۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۴۶۳۲۲۸
معاون فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی:

جهاد سیاسی تنها متکی به سوابق انقلابی افراد نیست

حجت‌الاسلام گنابادی گفت: پس از انقلاب افراد زیادی بودند که نتوانستند در مبارزات سیاسی خوب تشخیص بدهند و حق را از باطل تفکیک کنند، بعضی افراد در پیروزی و پیشبرد انقلاب اسلامی بسیار نقش‌آفرینی کردند اما مشخص شد که این افراد برای جهاد سیاسی آمادگی نداشتند.
گنابادی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی، شب گذشته در حسینیه مرحوم آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای با بیان این‌که دهه آخر صفر ایام سوگواری ائمه اطهار (ع) است،‌ اظهار داشت: در چنین ایامی باید بیاندیشیم و در احوالات و سیره زندگی ائمه اطهار (ع) دقت کنیم.

وی افزود: اگر شخصی از ما بپرسد پیام اصلی زندگی و شهادت امام رضا (ع) چیست، چه پاسخی می‌توانیم بدهیم؟! مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌های خویش فرموده‌اند؛ پیام زندگی امام رضا (ع) این است: مبارزه دائمی و خستگی ناپذیر.

وی معنای مبارزه را جهاد عنوان کرد و گفت: امروزه به موضوع جهاد از جانب بزرگان به ویژه مقام تأکید می‌شود البته موضوع و مفهوم جهاد بسیار گسترده است و جهاد فرهنگی،‌ سیاسی و اقتصادی را نیز در بر می‌گیرد.

حجت‌السلام گنابادی‌نژاد جهاد را دارای ویژگی‌های خاصی دانست و گفت: جهاد تلاش مضاعف است،‌ تلاشی که در مقابل آن مانع و دشمنی وجود دارد، بنابر این صرف کار خوب، جهاد نیست زیرا ممکن است بسیاری از کارهای خوب در مقابلشان نقطه مقابلی وجود نداشته باشد اما در امر جهاد نقطه مقابل و دشمن همیشه حضور پررنگی دارد.

وی در ادامه افزود: ویژگی دیگر جهاد این است که صاحب آن عمل جهادی خداوند است، ما ممکن است کارهای زیادی انجام دهیم که سودمند باشند اما در مقابل آن‌ها چشم‌داشتی از دیگران داریم در حالی که در جهاد، تنها به خداوند توجه می‌کنیم.

معاون فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که شیعه باید انقلابی و اهل جهاد باشد، گفت: برای جهاد نظامی افراد زیادی داوطلب هستند و مشارکت می‌کنند اما ما در حال حاضر نیاز به نیروهایی برای جهاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داریم. ما در این راه باید سیره زندگی اهل بیت (ع) را مد نظر داشته باشیم و تنها به شهادت این بزرگواران نپردازیم.

معاون فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی زندگی امام رضا(ع) را دارای ابعاد گوناگونی دانست و اظهار داشت: امام رضا (ع) در طول زندگی در سه عرصه جهاد سیاسی، اقتصادی و علمی حضور داشتند و مدام در این سه عرصه به مبارزه می‌‌پرداختند.

وی در ارتباط با جهاد سیاسی امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع) در دورانی امامت جهان اسلام را پذیرفتند که پدر ایشان سال‌های زیادی در زندان بودند و به دست خلیفه وقت نیز به شهادت رسیدند. جامعه اسلامی در دوران حکومت بنی‌عباس دچار ترسی همگانی بود. به گفته مورخان در این دوران از شمشیر خلفاء خون می‌چکید.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد با بیان این‌که امام رضا(ع) مانع پراکندگی شیعیان و دلبستگان مکتب اهل بیت (ع) شدند، تصریح کرد: در دورانی که کم‌کم شیعیان به سوی دلسردی پیش می‌رفتند امام (ع) سبب گسترش و ترویج و دلگرمی شیعیان شدند.

وی با اشاره به رویدادهای تاریخی زمان امام رضا(ع) بیان کرد: در سال ۱۹۸جنگ مأمون با امین، برادر خود به پایان رسید و خلافت بلامنازع خویش را آغاز کرد. در چنین زمانی که مأمون از جانب برادرش آسوده شد به سوی حذف کردن دیگر رقبا حرکت کرد.

