۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۴۶۳۷۵۵

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

برگزاری«نظریه‌پردازی‌های علمی قرآنی در حوزه علوم انسانی»، محفل بین‌المللی انس با قرآن «مشکوة‌النور» در جوار حرم رضوی، راه‌اندازی دانشکده سلامت و دین با همکاری جامعه المصطفی، بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، نشست علمی «نظریه‌پردازی‌های علمی قرآنی در حوزه علوم انسانی» از جمله پیش‌نشست‌های کنگره ملی قرآن و علوم انسانی برگزار می‌شود.

پیش نشست کنگره ملی قرآن و علوم انسانی با موضوع نظریه‌پردازی‌های علمی قرآنی در حوزه علوم انسانی در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

این نشست روز دوشنبه ۲۲ آذرماه به عنوان یکی از پیش نشست‌های کنگره قرآن و علوم انسانی است که از سوی دبیرخانه کنگره تصویب شده است.

برگزاری ۵ پیش نشست و پیش همایش از جمله مصوبات دبیرخانه اولین کنگره ملی قرآن و علوم انسانی است که با همکاری برخی نهادهای حوزوی و دانشگاهی قرار است تا روز برپایی همایش برگزار شود.

در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین جواد ایروانی، دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی به ارایه بحث در این زمینه می‌پردازد.

یادآور می شود اولین کنگره ملی قرآن و علوم انسانی از سوی مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) اردیبهشت سال ۹۶ برگزار خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این کنگره، آخر آذرماه ۱۳۹۵ اعلام شده و زمان اخذ مقالات نیز تا آخر بهمن ۱۳۹۵ است.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با ایمیل  kongere.quran@chmail.ir مکاتبه کنند.

  

محفل بین‌المللی انس با قرآن «مشکوة‌النور» در جوار حرم رضوی

محفل بین‌المللی قرآن «مشکوة‌النور» با تلاوت قاریان ایرانی و غیرایرانی و حضور شخصیت‌های برجسته اسلامی در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد.

محفل بین‌المللی انس با قرآن کریم «مشکوة‌النور» شامگاه، چهارم آذرماه، در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و در جوار حرم رضوی با حضور پرشور زائران ایرانی و غیرایرانی برگزار شد.

بنابر این گزارش، این محفل قرآنی با تلاوت آیاتی از سوره کهف توسط حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: اهتمام و توجه به قرآن باید بیش از هر چیزی دیگر مورد توجه راهبردی قرار گیرد، زیرا عمق استراتژی نظام اسلامی و ولایی، به قرآن است.

وی ابراز کرد: آنچه که امروز در دنیا از انحرافات و رفتارهایی که به دور از شأن انسانی است، می‌بینیم، حاکی از آن است که دنیای معاصر بسیار نیازمند معارف اصیل قرآنی است. اینکه قرآن در آیه ۸۱ سوره واقعه می‌فرماید: «أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ، آيا شما اين سخن را سبك [و سست] مى‏ گيريد»، توضیحی است که هر نوع بی اعتنایی و سستی نسبت به قرآن را توبیخ و طرد می‌کند و بی‌توجهان به قرآن را مستوجب کیفر می‌داند، آن هم کیفری که امروز در دنیا مشاهده می‌کنیم.

   

راه‌اندازی دانشکده سلامت و دین با همکاری جامعه المصطفی

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم از راه‌اندازی دانشکده سلامت و دین برای تحقق ورود به عرصه بین‌الملل و جذب هشت دانشجو در مقطع کارشناسی در این دانشکده خبر داد.

ابولفضل ایران‌خواه رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگویی، در رابطه با اقدامات این دانشگاه در راستای بین‌المللی شدن، گفت: طبق تعریف وزیر بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم باید در سطح جهان اسلام و کشور نمونه باشد، اما با این وجود از این انتظار خیلی دور هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه قم شهر علم و اجتهاد در جهان محسوب می‌شود و در زمینه علوم اسلامی و مراکز دینی همچون مرکز جامعه‌المصطفی نماد جهانی دارد و میزبان علاقه‌مندان از 140 کشور جهان است، می‌توانیم از این فرصت در حوزه علوم پزشکی استفاده کنیم.

ایران‌خواه تصریح کرد: اگر در علوم پزشکی جایگاهی ایجاد شود که طبیبان و دانشجویانی از اقصی‌نقاط دنیا در شهر قم در کنار علوم دینی مباحث علوم پزشکی را بیاموزند و به عنوان یک طبیب شیعه و مسلمان که در علوم انسانی تبحر یافته، پیام جهان اسلام و انقلاب را بگویند، قطعا نتایج پرثمری خواهند داشت، تا این‌که صرفا علوم اسلامی را فرا بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: در این راستا دانشکده سلامت و دین را برای تحقق ورود به عرصه بین‌الملل راه‌اندازی کردیم و هشت دانشجو در مقطع کارشناسی در رشته‌های تاریخ پزشکی، اخلاق پزشکی و فلسفه پزشکی جذب کردیم که این مساله مقدمه‌ای برای گسترش ابعاد کار خواهد بود و از طرفی با جامعه‌المصطفی رایزنی‌هایی را انجام شده تا بتوانیم به سمت بین‌المللی شدن حرکت کنیم.

