بطلان ادعای غاصبان فدک
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین رضوانی، کارشناس مسائل مذهبی، بعد از ظهر امروز در مسجد الزهرا(س) اصفهان، گفت: در روایات داریم که در جایی فرموده اند خداوند به نوح(ع) حکمت داده است، در جای دیگر می فرمایند که نوح را تسلیم قرار دادیم، از این دست روایات وجود دارد که در هر مرتبه پیامبری را به صفتی معرفی می کنند، در جای دیگر به قدرت فهم و درک خوب نوح پیامبر اشاره می شود.
وی ادامه داد: در جایی ابراهیم(ع) را به حلیم بودن و در جای دیگر به سخاوت می خوانند، مهمترین صفت حضرت ابراهیم هم که خلیل الله بودن است و برای ایشان ذکر شده است، اینگونه نسبتها به پیامبران الهی بدینگونه است که هر کدام از این کمالات و صفات معنوی در یک مقطعی ظهور و بروز داشته است.
کارشناس مسائل مذهبی افزود: اینکه علما وارث انبیا هستند به معنای ارث بردن مادی نیست، بلکه منظور مقام و توانایی هدایتگری است، امام صادق(ع) در این باره می فرمایند «علما وارث انبیا هستند اما انبیا درهم و دینار برای علما نگذاشته اند، همانا احادیث انبیا به علما ارث رسیده و هر کس بتواند از این احادیث استفاده کند، بهره و لذت فراوانی می برد، بنگرید که علم خود را از چه کسی می گیرید».
باید بنگریم که علم خود را از چه کسی می گیریم
حجت الاسلام رضوانی بیان داشت: «عنوان بصری» خدمت امام صادق(ع) آمد تا چیزی بیاموزد اما امام(ع) به او کم توجهی کردند، با خود اندیشید که لابد حجت خدا خیری در ما ندید و رفت به پیامبر(ص) متوسل شد و وجود نازنین خاتم الانبیاء را واسطه قرار داد، اینبار امام(ع) به او فرمودند که شما هم به سراغ ما میایی و هم به سراغ «مالک ابن انس» می روی که عقاید انحرافی دارد، یا دنبال او برو و ما را رها کن و یا اینکه او را رها کن و به دنبال ما بیا، «عنوان» بعد از این ماجرا متوجه شد که باید علم خود را از منبع الهی بگیرد و رابطه اش را با افراد منحرف قطع کرد.
باغ پرثمر فدک در واقع برای تقویت بنیه اقتصادی شیعیان بوده است
وی درباره غصب فدک از حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: کسانی که فدک را غصب کردند، استناد می کردند به حدیثی مشکوک که به پیامبر اسلام(ص) نسبت می دادند که «ما انبیا چیزی به ارث نمی گذاریم و چیزی را که باقی می گذاریم، بیش از صدقه ای نیست»، باید بدانیم که همه احکام دین خدا بر اساس فطرت انسانها است و هر جایی دیدیم که حکمی با فطرت انسان در تعارض است باید در صحت آن شک کنیم، قسمت دوم حدیث مبنی بر صدقه بودن مقداری از مال با فطرت انسانها سازگار نیست و ساختگی است.
کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: ارث جنبه تقویت اقتصادی بازماندگان را دارد و اشکالی ندارد که از انبیای الهی هم اموالی به بازماندگان آنها به ارث برسد، منظور از قسمت اول حدیث بالا این است که پیامبران برای مردم طلا و پول باقی نمی گذارند، اما این دلیل نمی شود که پیامبران برای ورثه و فرزندان خود هیچ مالی باقی نگذارند و قسمت دوم حدیث قابل قبول نیست و جعلی است، افراد نادان و مغرض باغ فدک را از حضرت زهرا(س) غصب کردند به این بهانه که انبیا مالی از خود به ارث نمی گذارند و آن را سهم بیت المال دانستند، این در حالی بود که سند فدک و حق مالکیت آن در نزد حضرت فاطمه(س) بود، باغ بزرگ و پرثمر فدک در واقع برای تقویت جنبه اقتصادی شیعیان بوده است./202/869/ب1