۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۴۶۳۲۶۷
مدیراستانی حوزه علمیه اردبیل:

آیت الله موسوی اردبیلی نقش بسزایی در ترویج علوم و معارف اسلامی داشت

مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل ولایتمداری حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی را مثال‌زدنی دانست و گفت: حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نقش بسزایی در ترویج علوم و معارف اسلامی و دینی داشت.
حجت الاسلام مهدی نوروزی، مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام مهدی نوروزی، مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل، پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد هماهنگی بزرگداشت مرحوم حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی، اظهار داشت: حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نقش بسزایی در تربیت نیروهای فرهیخته، کاردان و علمی داشت که باید دانش و علم وی به صورت همه‌ جانبه انتقال یابد تا بتوانیم دستاوردهای علمی وی را جاویدان کنیم.

وی داشتن دغدغه سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی را از مهمترین شاخصه‌های این مجتهد عظیم‌الشأن شیعه برشمرد و گفت: همین دغدغه‌ها سبب شد تا حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی تلاش‌ها و مجاهدت همه‌جانبه‌ای برای کاهش این دغدغه‌ها داشته باشد.

حجت الاسلام نوروزی بیان کرد: خدماتی که حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی به جهان تشیع ارائه دادند بسیار گسترده بوده و نقش بسزایی در ترویج علوم و معارف اسلامی و دینی داشت.

مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل تصریح کرد:‌ حضرت آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی فقیهی با علم و متخصص در علوم اسلامی بود و تمامی عمر پربرکت خود را در راه ترویج تعالیم اسلامی و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) صرف کرده و در این زمینه آثاری ارزشمند از خود بر جای گذاشت.

حجت الاسلام نوروزی ولایتمداری حضرت آیت‌الله موسوی را مثال‌زدنی دانست و بیان کرد: در طول مبارزات انقلابی به‌ رهبری امام خمینی(ره) آیت‌الله موسوی اردبیلی همواره کنار امام راحل(ره) و یاریگر ایشان بود و نقش خود را به‌ شایستگی در امر جهاد ایفا کرد.

وی با تسلیت درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی به تمامی مسلمانان و به ‌ویژه مردم استان اردبیل، افزود:‌ خبر ارتحال این مجتهد عالی‌قدر دل تمامی مسلمانان و دوستداران اهل‌بیت(ع) را متأثر کرد.

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به اینکه مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی نقش بسیار بالایی در پیشرفت علمی و معنوی کشور داشت، افزود: دستاوردهای وی در عرصه‌های علمی بسیار زیاد بود که باید الگوی تمامی جوانان ملت ایران باشد.

گفتنی است، آیت‌الله‌العظمى‏ سیدعبدالکریم موسوى اردبیلى، سحرگاه سیزدهم رجب 1344 هجری قمری، مقارن با سالروز میلاد امیرمؤمنان‏(ع) و برابر با 8 بهمن 1304 هجری شمسی در شهر اردبیل، در خانواده‏‌اى روحانى متولد شد، پدر وی روحانى بزرگوار مرحوم سید عبدالرحیم و مادرشان، زنى پارسا مرحومه سیده خدیجه بود.

حضرت آیت‌الله‏ موسوى اردبیلى تحصیلات خود را در اوان کودکى و در شش سالگى با ورود به مکتب خانه آغاز کردند و قرآن کریم را فرا گرفته آنگاه کتاب هایى چون رساله عملیه، گلستان، تنبیه الغافلین، نصاب الصبیان، گلزار بهار، ابواب الجنان، مجالس المتقین، تاریخ معجم، درّه نادرى، تاریخ وصاف، حساب فارسى و برخى کتب دیگر را نزد معلمان خود آموختند.

