه یک دین شناس است که فقه در جان او جای دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی اظهار کرد: آخرین حدیث جلد اول بحارالانوار حدیث عنوان بصری است. آقای قاضی به هرکس که به ایشان مراجعه می کرد سفارش می کرد این حدیث را بخوانید و اگر می گفتند آن را خوانده ایم می فرمودند: بروید به آن عمل کنید.

وی ادامه داد: در این حدیث شریف می فرمایند: کسی خدمت امام صادق (علیه السلام) رسید که ابروهایش هم سفید شده بود و از حضرت خواست که به او علم بیاموزد حضرت فرمودند علم نوری است که خداوند آن را در سینه هرکس بخواهد قرار می دهد. از حضرت خواست که حقیقت علم را برای او بازکند. حضرت فرمودند: حقیقت علم عبودیت است.

تولیت آستان قدس رضوی سپس به پیاده روی اربعین که بزرگترین اجتماع عظیم بشری در کره زمین است برای ظهور امام زمان(عج) اشاره کرد و گفت: جاهلیت مدرن که بسیار خطرناک تر از جاهلیت گذشته است خیلی اتوکشیده و رسانه ای است وگرنه همان جاهلیت است که به سرکردگی و سرسپردگی غرب و استعمار امروز وجود دارد.

وی یادآور شد: این جاهلیت مدرن باید از بین برود چنان که برای از بین بردن جاهلیت اولی ائمه اطهار(ع) با هزینه و تلاشهای بسیار تلاش کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی تصریح کرد: اربعین اباعبدالله (ع) و پیاده روی عزیزان ما در راستایی شکل گیری تمدن اسلامی و مدنیّت است که حالا ما به عنوان یک طلبه یا دانشجو و غیره باید ببینیم در این زمینه چه کرده ایم و چه باید بکنیم و وظیفه ما چیست./101/930/ب1

ارسال نظرات