  

بازديد هيأت دانشگاهي ايران از دانشگاه تکنولوژي سيام تايلند

رييس دانشگاه اهل بيت (ع) و معاون آموزش جامعه المصطفي به همراه رايزن فرهنگي ايران از دانشگاه تکنولوژي سيام تايلند بازديد و با برخي مسئولان آن ديدار كردند.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه لمصطفی، جمعي از رؤسا و نمايندگان دانشگاه‌هاي ايراني (تهران، تربيت مدرس، تبريز، همدان، اهل بيت (ع)، جامعه المصطفي، آزاد اسلامي و ...) به منظور شركت در اجلاس سالانه اتحاديه بين‌المللي دانشگاه‌ها در بانکوک، به تايلند سفر كردند.

در اين ميان مخزن موسوي، رييس دانشگاه اهل بيت(ع) و حجت الاسلام قنبري، معاون آموزش جامعه المصطفي(ص) همراه با رايزن فرهنگي كشورمان در برنامه‌هاي بازديد از برخي مؤسسات آموزش عالي تايلند حضور يافتند و ضمن آشنايي با اين مراكز علمي، زمينه‌هاي همکاري‌هاي مشترک بين دانشگاهي را نيز مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

نخستين برنامه، بازديد از دانشگاه سيام تکنولوژي بود. در اين بازديد، هيأت ايراني ابتدا مورد استقبال رييس دانشکده تکنولوژي قرار گرفتند و پس از آن در مرکز ايران‌شناسي و آموزش زبان فارسي دانشگاه که با ابتکار و حمايت رايزني فرهنگي ايران راه‌اندازي شده و فعاليت مي‌كند، با شريف هادي، رييس اين مرکز، ديدار كردنند.

شريف هادي در اين ديدار گزارشي از فعاليت‌هاي اين مرکز و توضيحاتي در خصوص نقش مهم آن در ايجاد پيوند بين  دانشگاه‌ها، در حوزه‌هاي علوم انساني که مورد علاقه طرف‌هاي مربوطه است، ارايه داد.

هيأت ايراني در ادامه با رييس هيأت امناي دانشگاه ديدار كردند. وي اعضاي هيأت را به بازديد از نمايشگاه عکس اختصاصي خود که تاريخچه فعاليت‌هاي علمي و مديريتي وي در عرصه‌هاي دانشگاهي و پژوهشي و صنعتي بوده است، دعوت كرد.

سپس از دانشکده تکنولوژي و کارگاه و آزمايشگاه اين دانشکده بازديد به عمل آمد و جزييات فعاليت‌هاي پژوهشي که کاملاً در ارتباط نزديک با بخش صنعت و بازار محصولات تکنولوژيک قرار دارد و فعاليت مي‌كند، به اعضاي هيأت ايراني بازديدکننده گزارش داده شد.

سپس کتابخانه مرکزي دانشگاه مورد بازديد هيأت قرار گرفت و توضيحات مورد نياز به بازديدکنندگان ارايه شد.

در ادامه، بحث و تبادل نظر پيرامون نحوه همکاري‌ها و فعاليت‌هاي دانشگاهي مشترک بين دانشگاه اهل بيت ايران و دانشکده اسلام‌شناسي اين دانشگاه که طي 2 تا 3 ماه آينده شروع به فعاليت خواهد كرد، صورت گرفت و مقرر شد پس از تهيه و ارايه گزارش دقيق از برآورد نيازهاي بودجه‌اي و تجهيزاتي و منابع درسي و اساتيد مورد نياز دانشکده در شرف تأسيس و راه‌اندازي، توسط شريف هادي، پيش‌نويس يک يادداشت تفاهم، تهيه و پس از بررسي‌هاي کارشناسي به امضاي طرفين برسد.

  

«قرآن‌پژوهی خاورشناسان» در سکوی بیستم قرار گرفت

 شماره ۲۰ دوفصلنامه علمی ترویجی «قرآن‌پژوهی خاورشناسان» به صاحب‌امتیازی جامعة‌المصطفی‌العالمیة و مدیر مسئولی حجت‌الاسلام حسین علوی‌مهر منتشر شد. این شماره مربوط به بهار و تابستان ۱۳۹۵ بوده و در ۱۴۴صفحه منتشر شده است.

عناوین مقالات این شماره عبارتند از: «بررسی عصمت حضرت نوح(ع) در دایرة‌المعارف قرآن لیدن» نوشته محمدحسن زمانی و مهدی سازندگی، «بررسی دیدگاه اسماءافسرالدین در مورد شفاعت» نگاشته محمدعلی رضایی‌اصفهانی و فاطمه وجدی، «بررسی دیدگاه الیور لیمن درباره سنت و نقش آن در تفسیر» اثر محسن قاسمپور و رقیه بایرامی، «آسیب‌شناسی دیدگاه یوری روبین در مورد اصالت وحی» تالیف حسین رضایی‌هفتادور و مهدی همتیان، «بررسی آراء خاورشناسان درباره ترواش قرآن از دورن پیامبر(ص)» نوشته جمال فرزندوحی و محسن فریادرس و «نقد دیدگاه مستشرقان در مورد تاثیرپذیری قرآن از اشعار عصر نزول» نگاشته محمدجواد اسکندرلو و اسماعیل ابراهیمی./1325/303/ب3

 

ارسال نظرات