۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۶۳۸۲۷

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

برگزاری مراسم قرائت «زیارت‌ حضرت رسول (ص) از بعید» در خراسان رضوی، رونمایی کتاب« دامادی خوبان» همزمان با هفته گرامیداشت بسیج با حضور جانشین فرمانده سپاه و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر دعوت از علما در مراسم افتتاحیه پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد 2017 از مهم ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا درمشهد، قرائت زیارت‌ حضرت رسول(ص) از بعید، همزمان با سراسر کشور در خراسان رضوی برگزار می شود.

حجت الاسلام محمد تقی کاظمی نسب  گفت: امسال نیز همچون سال های گذشته طرح برگزاری مراسم قرائت زیارت نامه حضرت رسول (ص) در مساجد و اماکن مقدسه و مذهبی سراسر کشور با هدف بزرگداشت یاد و نام پیامبر عظیم الشان اسلام به مرحله اجرا می رسد.

وی اظهار داشت: قرائت زیارت حضرت رسول(ص) از راه دور فردا 27 صفر در کلیه مدارس شاهد استان، ستادهای شاهد، دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به صورت همزمان با مدیریت معاونت فرهنگی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برگزار می شود.

کاظمی نسب همچنین از برگزاری یک برنامه ویژه به همین مناسبت خبر داد و گفت: یک برنامه ویژه در هنرستان حضرت زهرا(س) در روستای علی آباد برگزار می شود.

وی ادامه داد: همچنین مردم خراسان رضوی در روز ٢٨ صفر سال روز رحلت پیامبر اسلام(ص) در تمام مساجد، مراکز و اماکن مقدسه به ویژه حرم مطهر امام رضا(ع) با قرائت زیارت حضرت رسول اکرم(ص) از بعید به ساحت ایشان ابراز ارادت می‌کنند.

معاون قرآن و عترت ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: در مساجد سراسر استان از طریق ائمه جماعات و مرکز رسیدگی به امور مساجد و هیئت مذهبی و همچنین بسیج این مهم پیگیری شده و همزمان با سراسر کشور این مراسم برگزار می‌شود.

قرائت زیارت حضرت رسول(ص)در حرم مطهر حضرت رضا(ع)

وی افزود: قرائت زیارت حضرت رسول(ص)در حرم مطهر حضرت رضا (ع) با حضور زائران و مجاوران به صورت ویژه همراه با سخنرانی همزمان با سراسر کشور برگزار می شود که از صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی به صورت مستقیم پخش می‌شود.

کاظمی نسب همچنین از برگزاری این مراسم در تمام شهرستان‌های استان خبر داد و اظهار داشت: با هماهنگی انجام شده در تمام مساجد و مراکز مذهبی این مراسم برگزار می‌شود، البته در هر شهرستان یک مسجد به عنوان مسجد محور که معمولا مساجد جامع شهرستان‌ها هستند مراسم باشکوهتری برگزار می‌کنند.

وی افزود: 11 هزار جلد کتاب زیارت حضرت رسول از بعید در خراسان رضوی توزیع شده است

در میزبانی پایتخت فرهنگ اسلامی باید ظرفیت های هویتی مشهد به تبلور رسد

حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه همچنین مرکزیت در تولید ارزش های اجتماعی، انقلابی، فرهنگی و ... باید مغتنم شمرده شود، اظهار کرد: اینگونه هویت بخشی ها می تواند در ابعاد مختلف رشد شهر مشهد موثر باشد.

وی اصل در میزبانی پایتخت فرهنگ اسلامی در سال 2017 را بدین لحاظ قابل اهمیت دانست که بتوانیم با برگزاری برنامه های فرهنگی و رویدادها به نقش آفرینی فرهنگی، ارزشی در عرصه جهانی بپردازیم و تصریح کرد: افراد، نهادها، تشکل های مردمی و دستگاه های دولتی همه باید در این زمینه هم‌افق و هم‌ساز باشند.

