۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۴۶۴۲۹۲
استاد درس اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد؛

هراس حکومت مأمون از اقدامات سیاسی امام رضا

حجت الاسلام زاهدی سخنان امام رضا(ع) را مبین اسلام ناب محمدی دانست و گفت: حضرت در حدیث سلسلة الذهب بعد از مطرح کردن مبانی توحیدی ولایت پذیری را شرط توحید و خدامحوری برمی شمرد و می فرماید: درست است که توحید و لا اله الا الله دژ محکم خدا است ولی من یعنی امامت از شروط اصلی آن است.
شهادت امام رضا

حجت الاسلام محمدحسین زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز آخر صفر شهادت امام هشتم شیعیان اظهار داشت: امام رضا(ع) نخستین امامی است که علنا امامت و ولایت خود را اعلام کرد تا جایی که یکی از اصحاب وقتی از ایشان سؤال کرد که اعلان این مسأله برای جان شما خطرناک است حضرت فرمود من اصلا نگران نیستم.

اعلان علنی امامت و ولایت توسط امام رضا(ع)

مسؤول امور مدارس علمیه معاونت تهذیب حوزه های علمیه افزود: در روایت دیگری داریم که صفوان بن یحیی از حضرت پرسید چطور شما مسأله امامت را اعلام می کنید و از خطرات هارون الرشید ترسی ندارید؟ حضرت فرمود همانند پیامبر که فرمود اگر ابوجهل توانست به من صدمه ای برساند من پیامبر شما نیستم، من هم می گویم اگر هارون الرشید مویی از سر من کم کند من را امام خود ندانید.

وی با اشاره به تلاش های زیاد امام رضا(ع) برای ترویج و گسترش فرهنگ شیعه در بین امت اسلامی ابراز داشت: بعد از کشته شدن امین توسط مأمون، امام رضا(ع) از شکاف و اختلافات پیش آمده در جامعه استفاده کرد و به ویژه با مناظراتی که با علمای دیگر ادیان داشت توانست کارهای بزرگی را برای شیعه انجام دهد.

تلاش های معکوس مأمون

حجت الاسلام زاهدی ابراز داشت: مأمون فردی فهمیده و اهل اطلاع بود و برای اینکه موقعیت و جایگاه علمی خود را حفظ کند مناظراتی را بین امام رضا(ع) و بزرگان ادیان و مکاتب دیگر برگزار کرد؛ اما حضرت از این فرصت نیز برای تقویت شیعه استفاده کرد و از کتاب های خودشان مستنداتی در شیعه و اسلام می آورد که همین مسأله باعث وحشت حکومت وقت شد و از همین رهگذر تصمیم به شهادت امام گرفتند.

وی سخنان امام رضا(ع) را مبین اسلام ناب محمدی دانست و تأکید کرد: یکی روایات بسیار مهم در اسلام حدیث سلسلة الذهب مشهور است که حضرت در آن بعد از مطرح کردن مبانی توحیدی ولایت پذیری را شرط توحید و خدامحوری برمی شمرد و می فرماید: درست است که توحید و لا اله الا الله دژ محکم خدا است ولی من یعنی امامت از شروط اصلی آن است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: خیلی جالب است که امام رضا(ع) برای ولایت اهل بیت(ع) به کتاب های و مسلمات ادیان دیگر استناد می کرد و به همین دلیل مأمونی که می خواست اهل بیت(ع) و شیعه را خراب کند خودش زیر سؤال رفت./1330/ت302/س

ارسال نظرات