در سال 1318 این عالم برجسته فراگیرى دروس عربى را آغاز کرده و در سال 1319 به قصد ادامه تحصیل در دروس حوزوى، وارد مدرسه علمیه ملاابراهیم در شهرستان اردبیل شدند؛ در آن ایام رغبتى براى خواندن دروس حوزوى وجود نداشت به نحوى که این مدرسه تنها داراى چهار طلبه بود و در چنین شرائط سختى، وی طلبگى را آغاز نموده و دروس جامع المقدمات، سیوطى، جامى، مطول، حاشیه ملاعبدالله، شمسیه، معالم و شرایع را تا سال 1322 درهمان مدرسه به اتمام رساندند.

حضرت آیت‌الله موسوى اردبیلى در رمضان سال 1322 تصمیم گرفت به شهر مقدس قم مهاجرت نموده تحصیلات عالیه را در آن شهر مقدس ادامه دهد و در آخر همان ماه از اردبیل خارج و در نهم شوال وارد شهر مقدس قم شدند و در یکى از حجرات فیضیه رحل اقامت افکند؛ مدت اقامت وی در شهر مقدس قم، سه سال و اندى به طول انجامید که در این مدت لمعتین، رسائل، مکاسب، کفایتین، مباحثى از درس خارج اصول و بحثهایى از تفسیر قرآن و فلسفه را فراگرفته همزمان به تدریس معالم، لمعتین و قوانین مشغول شد.

در دوران قبل از انقلاب رژیم پهلوى نسبت به همه فعالیتهاى آیت‌الله موسوی اردبیلی مانند منبر، تبلیغ، سخنرانى، تدریس، رفت و آمد معمولى، مهمانیها و نامه‌ها، حساس بود و آنها را کنترل مى‏ کرد، حتى وقتى که مدرسه مى‏‌ساخت و یا براى محرومان فعالیت مى‏ کرد، نه تنها وی مورد تعقیب قرار مى‏ گرفت، بلکه طلبه‏ هایى که در مدرسه زیر نظر آیت الله تحصیل مى‏ کردند نیز، از جلب و تبعید و شکنجه در امان نبودند.

گسترش فعالیتهاى سیاسى آیت‌الله موسوی در اردبیل، سبب شده بود که کنترل و نظارت دستگاه هاى امنیتى رژیم بسیار شدید شود تا جایى که بر اثر هجوم مکرر مأموران ساواک به منزل ایشان، هرگونه آسایش و امنیت حتّى در منزل نیز از وی سلب گردید. در نتیجه آیت الله موسوی اردبیلی ناچار گردید نظر مشورتى حضرت امام رحمه الله را در مورد مهاجرت از اردبیل جویا شود. امام نیز در پاسخ فرمودند: «ما صلاح نمى‏ دانیم که آقایان شهرها را ترک کنند و به تهران یا قم بروند، ولى گویا وضع شما به گونه‏ اى است که ناچارید مسافرت کنید. در عین حال خودتان بهتر مى‏ دانید و مى‏ توانید تصمیم مناسبترى بگیرید».

پس از دریافت نظر امام خمینی(ره) که اتخاذ تصمیم مناسب را به شخص ایشان واگذار نموده بودند، آیت الله اردبیلی تصمیم گرفت که از اردبیل هجرت کند، اما ضرورى بود که جهت گمراه کردن مأموران ساواک و رفع مزاحمت هاى احتمالى، زمینه مناسبى براى این کار فراهم شود.

در طى یازده سال اول انقلاب، اشتغالات علمى و فرهنگى معظم له روند و وضع دیگرى پیدا کرد؛ از جمله اشتغالات جدید آیت‌الله اردبیلی، تدوین قوانین کیفرى، جزائى و حقوقى دادگسترى و انطباق آنها با موازین شرع و فقه اسلامى بود. با توجه به اینکه پاره ‏اى از قوانین موضوعه قبل از انقلاب به ویژه قانون مجازات عمومى برگرفته از قوانین اروپائى بود، چنین کار گسترده و وسیعى نیازمند صرف وقت فراوانى بود، براى این منظور کمیسیونى از فقهاء و حقوق‏دانان تشکیل شد و با همکارى دوستان متفکر و اندیشمند، این مهم به انجام رسید و در نهایت قوانین جدید به صورت مدون و منقح و مطابق با شرع، تنظیم و ارائه گردید./937/202/ب2

ارسال نظرات