۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۴۶۴۲۸۶
معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان کرمان:

مربیان قرآن نقش مهمی در ترویج فرهنگ وقف دارند

حجت الاسلام فاطمی گفت: مربیان قرآن می توانند به خوبی در ترویج فرهنگ وقف عمل کنند و این کار را در کنار تعالیم قرآن کریم و معارف این کتاب الهی انجام دهند تا در این جهت وقف هایی صورت گیرد.
حجت الاسلام فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام سید رضا فاطمی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان، پیش از ظهر امروز در همایش یک روزه مربیان طرح تربیت حافظان قرآن کریم اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان و همایش «وقف و بانوان» در محل تالار جهانگردی شهر کرمان به تبیین نقش حضرت زینب(س) پرداخت و اظهار کرد: آن حضرت در اجرای رسالت خود در عاشورا و بعد از آن هیچ کاستی از خود برجای نگذاشت و با حضور در اجتماعات و میادین رسالت خود را به خوبی ایفا کرد.

وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) مربی و مفسر بزرگ قرآن بودند، افزود: این بانوی بزرگوار در خانه وحی تربیت شده و با بهترین انسانها هم دوره بوده و در راستای ترویج فرهنگ وقف به ویژه در مباحث و مفاهیم قرآنی پیشگام بودند و در روایات نیز نقل شده است ارثی که در مدینه به این بانوی بزرگوار رسیده بود را وقف قرآن کریم کردند.

حجت الاسلام فاطمی بیان کرد: رسالت دینی، علمی و عملی حضرت زینب(س) در نهضت برادر و امام خود که از لابه‌لای نگاره‌های ارزشمند تاریخ در وصف حال او بوده، اوج تعالی روح انسانی را می‌آموزد و زیربنایی از علم و معرفت دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بنابراین یکی از الویت های مهم امروز جامعه و به ویژه در استان کرمان این است که برای تفسیر و مفاهیم قرآن کریم وقف شود؛ زیرا در این راستا موقوفات کمی لحاظ شده است.

وی ادامه داد: بیشترین مربیان طرح تربیت حافظان قرآن کریم را بانوان تشکیل می دهند و از این رو مربیان حفظ قرآن کریم می توانند در این راستا نقش آفرینی کنند و وقف هایی را که در رابطه با قرآن وجود دارد را ایجاد کنند و بهترین زمان برای تبلیغ وقف قرآنی است.

حجت الاسلام فاطمی با بیان اینکه در 10 سال گذشته وقف های کمی در استان کرمان صورت می گرفت، یادآور شد: در حالی که در 10 سال گذشته قریب به 800 وقف ایجاد شده است، اما در راستای برنامه های قرآنی وقف های کمی وجود دارد.

این مسؤول مطرح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای طرح تربیت حافظان قرآن کریم حرکت خوبی را انجام داده و تعهد چهار ساله دادند اما به سبب نتایج معنوی کار این طرح با ساز و کار و اهداف جدید ادامه دادند و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم نیز تأکید داشتند.

وی ابراز داشت: امروز رهبر معظم انقلاب در حوزه ورود در معانی و معارف قرآن کریم تأکید دارند؛ و اگر در کنار قرائت و حفظ، موضوع تفسیر و معارف مطرح شود، یقینا آثار و برکات بسیار خوبی به همراه خواهد داشت و برای تداوم این کارها در آینده، نیاز به موقوفاتی در این راستا است.

حجت الاسلام فاطمی عنوان کرد: وقف هایی در زمینه قرآن کریم در سال های گذشته صورت گرفته؛ اما هنوز بهره وری مالی ندارند و در این راستا مربیان قرآن می توانند به خوبی در ترویج فرهنگ وقف عمل کنند و این کار را در کنار تعالیم قرآن کریم و معارف این کتاب الهی انجام دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در ادامه، افزود: در سال 91 طرح تربیت حافظان قرآن کریم در اوقاف آغاز شد و بنابر سهمیه بندی، برای استان کرمان 9 هزار و 238 نفر مشخص شده بود که توانستیم نزدیک به 5 هزار و 700 نفر را پوشش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استان کرمان در طرح حافظان نسبت به برخی استان ها پیشرفت خوبی دارد، اضافه کرد: اما تعداد کمی از شرکت کنندگان طرح در آزمون ها شرکت می کنند و باید مربیان، قرآن آموزان را به حضور در آزمون تشویق کنند؛ زیرا خروجی کار در آزمون مشخص می شود.

این مسؤول گفت: 12 هزار و 800 نفر سهمیه استان کرمان پارسال بود که 13 هزار و 400 نفر در طرح شرکت کردند و امسال بیش از 11 هزار نفر سهمیه داریم و طی سال های اخیر مربیان طرح تربیت حافظان در دوره های آموزشی که در قم برگزار می شود، حضور یافته اند و یکی از دلایل اجرای خوب طرح در استان، حضور مربیان آموزش دیده است.

وی تصریح کرد: این همایش توجیهی یک روزه مربیان کلاسهای طرح تربیت حافظان با حضور 330 مربی در حال برگزاری است و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با توجه به عملکرد اجرایی خود مبنی بر تربیت حافظ تاکنون نسبت به اموزش 54 هزار نفر قرآن آموز طی برگزاری 5 دوره کلاسهای این طرح اقدام کرده است.

حجت الاسلام فاطمی گفت: برگزاری آزمون مرحله پنجم طرح تربیت حافظان قرآن کریم 13 اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد./202/9709/ب1

ارسال نظرات