۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۴۶۳۷۲۳
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا:

حوزه علمیه باید اهداف انقلاب را طراحی کند

مسؤول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه گفت: حوزه باید بتواند اهداف و افق‌های انقلاب را طراحی کند و نظام را برای رسیدن به آن اهداف متعالی کمک کند، به همین خاطراست که امروزه راهبرد، راهکارها و جایگاه حوزه علمیه در انقلاب اسلامی بسیار حساس و دقیق است.
مهاجرنیا

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا مسؤول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش حوزه در مدیریت کلان انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز انقلاب اسلامی از حوزه انتظار دارد که پا به پای نظام بلکه جلوتر از نظام بتواند نقش آفرین باشد.

وی افزود: حوزه‌ علمیه امروز دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای است که علاوه بر تبیین، تفسیر و دفاع از دین با تکنولوژی و با امکانات جدید با دنیا ارتباط برقرار می‌کند، در گذشته مبلغ دین با ده یا صد نفر مخاطب در مسجد سر و کار داشت ولی امروزه دنیای ارتباطات مرزها را در هم نورودیده و به همه جهان ورود پیدا کرده است و جهان امروز تبدیل شده است به دهکده کوچکی که ارتباطات بسیار وسیع و گسترده صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا اظهار داشت: حوزه امروزه با همین امکانات در کنار بخش تبیین و تفسیر می‌تواند تبلیغ خود را انجام دهد، و انقلاب اسلامی هم امروزه از حوزه این مطالبه را دارد که پا به پای نظام و در کنار نظام و بلکه جلوتر از نظام بتواند نقش آفرین باشد.

مسؤول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه  تصریح کرد: حوزه باید بتواند اهداف و افق‌های انقلاب را طراحی کند و نظام را برای رسیدن به آن اهداف متعالی کمک کند، به همین خاطراست که امروزه راهبرد، راهکارها و جایگاه حوزه علمیه در انقلاب اسلامی بسیار حساس و دقیق است.

وی در پاسخ به اینکه مراکز راهبردی باید دارای چه خصوصیاتی باشد و از چه منابع انسانی در آن می‌توان استفاده کرد، گفت: مرکز راهبردی همانطور که از اسمش پیداست، بناست که از ظرفیت‌های موجود در اختیار حوزه و امکانات انسانی و منابع مختلفی که در خدمت حوزه است را برای رسیدن به اهداف، چشم‌انداز و آن سیاست‌های کلانی که فرآروی حوزه است بسیج کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا ادامه داد: نقش مرکز راهبردی نقش عملیاتی نیست، بلکه نقش راهبری است، یعنی اینکه به عنوان موتور محرکه قرار است که حوزه را از وضع موجود به سمت وضع مطلوب و اهداف کلان هدایت کند.

مسؤول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با بیان اینکه جایگاه حوزه، جایگاه بسیار حساسی است، ابراز داشت: مراکز راهبردی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند چراکه این مراکز نگاه راهبردی دارد، یعنی درگیر مسائل روز نیست، یعنی فرا زمانی کار می‌کند و درگیر مشکلات، گرفتاری‌ها و معضلات امروزی نیست، بلکه چون نگاه آن کلان و به آینده است، قاعدتاً یک نگاه استراتژیک دارد و افرادی اینجا باید کار کنند که نگاه آنها استراتژیک باشد.

وی با اشاره به منابع انسانی تشکیل دهنده مراکز راهبردی در حوزه علمیه عنوان داشت: یک مراکز راهبردی هم باید به لحاظ منابع انسانی از آدم‌های استراتژیک استفاده کند و هم به لحاظ برنامه‌ای نیاز به برنامه های استراتژیک دارد.

حجت الاسلام مهاجرنیا در پایان گفت: ترکیبی از اهداف و چشم اندازها به اضافه ظرفیت‌های موجود در حوزه های علمیه می‌توانند در تشکیل یک مرکز استراتژیک و راهبردی مفید کمک کنند و از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای رسیدن به آن اهداف کلان استفاده کنند./1325/303/ب3

ارسال نظرات