مرویان حسینی با بیان اینکه برخی امور با عزم و همت مدیران عالی کشور و استان و به صورت ویژه نیروهای تاثیر گذار ملی قابل رفع است، گفت: رسانه ها، مدیران عالی استان و کشور و دستگاه های تاثیرگذار در افکار عمومی، می بایست در فرصت محدود مانده تا آغاز سال 2017 در این زمینه همه توان و تلاش لازم را به کار گیرند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در مشهد به دلیل مرکزیت معنوی ایران و مذهب تشیع، به صورت روزانه با زایندگی و پدیده های مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری و ...  در سطح شهر روبه‌رو هستیم و به راحتی می توان هر آنچه در این شهر را که نوآوری، تولید و پویایی در آن مشاهده می شود با جایگاه مشهد یا هویت فرهنگی، انقلابی مشهد مقدس و تاثیر گذاری آن در سطح کشور و جهان اسلام پیوند داد و مرتبط کرد.

مرویان حسینی خاطرنشان کرد: در زمینه بهره گیری از این ظرفیت ها در جریان میزبانی پایتخت فرهنگ اسلامی، نقش رسانه ها و دبیرخانه رویداد 2017، مهم و تعیین کننده است.

وی با اشاره به اینکه امروز جایگاه محبت و ارتباط با مکتب اهل بیت(ص) و مسایل عاطفی، فرهنگی، اجتماعی و هویتی مذاهب اسلامی در دنیا پررنگ و موثر است، تصریح کرد: اکنون شاهدیم که در یک مثال ملموس، پدیده پیاده روی اربعین حسینی، تبدیل به نماد حب و ارادت به اهل بیت (علیه السلام) و اقتدار مسلمانان در سراسر دنیا شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه مهمترین جلوه مشهد مقدس، نقطه کانونی و قدسی اهل بیت علی الخصوص امام رضا (علیه السلام) است، عنوان کرد: معرفی بارگاه ملکوتی امام رضا(علیه السلام) و ابعاد تمدنی، هنری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... آن به همه جهانیان در جریان رویداد 2017، در بهره گیری از این ظرفیت برای اعتلای فرهنگی کشور، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

همزمان با هفته گرامیداشت بسیج، کتاب « دامادی خوبان» رونمایی شد

با حضور جانشین فرمانده سپاه، معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، کتاب «دامادی خوبان» اثر مریم عرفانیان رونمایی شد.

با حضور سرهنگ سالاری جانشین فرمانده سپاه ،جواد رفاهی رئیس حوزه هنری خراسان رضوی،  یوسف امینی معاون فرهنگی و ناصر نبی زاده معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی کتاب دامادی خوبان اثر مریم عرفانیان رونمایی شد .

نویسنده این کتاب گفت: ازدواج و زندگی مشترک شهدای استان خراسان رضوی موضوع این کتاب است.

این کتاب در تیراژ هزار نسخه توسط انتشارات امینان منتشر شده است.

عضویت بالغ بر ۷ هزار نفر در بسیج هنرمندان خراسان رضوی

مسئول بسیج هنرمندان خراسان رضوی در سومین نشست شورای عالی بسیج هنرمندان استان خراسان رضوی گفت: بالغ بر ۷ هزار نفر در بسیج هنرمندان خراسان رضوی عضویت دارند.

سرهنگ سیدجواد کمالی، در ادامه این نشست که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: بسیج هنرمندان استان از ده سال گذشته شروع به کار کرد که هم اکنون با بیش از 7 هزار عضو بیشترین آمار عضویت در کشور را به خود اختصاص داده است

وی ادامه داد: ده انجمن در حوزه های سرود و موسیقی، خوشنویسی، تئاتر، ادبیات داستانی، شعر، انیمیشن، صنایع دستی و هنرهای نمایشی و... نیز با رویکرد کمک به اشتغال زایی در استان تشکیل داده است.

وی تصریح کرد: طی هماهنگی های صورت یافته با بسیج سازندگی استان و کشور قرار است در بحث اشتغال زایی بانوان بی سرپرست یک هزار نفر را پوشش دهیم.

