۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۴۶۳۶۲۹
حجت الاسلام جوانبخت تشریح کرد؛

برنامه های هفته وقف اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی برنامه های هفته وقف این استان را در جمع خبرنگاران تشریح کرد.
حجت‌‌الاسلام ناصر جوانبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام ناصر جوانبخت،  مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به معرفی برنامه های هفته وقف اشاره کرد و اظهار داشت: هفته وقف از 7 آذر ماه امسال شروع و در تاریخ 16 این ماه به پایان می رسد.
 
وی با بیان اینکه روز اول هفته وقف به عنوان وقف و رسانه نامگذاری شده است، افزود: در این روز در قالب برنامه های مختلفی با همکاری اصحاب رسانه آثار وقف به مردم معرفی می شود.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به مصادف بودن روز دوم وقف با ایام سوگواری رحلت رسول گرامی اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) که به عنوان وقف و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) نامگذاری شده است، گفت: در امام زاده حسن ارومیه و دیگر امام زاده های استان مراسم عزاداری در این ایام برگزار می شود.
 
وی افزود: 9 آذر ماه وقف و ترویج فرهنگ قرآنی، 10 آذرماه وقف و بقاع متبرکه، 11 آذرماه وقف و حوزه های علمیه، 12 آذرماه وقف و محرومیت زدایی، 13 آذرماه وقف و سلامت، 14 آذرماه وقف و خانواده، 15 آذرماه وقف و اقتصاد مقاومتی و 16 آذرماه که روز پایانی هفته وقف است به عنوان وقف و علم و فناوری نامگذاری شده است.
 
حجت الاسلام جوانبخت از برترین استان انتخاب شدن آذربایجان غربی در اجرای نیات وقف خبر داد و تصریح کرد: شش هزار و 102 موقوفه در استان به ثبت رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در شهرستانهای مختلف استان وقفهای مختلف و متعددی به ثبت رسیده و 20 هکتار از ارازی کشاورزی و پنج هکتار در خوی برای صرف امور وقفی تخلیه شده است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات قانونی برای انتفاع و بهره وری از وقفیات از تشکیل کمیته ها و جلسات بررسی این مشکلات در منطقه شمالغرب خبر داد و افزود: 13 بند برای اصلاح و تقویت قانون حقوقی موقوفات به سازمان پیشنهاد داده شده است تا برای اصلاح قوانین به مجلس پیشنهاد داده شود.
 
وی با بیان اینکه اخذ سند مهمترین اقدام برای ثبت موقوفات با همکاری شهرستانها است، یادآور شد: پنج هزار مورد از موقوفات استان دارای سند می شوند و معاونت فرهنگی اجرای نیات امینانه به وقفیات رسیدگی می کند.
 
این مسؤول از اجرای نیت بیشتر از 81 درصد موقوفات خبر داد و گفت: در مرز مهران موکب آذربایجان غربی جز بهترین موکبها شناخته شد و یک میلیارد و 200 میلیون تومان از موقوفات در این مراسم هزینه شد.
 
وی با بیان اینکه 500 مورد از احکام هیات امنایی موقوفات اصلاح شده است، افزود: سال گذشته 140 مورد وقف به ثبت رسید و امسال این رقم به 192 مورد رسیده است که تا کنون 125 مورد از آنها ثبت شده است.
 
حجت الاسلام جوانبخت از توزیع پنج هزار جلد کتاب راهنمای زیارت اربعین که محتوای آن از سوی حج و زیارت تامین شده بود خبر داد.
 
وی اضافه کرد: در امور آموزشی قرآن کریم 15 هزار و 707 نفر ثبتنام کرده اند و 150 مربی به قم برای آموزش دیدن ارسال می شوند و 400 نفر در مرکز مجازی حفظ تخصصی مسجد نرجس خاتون عضو بوده و از خدمات قرآنی آن بهره می برند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به وجود 15 هزار و 616 رقبه که 29 درصد از آن کشاورزی، 3 هزار و 800 رقبه تجاری و همین میزان مذهبی است، گفت: کل موقوفات استان 282 میلیون و 90 هزار متر مربع مساحت دارد.
 
وی به تامین اعتبار برای تعمیر و مرمت مساجد آذربایجان غربی اشاره و اضافه کرد: 4 میلیارد و 570 میلیون تومان منابع برای تعمیر و تجهیز مساجد استان اختصاص داده شده است.
 
حجت الاسلام جوانبخت در پایان افزود: سالهای گذشته بیشتر موقوفات انتفاعی و در مورد حسینیه ها و عزاداری بود ولی امسال به همکاری اصحاب رسانه واقفین متناسب با نیازهای روز جامعه وقف می کنند./202/936/ب1

ارسال نظرات