وی افزود: البته بنی‌عباس کارهای مختلفی کردند تا علویون را زمین‌گیر کنند، مأمون نیز روش گذشتگان خویش را پیش گرفت اما با زیرکی و فریب‌کاری که او داشت بر آن شد تا علویون را از شورش باز دارد و آن‌ها را آرام نماید به همین دلیل به آوردن امام رضا (ع) به مرکز حکومت خود روی آورد.

معاون فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: این کار مأمون هیچ پیشینه تاریخی نداشت و تغییر بزرگی در رویدادهای زندگی ائمه اطهار (ع) محسوب می‌شد. این اقدامی سیاسی بود و امام (ع) در مقابل آن باید جهاد سیاسی انجام می‌دادند.

وی افزود: این مسائل در عصر حاضر نیز بسیار روی می‌دهد، پس از انقلاب افراد زیادی بودند که نتوانستند در مبارزات سیاسی خوب تشخیص بدهند و حق را از باطل تفکیک کنند. بعضی افراد در پیروزی و پیشبرد انقلاب اسلامی بسیار نقش‌آفرینی کردند اما مشخص شد که این افراد برای جهاد سیاسی آمادگی نداشتند. 

حجت‌السلام گنابادی‌نژاد با بیان این‌که امام رضا(ع) در یک جهاد سیاسی قرار گرفتند، گفت: امام رضا(ع) در یک نبرد پنهانی سیاسی واقع شدند، پیروزی و شکست ایشان می‌توانست یک‌بار برای همیشه تشیع را از صفحه روزگار محو کند و می‌توانست بقاء و استمرار تشیع را در پی داشته باشد.

وی با یادآوری حوادث اوایل انقلاب اظهار داشت: امام خمینی(ره) هرگز با سلاح گرم یا سرد وارد عرصه مبارزه نشدند ایشان بصیرت خود را در مقابل حکومت پهلوی قرار دادند. اکنون نیز که در حدود سه دهه از رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌گذرد فتنه‌ها و مشکلات فراوان سیاسی به وجود آمده است که ایشان به خوبی انقلاب را از طوفان این حوادث گذرانده‌اند.

معاون فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی دلایلی را که مأمون پیشنهاد ولایت عهدی را به حضرت رضا(ع) داد، چنین برشمرد: اولین دلیل این است که در پی مدیریت جریان شیعیان و پیروان أهل بیت (ع) بود تا به صحنه‌ای آرام و غیر مبارزاتی تبدیل کند. دلیل دوم این بود که ننگ غاصب بودن را از دامان خلافت پاک کند و با این‌کارش بگوید که ما خلافت را غصب نکرده‌ایم و با صاحب اصلی‌اش بازگردانده‌ایم.

وی در ادامه بیان دلایل گفت: سوم، امام(ع) کانون مبارزه بود و به طور مستقیم و غیرمستقیم در مبارزات برعلیه حکومت شرکت داشتند، زمانی که مأمو ایشان را به ولایت عهدی منصوب کرد دیگر می‌توانست کنترل بیشتری بر رفت‌وآمد و کارهای ایشان داشته باشد. چهارم، امام(ع) عنصر مردمی بود و مردم به ایشان رجوع می‌کردند با این کار مأمون، امام دیگر کمتر می‌توانست مردم را ملاقات کند و در بین آن‌ها حضور یابد.

وی در دلایل پنجم و ششم را اینچنین بیان کرد: پنجم، مأمون با این کار خود وجهه و آبرویی کسب کرد و از طرف دیگر سعی کرد از آبروی امام(ع) بکاهد. زیرا یک اصل اجتماعی است که هرگاه دینداران به طرف دنیاطلبی بروند آبروی دنیاطلبان افزایش پیدا می‌کند و آبروی دینداران کاهش می‌یابد. ششم، مأمون با انتصاب امام رضا(ع) در منصب ولیعهدی برای حکومت خود توجیه و دلیل به وجود آورد و به حکومت خود مشروعیت بخشید.

لازم به ذکر است در طول ده شب آخر صفر در حسینیه مرحوم آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای مراسم قرائت زیارت عاشورا، تلاوت قرآن کریم و سخنرانی مذهبی با حضور علماء و آحاد مردم برگزار می‌شود./۸۶۲/201/ب2

ارسال نظرات