در ادامه جواد رفایی رییس حوزه هنری استان خراسان رضوی اظهار کرد: بسیج هنرمندان 10سال است که تشکیل شده و با توجه به این که استان خراسان رضوی بیش از 7هزار عضو دارد بنابر این در بحث جذب حداکثری هنرمندان ضروری است نگاه ویژه ای از جمله وام های بانکی را به وجود آوریم.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه مشهد درسال 2017 پایتخت فرهنگ جهان اسلام است، ضروری است با بهره گیری از هنر این اعضا، مشهد را به درستی با توجه به ظرفیت شایسته آن معرفی کرد.

رفایی تصریح کرد: اگر بخواهیم بسیج در عرصه جهانی گام بردارد نیازمند اتصال آن به هنر فاخر است تا باعث ماندگاری گردد.

درادامه سید حامد ملکوتی تبار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی بسیج و هنرمند را دو واژه پر ارزش و با مفهوم در بین واژه های انقلاب خواندو افزود: بسیج و هنرمند در راه اعتلای اهداف مقدس نظام گام برمی دارند و این تلاش بسیار ارزشمند وقابل تقدیر است .

وی خطاب به هنرمندان حاضر در جلسه افزود: شما می توانید با دستان خالی و بدون امکانات اما با اراده قوی کارهای بزرگی را انجام دهید و روح هنر انقلابی را به وسیله آثارتان معرفی کنید.

ناصر نبی زاده معاون هنری وسینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: بسیجی ها در جبهه های جنگ خط شکن بودند و این شکستن خط یعنی امکانات وظرفیت دشمن را می شناختند بنابر این در حال حاضر هم وضعیت هنرمند باید به همین گونه باشد.

وی ادامه داد: ما امروز نیازمند آگاهی، توانمندی ها هستیم تا بتوانیم از همه ظرفیت هایی که وجود دارد استفاده کنیم .

نبی زاده گفت: نگاه ما باید ظرفیت سازی باشد و جذب حداکثر درشناخت ظرفیت ها و توانمندی ها و نیز شناخت خطوطی که در دنیا برای ما ایجاد شده است و ماباید دراین فضا از توانمندی هنرمندان و ظرفیت هنری استفاده کنیم.

وی پیشنهاد کرد: تاپایان سال حداقل دو فعالیت شاخص را با همکاری کانون بسیج هنرمندان انجام دهیم و در حوزه تجلیل از هنرمندان شهید شاخص قدردانی کنیم.

در ادامه سرهنگ سالاری جانشین فرمانده سپاه اظهار کرد: جذب با نگاه تخصصی متناسب با تفکر بسیجی ،سازماندهی جذب شدگان ،آموزش و توانمندسازی تخصصی، حفظ انسجام فعالیت ها،به کارگیری افزاد و نیز شناسایی ظرفیت ها برای حرکت عالمانه شش وظیفه بسیج هنرمندان است که در این راستا تلاش می کند.

وی ادامه داد: انتظار می رود این شورا همه برنامه های مرتبط با بسیج هنرمندان را رصد کند و در مسائل اساسی استان که نیازمند حضور است با تمام توان و ظرفیت کمک کند.

سرهنگ سالاری با اشاره به شکل دهی تمدن نوین اسلامی گفت: تمدن نوین اسلامی بر سه پایه جهاد فرهنگی،جهاد علمی از نگاه هنر،جهاد اقتصادی استوار است که ارتباط مستقیم با غیرمستقیم به هنر مرتبط است.

درادامه این نشست علی روحی به عنوان مسئول انجمن هنرهای نمایشی کانون بسیج هنرمندان معرفی شد و از زحمات محمد جهان پا تقدیر شد.

تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر دعوت از علما در مراسم افتتاحیه پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد 2017

ششمین نشست شورای سیاستگذاری پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد 2017 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان رضوی و اعضای جلسه در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این جلسه ابتدا حجت السلام و المسلمین امینیان دبیر شورای سیاست گذاری مشهد 2017 گزارشی از اهم اقدامات انجام شده ویژه را ارائه داد و بر حضور خبرنگاران و رسانه ها و ضرورت انعکاس خبری تاکید کرد.

