۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۴۶۳۹۶۷
رييس اداره اوقاف گلوگاه:

منبر و خطابه بهترین رسانه برای ترویج فرهنگ وقف است

رييس اداره اوقاف و امور خيريه گلوگاه گفت: وعاظ، روحانيت و طلاب علوم ديني، مهم ترين ظرفيت براي ترويج وقف در جامعه هستند كه با دارا بودن منابر مي توانند فرهنگ سازي مناسبي در اين راستا انجام دهند.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در گلوگاه، محمدحسین فاضلی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلوگاه عصر امروز در نشست خبري با اصحاب رسانه به نقش اثرگذار روحانیت در ترویج و احیاء سنت حسنه وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: روحانیت همواره و در همه دوران ها کنار مردم بوده و براي رفع مشکلات و گرفتاری های جامعه گام برداشته اند و اكنون هم در فرهنگ سازي وقف كمك كار ما هستند.

وي افزود: روحانيت به دليل رابطه عاطفي ايجاد شده با عامه مردم، نفوذ كلام بيشتري در جامعه دارند كه اميدواريم همانگونه که احکام دینی را برای مردم تبیین می کند، مباحث فقهی مرتبط با وقف را نیز برای مردم بازگو و براي نهادينه كردن وقف و به خصوص وقف هاي مرتبط با نيازهاي جامعه تلاش كنند.

رییس اداره اوقاف و امور خيريه گلوگاه ادامه داد: علاوه بر روحانيت، رسانه، فرهنگيان و مبلغان هم از ظرفيت هاي مهم براي نهادينه كردن وقف در جامعه هستند كه هر كدام به واسطه تريبون هايي كه در اختيار دارند مي توانند در جامعه روشنگري كرده و در تبيين وقف نقش عمده ايفا كنند.

وی با بیان این که نخستین واقفان در تاریخ اسلام پیامبران و ائمه معصومین(ع) بودند، خاطرنشان کرد: وقف ابزاری برای تقرب به درگاه الهی بوده و در دین اسلام نیز از آن به عنوان یکی از بزرگترین عبادات مادی یاد شده است.

فاضلی با اشاره به این که وقف سنت حسنه نبوی و صدقه جاریه ای است که سبب جاودانه شدن اموال و باقیات صالحات می شود، افزود: رشد دینی، معنوی و فرهنگی در جامعه از جمله آثار و برکات وقف است.

رییس اداره اوقاف شهرستان گلوگاه از سنت حسنه وقف به عنوان یک سرمایه مهم دینی در جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: این سنت ارزشمند دینی سرمایه ای برای گسترش و ترویج ارزش های دینی در جامعه است.

فاضلي با اشاره به فعاليت هاي انجام شده از سوی اين اداره در گلوگاه گفت: از ابتدای امسال تاکنون دو وقف جدید در این شهرستان به ثبت رسیده است كه اين دو وقف براي ساخت خانه عالم در دو روستای گلوگاه بوده كه ارزش ريالي آن پنج ميليارد و 500 ميليون ريال است كه در همين راستا سه وقف جديد شناسايي شده كه اين وقف هاي جديد الحاقي به مسجد و حسينيه است.

وي با تاكيد بر ضرورت توجه به وقف هايي براساس نياز روز، ادامه داد: شهرستان گلوگاه داراي 195 موقوفه متصرفي و پنج موقوفه غير متصرفي است كه يك هزار و 154 رقبه در حوزه كشاورزي، مسكوني، تجاري و باغي دارد و هشت امامزاده و 98 مسجد و اماكن مذهبي در اين شهرستان وجود دارد.

رییس اداره اوقاف و امور خيريه گلوگاه ادامه داد: 75 درصد نيات موقوفات گلوگاه براي عزاداري، تعزيه خواني و اطعام دهي محرم است كه 75 درصد از اين مقدار هم مقيد به موقوفات هستند و غير قابل تغيير است.

اين مسؤول با اشاره به اجراي طرح جامع امامزادگان يادآور شد: امامزاده محمد هشتي كه جز اين طرح ها است كه داراي 50 درصد پيشرفت فيزيكي است و با تخصيص اعتبارات، براساس برنامه ريزي طرح جامع تكميل مي شود.

رییس اداره اوقاف و امور خيريه گلوگاه اضافه كرد: سرويس بهداشتی و سپتينگ تانك بقعه بي بي زينب هم با توجه به بالا بودن سطح آب منطقه با 900 ميليون ريال هزينه اجرايي شده است كه داراي پيشرفت 70 درصدي است و در دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد و همچنين بقعه ملاعماد تيله نو هم با كمك هاي انجام شده و كمك مردمي در حال ساخت و ساز است.

فاضلي با بيان اين‌كه اوقاف در تثبيت موقوفات با اخذ سند مالكيت گام هاي مهمي را برداشته است، گفت: در همين راستا 220 سند رقبه موقوفات براي 48 موقوفه به ميزان 416 هكتار اخذ شده است كه شامل موقوفه اماكن مذهبي است.

وي با اشاره به تشكيل انجمن ياوران وقف در امامزادگان گفت: تلاش داريم تا از ظرفيت هاي مختلف براي توسعه وقف در جامعه استفاده كنيم كه در همين راستا مشاوره هاي مختلف از سوی كارشناسان اوقاف نسبت به ثبت جديد در حوزه بهداشت و درمان، اعتياد، دانش آموزان و دانشجويان بي بضاعت، اقتصاد مقاومتي در حال انجام است كه رسانه هم مي تواند در اين راستا وارد شده و وقف جديد با عنوان وقف رسانه با هدف نگهداري و كمك به رسانه ترويج شود.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه گلوگاه با بيان اين‌كه هدف از ترویج و گسترش فرهنگ وقف، نهادينه كردن آن در جامعه است، افزود: با اطلاع رسانی فرهنگ وقف در جامعه درصدد هستیم تا در ترويج فرهنگ وقف بيش از پيش تلاش شود.

فاضلي يادآور شد: در حوزه متصرفي موقوفات تا كنون 30 سند اجاره اوليه با مردم منعقد شده است و 100 سند از گذشته هم تمديد و تجديد شده است.

وی با بیان این‌که در راستای طرح مودت از سوی خیرین 780 ميليون ریال به عنوان كمك و مساعدت نقدي و‌ غیرنقدی به بقاع متبرکه کمک شده است، افزود: اين تعداد از كمك به طرح مودت هشت مورد بوده است.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه گلوگاه ادامه داد: براي سند دار كردن موقوفات تلاش هاي مختلفي انجام شده كه تاكنون 220 سند رقبه موقوفات براي 48 موقوفه به ميزان 416 هكتار اخذ شده است كه شامل موقوفه اماكن مذهبي است.

فاضلي با اشاره به برنامه هاي دهه وقف گلوگاه به برگزاري ويژه برنامه هاي رحلت حضرت رسول(ص)، امام حسن مجتبي(ع) و امام رضا(ع)، نشست صنفي وقف، حضور در نماز جمعه، بيان عملكرد اداره اوقاف در نماز جمعه، مسابقات نقاشي و مقاله نويسي و همايش يادوران وقف اشاره كرد و گفت: هر چقدر به حوزه وقف كمك كنيم به جامعه و رفع مشكلات از جامعه كمك شده است كه بايد با حفظ اعتقادات وقف، براي وقف هاي مورد نياز روز هم تلاش شود./1317/202/ب3

ارسال نظرات