۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۴۶۳۸۹۲

افزوده شدن قریب به یک هزار هکتار به مجموعه موقوفات استان کرمان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: ۸۲۳ هکتار به مجموعه موقوفات کرمان در این چند سال افزوده شده است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد قاسمی زاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان و امام جمعه موقت کرمان

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان، حجت الاسلام محمد قاسمی زاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، پیش از ظهر امروز در بازدید استاندار از این اداره کل به مناسبت آغاز دهه وقف گفت: ۶ هزار و ۸۵۵ موقوفه در استان با 68 هزار و 641 رقبه داریم که براساس سامانه جامع اطلاعات موقوفات، 3 هزار و 183 موقوفه جنبه مسجد داشته و حتی آرامستان ها نیز در سامانه ثبت شده است.

وی ادامه داد: 540 موقوفه که موقوفات مهمی از جمله گنجعلی خان هستند، غیرمتصرفی بوده و سهم اوقاف از موقوفات متصرفی، 6 هزار و 239 موقوفه است و موقوفات متصرفی غالب آنها، فاقد درآمد هستند و برخی به دلیل خشکسالی کشاورزی بوده اند و حمام و آب انبار و ... است و آنچه که از درآمد در حوزه اوقاف استان کرمان است، متعلق به یک هزار و 500 مورد از این موقوفات متصرفی است و رقم درآمدی سالانه اوقاف از این محل است.

حجت الاسلام قاسمی زاده با تصریح به اینکه در سال های گذشه تلاش شده که به سمت دو اصل برویم؛ موقوفاتی که از سوی افراد تصرف شده اند، حساب و کتاب وقف را برای آنها، برقرار و سند اجاره تنظیم کنیم و بخش دیگر برخی از سرمایه گذاری هایی که باید صورت می گرفته، دنبال شده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و 400 هکتار باغ داریم که همه اقدامات درخصوص بسترسازی ها برای عملکرد خوب باغات به عمل آمده است؛ ادامه داد: در حوزه تثبیت مالکیت وقف در 10 سال گذشته 3 هزار و 440 جلد سند گرفته ایم که برخی از این اسناد حداقل 10 هزار رقبه را پوشش می دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اظهار داشت: 823 هکتار به مجموعه موقوفات کرمان در این چند سال افزوده شده است و در سامانه بیش از یک هزار پرونده حقوقی در استان داریم و همچنین 12 هزار نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کریم توسط اوقاف شرکت کردند در حالی که جزء وظایف ما نیست اما ما آن را با توجه به فرمایشات رهبری اجرا می کنیم.

وی گفت: در اسناد اجاره، خوشبینانه ترین وضع در گذشته بین یک هزار و 500 بوده که اکنون 12 هزار رقم در سامانه ثبت شده است و در بحث نیروی انسانی در دولت گذشته بخشی از نیروهای قراردادی که از منابع داخلی اوقاف، حقوق دریافت می کردند، تبدیل وضعیت شدند.

حجت الاسلام قاسمی زاده در پایان گفت: امروز در همه شهرستان ها نمایندگی اوقاف داریم و لازم هم هست؛ از مسؤولان می خواهیم با اوقاف همکاری کنند تا بتوانیم امکانات را برای ادارات تامین کنیم./101/9709/ب1

ارسال نظرات