در ادامه این جلسه سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی طرح برگزاری افتتاحیه پایتخت فرهنگ اسلامی ارائه و گزارشی در خصوص برگزاری مراسم افتتاحیه ارائه کرد.

دکتر صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه بر تشکیل شورای اطلاع رسانی پایتخت فرهنگ اسلامی تاکید کرد و فعالیت رسانه ای و خبری ویژه برای این رویداد را قابل اهمیت دانست و اظهار داشت: نشست مشترک مدیران مسوول رسانه ها و خبرگزاریهای ملی با موضوع مشهد 2017 قبل از مراسم افتتاحیه با هماهنگی معاونت مطبوعاتی  انجام شود و همچنین برای انعکاس رسانه ای افتتاحیه مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی جلسه ای با حضور رییس صدا و سیما برگزار شود تا نسبت به این مهم اقدامات شایسته ای انجام شود.

دکتر صالحی بر برگزاری فاخر مراسم افتتاحیه مشهد 2017 تاکید کرد و گفت: علاوه بر نخبگان و شخصیت های فرهنگی و هنری جهان اسلام از علمای دینی و مراجع دینی عظام و همچنین اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز دعوت به عمل آید .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تولید کلیپ ویژه و ماندگار ویژه پخش در مراسم افتتاحیه و رسانه های ملی و شبکه های اجتماعی و برگزاری اولین جشنواره فیلم های بلند دینی جهان اسلام در دهه کرامت، تولید فیلم کوتاه فاخر که تصویر واقعی مشهد را به جهانیان  بازنمایی کند و همچنین پخش فیلم های محمد رسول ا.. و مشابه آن در سینماهای مشهد تاکید کرد.

 در این جلسه کلیات طرح ارائه شده مراسم افتتاحیه مورد تصویب قرار گرفت همچنین تاریخ 5 بهمن ماه 1395 برای برگزاری مراسم افتتاحیه تصویب شد.

در ادامه این جلسه با توجه به ارائه فهرست وظایف و مسئولیت های دستگاه های اجرایی شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری خراسان رضوی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه، سازمان  فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد مورد تصویب قرار گرفت.

مناظرات امام رضا(ع) در کتاب «نسیم رضوان» تحلیل و بررسی می شود

مقالات برگزیده دومین همایش گفت و گو و مناظرات رضوی در کتابی با عنوان«نسیم رضوان» در اردبیل منتشر شد و در اختیار پژوهشگران حوزه فرهنگ رضوی قرار گرفت.

در آیین اختتامیه همایش ملی گفت و گو و مناظرات رضوی که با حضور حضرت آیت عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل، سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و دیگر مقامات استانی در شهر اردبیل برگزار شد از کتاب نسیم رضوان رونمایی شد.

بیش از 250 مقاله به دبیرخانه همایش مناظرات رضوی ارسال شد که پس از داوری 140 مقاله به مرحله داوری راه یافتند و چکیده این مقالات در این مجموعه چاپ و منتشر شده است.

کتاب مقالات برگزیده دومین همایش گفت و گو و مناظرات رضوی که در 1000 نسخه توسط انتشارت محقق اردبیلی شهر اربیل منتشر شده، توسط سعید نوریان گردآوری شده است و سید ناصر اسحاقی ویرایش آن را برعهده داشته است.

در این کتاب علاوه بر چکیده مقالات، یادداشت هایی از حضرت آیت عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل، سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) همراه با مقدمه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل که دبیری همایش گفت و گو و مناظرات رضوی را برعهده داشته است، به چشم می خورد.

500 نسخه از کتاب نسیم رضوان در آیین اختتامیه همایش ملی گفت و گو و مناظرات رضوی در بین شرکت کنندگان این همایش توزیع شده است و بقیه نسخه ها نیز برای منتخبان این همایش و پژوهشگران حوزه فرهنگ رضوی ارسال خواهد شد.

