دستکاری نیازهای فطری به نفع بشر نیست
فریبا علاسوند، عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان در حاشیه نشست «قرائتهای مختلف از عدالت جنسیتی» در دانشکده علوم و اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: عدالت جنسیتی طرفداران و مخالفانی دارد و این درحالی است که شریف تر از واژه عدالت نداریم.
وی با بیان اینکه اگر کسی صحبت از عدالت جنسیتی می کند نباید به آن اعتراض کرد، افزود: آیا به راستی می توان واژه عدالت جنسیتی را به معنای عدالت بین زن و مرد معنا کرد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه مسائل زنان از اواخر قرن نوزدهم به عنوان سوژه بخشی از مباحث انسانی شناخته شد، اظهار کرد: با اینکه قبل از آن هم زنها نیمی از جامعه بشری بودند اما موضوعات مربوط به این قشر به ویژه در غرب مسأله هیچکس نبود.
در بخشی از تاریخ صدر اسلام، مسأله زنان، مسأله اسلام بود
وی افزود: و این درحالی است که در بخشی از تاریخ صدر اسلام، مسأله زنان، مسأله اسلام بود و در سطح ادیان ابراهیمی سابقه نداشته است که این مقدار از آیات یک کتاب حول و حوش محور زنان باشد.
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حق حیات که در سال 1945 در قانون اساسی غرب نوشته می شود به این دلیل است که در جنگ جهانی اول 10 میلیون نفر کشته شدند، تصریح کرد: در همین جنگ 35 میلیون نفر بی خانمان و چندین برابر مجروح شدند و در اعلامیه حقوق بشر حق به رسمیت شناخته شدن حیات به تصویب رسید.
سالها پس از شکل گیری جریان فمنیسم مسأله زنان هنوز هم مسأله دانش نبوده است
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: در اسلام مسأله زنان یکی از سوژه های مهم است و این درحالی است که تا سال 1837 که جریان فمنیسم کلید می خورد این موضوع مسأله جهان و دانش نیست.
وی ادامه داد: حتی تا سالها پس از شکل گیری جریان فمنیسم مسأله زنان هنوز هم مسأله دانش نبوده است و جریان فمنیسم این حساسیتها را ایجاد می کند و تنها فایده فمنیسم این می شود که مسأله زنان، مسأله علم هم می شود.
فمنیسم به دنبال نبود تفکیک جنسیتی در اشتغال برای زنان بود
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: در این حساس سازی، کار زنان جزء موضوعات مهم شد و یکی از مسائلی که فمنیسم احساس کرد به آن نیاز دارد نبود تفکیک جنسیتی است که موضوع عدالت جنسی هم به آن برمی گردد.
علاسوند با اشاره به نگاه فمنیسم تنها تفاوت جنسیتی بین زن و مرد را توانایی بارداری زنان عنوان کرد و گفت: آنها معتقدند تنها خصلیتی که در زن جنبه بیولوژیکی دارد همان صفت بارداری اوست و از طرفی تنها فضای ممکن برای فرزند پروری هم بدن زن است و تفاوت دیگری وجود ندارد.
فمنیستها با روشهای روانشناسی و زیست شناسی درباره زنان مخالفند
وی ادامه داد: فمنیستها با روشهای روانشناسی و زیست شناسی مخالفند و فمنیستها به این دو گروه فحش ذات گرا می دادند چرا که با لیست کردن تفاوتهای روانشناختی و روانشناسی زنان سبب ایجاد تفاوتهای طبیعی بین این دو جنس می شدند و آنها این موضوعات را به نفع زنان نمی دانستند و می گفتند که باید تفاوتها را کم کرد.
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه تفکر فمنیسم بر این مبنا قرار گرفته است که جز بارداری خصلت دیگری درباره زنان بارز نیست، اظهار کرد: در واقع آنها می گویند اگر روزی بشر تصمیم بگیرد که مردان را هم زنانه تربیت کند آنها هم زنانه تر می شوند و اینها عوامل فرهنگی و تربیتی است.
تربیت مردان زنانه و زنان مردانه
وی ادامه داد: همین نظرها درباره جنس و جنسیت سبب شد که نظام تربیتی تغییر کند و الگوهای آموزش مرد محور و زن محور ایجاد شود که می تواند مردان را زنانه و زنان را مردانه تربیت کند.
