۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۶۳۴۷۶
امام جمعه موقت اردبیل:

علما در طول تاریخ روشنگر حرکت‌های جامعه بودند

امام جمعه موقت اردبیل با اشاره به رحلت آیت الله موسوی اردبیلی به نقش علما در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ علما تلاش کردند تا روشنگر حرکت‌های جامعه باشند.
مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت‌الاسلام  بهزاد، امام جمعه موقت اردبیل در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اردبیل به دو فقدان عظیم در روزهای گذشته که مردم استان را داغدار کرد، اشاره کرد و اظهار داشت: ما شاهد رحلت جانگداز آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی بودیم که از یاران دیرین امام و مجاهد انقلاب بود.

وی با اشاره به جایگاه یک عالم فقیه، آگاه به زمان و دانشمند، افزود: خداوند از آن جهت هدایت امت را به علمای عامل و فقهای دانا داده تا بتوانند در هدایت جامعه و تربیت افراد عمر خود را به بهترین شکل صرف کنند.

امام جمعه موقت اردبیل با بیان اینکه یک عالم فقیه، ‌دانشمند و عامل به وظیفه برتر از یک عابد زاهد است، تصریح کرد: عابد تنها به نجات خود فکر می‌کند در حالی که عالم در کنار نجات خود به فکر نجات دیگران است.

حجت الاسلام بهزاد با بیان اینکه در طول تاریخ علما تلاش کردند تا روشنگر حرکت‌های جامعه باشند، بیان داشت: در عصر معاصر امام راحل(ره) بزرگترین هدایتگر قرن معاصر توانست بشریت را از خواب غفلت بیدار کرده و روح معنویت، عزت و شرافت را در جامعه تزریق کند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی چه قبل از انقلاب و چه بعد از پیروزی انقلاب همواره در کنار امام و یار صدیق انقلاب بود، بیان کرد: در هر سنگری که آیت‌الله موسوی اردبیلی حضور داشت، یک حرکت بی‌نظیری را در هدایت امت اسلامی می‌توانستیم ببینیم.

امام جمعه موقت اردبیل در ادامه خطبه‌ها به درگذشت فخرالذاکرین، استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی نیز اشاره کرد و ادامه داد: ‌سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی با مداحی اهل بیت(ع) شهرت جهانی پیدا کرد و همواره کوشید تا با اخلاص و مراقبت از نفس خود زمینه بهانه‌جویی به دست دشمنان را ندهد.

وی با اشاره به جایگاه یک مداح وارسته در مکتب اسلام که در منقبت و ذکر مصائب اهل بیت (ع) نقش پیشتازی را انجام می‌دهد، اضافه کرد: در بیش از 70 سال نوکری و مداحی مصائب اهل بیت(ع)، سلیم مؤذن‌زاده کوچکترین نقطه ضعفی از خود نشان نداد و همواره با انتخاب یک متن و بیان فاخر در ذکر مصائب اهل بیت (ع) تلاش کرد تا بهانه‌ای به دست وهابیت پلید ندهد.

حجت الاسلام بهزاد انتخاب موضوعات و بیان مسائل دقیق در ذکر مصیبت، مرثیه و مداحی تأثیرگذار را از ویژگی‌های مؤذن‌زاده اردبیلی برشمرد و اظهار کرد: او توانست با هنرمندی خاص و به شکل جهانی پیام اهل بیت(ع) را به عاشقان این طریق معنوی انتقال دهد.

وی تصریح کرد: تنها شخصیت سلیم مؤذن‌زاده کافی بود تا ما بتوانیم حقانیت اسلام و اهل بیت را به دنیا معرفی کنیم چرا که همه این پیام را با نوحه و صدای دلنشین و لحن گیرای مؤذن‌زاده اردبیلی با گوش جان شنیده بودند.

خطیب جمعه موقت اردبیل، گفت: ویژگی برجسته سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی در آنجا بود که او هیچ وقت نوکری امام حسین (ع) را با پادشاهی دنیا معامله نکرد هر چند که همواره در موقعیت‌هایی قرار داشت که می‌توانست با خیال راحت‌تر در کشورهای مختلف زندگی کند اما تعصب وطن و سرزمین خود را به عافیت‌طلبی در مهاجرت به کشورهای دیگر ترجیح نداد.

امام جمعه موقت اردبیل در ادامه خطبه‌های نماز به هفته بسیج و سالروز تشکیل این نهال پرثمر انقلاب اشاره کرد و افزود: بسیج میراث گران‌سنگ انقلاب و امام راحل است که هیچ وقت دچار فراموشی و یا غفلت نمی‌شود.

حجت الاسلام بهزاد با یادآوری اینکه در تمام دنیا جمهوری اسلامی ایران را با فرهنگ بسیجی و ایثار و شهادت می‌شناسند، بیان کرد: امروز بسیج با ورود در همه عرصه‌ها کلیددار پیشرفت و توسعه کشور است./937/202/ب3

ارسال نظرات