 دومین همایش گفت و گو و مناظرات رضوی از برنامه های پژوهشی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که به میزبانی اردبیل برگزار شد.

خراسانی‌های به استقبال طرح «پاییزه کتاب» می‌روند

بعد از اجرای طرح‌های «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب»، حالا طرح «پاییزه کتاب» در راه است تا دوباره رونقی در بازار فروش کتاب باشد.

هدف طرح «پاییزه کتاب» که در بازه زمانی یک ماهه از 24 آبان تا 24 آذرماه امسال در کتابفروشی‌های عضو طرح اجرا می‌شود، همچون طرح مشابه قبل، رونق کتابفروشی‌ها و توزیع عادلانه حمایت‌های یارانه‌ای به کتابفروشی‌های سراسر کشور است.

خراسان رضوی تاکنون با ثبت نام 44 کتابفروشی، رتبه سوم استقبال از طرح «پاییزه کتاب» را داشته که از این تعداد 33 کتابفروشی در مشهد و 11 کتابفروشی در شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، سرخس، تربت جام، تایباد و گناباد بوده‌اند و با توجه به باقی بودن فرصت برای ثبت نام، بدون تردید بر میزان استقبال افزوده خواهد شد.

برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای اسلامی در مشهد

نشست هماهنگی برگزاری جشنواره بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی در مشهد 2017 برگزار شد.

در این نشست مقرر شد در راستای جابه جایی جشنواره‌ها و نشست‌های بین المللی به مشهد در سال 2017، محل برگزاری این جشنواره بین المللی نیز از دانشگاه هنر تبریز به دانشگاه فردوسی مشهد انتقال پیدا کند. بر اساس تفاهم نامه امضا شده، بخش کنفرانس بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: کارنامه تئاتر استان کارنامه قابل قبولی است

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بر تقویت تئاتر شهرستانها با رویکرد اجرای عمومی، اهمیت دادن به استعدادها و توجه به آموزش در حوزه نمایش تاکید کرد. 

سید سعید سرابی در جلسه ای با هیات مدیره انجمن نمایش خراسان رضوی ترکیب هیئت مدیره انجمن را که برخوردار از تجربه، چهره‌های آشنا به هنر نمایش هستند را امیدوار کننده دانست و افزود: باید تلاش شود تا فضای همدلی بیشتری در تئاتر استان حاکم شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی کارنامه تئاتر استان را کارنامه قابل قبولی دانست و از هیات مدیره جدید انجمن نمایش خواست تا  حمایت‌های لازم صورت گیرد تا روزهای خوشی برای تئاتر استان رقم زنند.

وی همچنین بر توجه به آموزش به ویژه در شهرستانها و احترام و توجه به جایگاه پیشکسوتان را حایز اهمیت دانست و گفت: قطعا با هماهنگی ،اتحاد و هم گامی هنرمندان این انجمن می توانیم استعدادهای بالقوه موجود را به منصه ظهور و بروز رسانده و جایگاه این استان را در حوزه تئاتر حفظ و ارتقاء ببخشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مشهد با اشاره به نقش هنرمندان در رویداد مشهد 2017 تصریح کرد: انجمن نمایش باید نقش خود را در رویداد 2017 پررنگ کند و از تمام فرصت ها و ظرفیت ها برای معرفی پایتخت فرهنگ اسلامی را درسطح ملی و بین المللی استفاده کند.

وی با توجه به مشکلات مالی حوزه نمایش افزود: باید به اقتصاد فرهنگ و هنر جدی توجه شود، البته در این چند سال خوشبختانه در حوزه تئاتر توجه ویژه ای به این امر شده است و ما امیدواریم انجمن نمایش به این مساله پررنگ تر و جدی تر ورود پیدا کند.

در این جلسه سید جواد اشکذری رییس انجمن نمایش خراسان رضوی و اعضای انجمن ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده به مشکلات در این انجمن اشاره کردند و ابراز امیدواری نمودند در دوره مدیریت جدید این انجمن دوران رشد و شکوفایی تئاتر ادامه یابد./934/303/ب3

 

ارسال نظرات