۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۶۳۷۷۹
استاد حوزه علمیه:

بزرگترین عبادت پس از اطاعت خداوند اطاعت از پدر و مادر است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما موظفیم از حوادث روزگار عبرت بگیریم، گفت: ما اگر از حوادث عبرت نگیریم خودمان مایه عبرت دیگران خواهیم شد پیش از آنکه عبرت دیگران شویم باید عبرت بگیریم.
حجت الاسلام غلامعلی فرمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام غلامعلی فرمانی استاد حوزه علمیه قم امشب در حسینیه امامزاده حسین(ع) قزوین با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) گفت: ادب آن است که انسان هنگامی که از خانه بیرون می‌آید همه مردم را خوب بداند مشکل بسیاری از مردم آن است که تنها خود را قبول دارند و برای دیگران هیچ گونه ارزشی قائل نیستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انسان باید اعمال خود را به گونه‌ای انجام دهد که به ملکوت صعود کند افزود: اگر انسان یک عملی را به خاطر دنیا انجام دهد فرشته‌ای در آسمان دوم آن عمل صالح را از او می‌گیرد و آن را در نزد خود نگه می‌دارد و نمی‌گذارد به آسمان هفتم صعود کند چون خداوند متعال به آن فرشته امر می‌کند و او مامور است که آن عمل را اخذ کند.

استاد حوزه علمیه در ادامه هدف اصلی خلقت انسان را عبادت و اطاعت خداوند دانست و اظهار کرد: در بسیاری از اوقات ما نمی‌دانیم عبادت و اطاعت به چه معنا است در روایت آمده است که بیشترین عبادت ابوذر تفکر و عبرت بود خیلی از حوادث و ماجراها را ما مشاهده کردیم اما از آنها عبرت و اعتبار گرفته‌ایم.

 

بزرگترین عبادت پس از اطاعت خداوند اطاعت از پدر و مادر است

این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان اینکه ما موظفیم از حوادث روزگار عبرت بگیریم ابراز کرد: ما اگر از حوادث عبرت نگیریم خودمان مایه عبرت دیگران خواهیم شد پیش از آنکه عبرت دیگران شویم باید عبرت بگیریم ما وظیفه داریم خداوند را عبادت کنیم یکی از عباد‌‌‌ت‌هایی را که ما از آن غافلیم اطاعت از پدر و مادر است.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) پیرامون این مسأله تصریح کرد: خداوند متعال می‌فرماید رضایت من خدا در رضایت پدر و مادر است من خداوند زمانی از بنده خود غضبناک می‌شوم که پدر و مادرش از او غضبناک باشند اطاعت از پدر و مادر و مسئله عقوق والدین از مسائل بسیار مهمی است که باید به آن توجه تام داشت.

حجت الاسلام فرمانی در ادامه با اشاره به اینکه عقوق والدین تا زمانی که انسان در دنیا زندگی می‌کند همراه او خواهد بود خاطرنشان کرد: ما باید تمام هم و غم و تلاش مان این باشد که گرفتار عاق والدین نشویم.

این استاد حوزوی در ادامه اضافه کرد: امام رضا(ع) می‌فرماید یکی از دلایل حرام کردن عاق والدین از جانب خداوند متعال این است که کسی که عاق پدر و مادر می‌شود خداوند توفیق عبادت، بندگی، خدمت به مردم را از او سلب می‌کند.

وی در پایان گفت: آن قدر پدر و مادر در نظام هستی و آفرینش مقام و منزلت دارند که خداوند متعال اطاعت از آنها را هم ردیف اطاعت از خود دانسته است عاق والدین سبب می‌شود که انسان آن طور که شایسته است مقام و منزلت والدین را به عظمت و بزرگی ارج نمی‌نهد بالاترین حقی که خداوند بر مرد دارد حق پدر بر او است خداوند متعال کسی را که عاق والدین است مورد لعنت خود قرار می‌دهد./873202/ب3/

ارسال نظرات