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: باور نادرست آنها اینست که مادری نقش اجتماعی است و اگر زمانی که فرزند متولد شود از مادرش جدا شود دیگر زن به طور ذاتی رفتار مادرانه در وجودش ندارد و وقتی فمنیسم این موضوع را مطرح کرد جهان دانش با آن مقابله کرد.
وی ادامه داد: تنها خدمت آنان این بود که مسأله زنان را فرا روی علم آورد و امروز روانشناسی، الهیات، فلسفه و حقوق زنان داریم و سبب شد که علم نسبت به موضوعات این قشر هم حساس شود.
باور کمترین تفاوت بین زن و مرد افراطی است
عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان با بيان اينكه اين حساس سازی علم نسبت به مقوله زنان مفيد بود، تصریح کرد: اما اينكه به صورت افراطی اين موضوع دنبال شود نتيجه اش اين شد كه آنها بگویند کمترین تفاوت بین زن و مرد وجود دارد.
وی با بیان اینکه اگر تنها تفاوت بین زن و مرد همین توانایی بارداری باشد باز هم خود این بارداری فرآیند خاص است، تصریح کرد: اینکه زن بتواند باردار شود و خود این مهمان ویژه، زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد و به همین دلیل دوباره دانشگاه ها این موضوع را بررسی کردند.
علاسوند افزود: همین هایی که مخالف بوند اینبار اقرار کردند که مغزی که جنسی عمل می کند به این صورت است که سبب می شود عملکرد این دو جنس متفاوت شود و از زمانی که گفته شد که زن و مرد حداقل تفاوتها را دارند سبب خدشه دار شدن این فرضیه شد.
وی با بیان اینکه از دهه 80 دوباره مسأله زنان به سرخط بازگشت، اظهار کرد: خیلی از مفاهیم در این دوره جابجا شدند و در اوایل قرن بیستم وقتی از عدالت، برابری، انصاف و تبعیض صحبت می کنیم اینها واژه هایی متفاوت هستند.
عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان با بیان اینکه برابری در این زمان اینگونه معنا شد که هیچ تفاوتی را نبینیم و به معنای برابری کامل باشد، اظهار کرد: با این ادعاها آنها نمی خواستند برای دوران بارداری و شیردهی زنان تفاوتی قائل شوند چرا که می گفتند این تبعیض به نفع زنان نیست.
در نظام مالیاتی غرب، زنان خانه دار به لحاظ باور فرهنگی انگل جامعه هستند
وی افزود: در عین حال می توان بیان کرد که این تبعیض مثبت برای زن وجود دارد و در بقیه موارد باید برابری کرد اما آنهایی که می گفتند برابری خوب است به برابری کامل معتقد بودند مگر در جایی که یک نفر سالم و دیگری معلول است که دیگر برابری نیست.
عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان به بیان دیگر دیدگاه ها درباره تفاوتهای زن و مرد و یا برابری بین این دو جنس پرداخت و گفت: برخی می گویند برابری همه جا مثبت نیست و ممکن است در بعضی مواقع به نفع افراد نباشد.
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در دنیای غرب هم کسانی هستند که زنان خانه دار و مردان کار می کنند، افزود: در عین حال در این جوامع به لحاظ فرهنگی به کسی که بیکار است انگل جامعه می گویند چرا که نظام مالیاتی است و وقتی همه چیز مساوی است تعریفها اینگونه می شود.
دستکاری نیازهای فطری به نفع بشر نیست
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه همه مشکلات به اشتغال زنان باز نمی گردد و این نادرست است، تصریح کرد: در واقع اشتغال، طلاق و کم شدن فرزند با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و اگر هرکدام از این موضوعات بخواهند مستقل باشند یک سری چیزها قربانی می شود.
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید واژه های عدالت و برابری بازتعریف شوند، اظهار کرد: انسان به ازدواج نیاز دارد و نمی توان این نیاز را نادیده گرفت و در عین حال وقتی برخی از نیازهای فطری انسان دستکاری می شود اتفاقات دیگری می افتد که به نفع بشر نیست./202/934/ب1