۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۴۶۴۳۴۷
حجت الاسلام پناهیان:

قضاوت قطعی و بی‌جا، نهی از منکر را بی‌رونق می‌کند

استاد حوزه علمیه گفت: قضاوت قطعی و بی‌جا نسبت به دیگران سبب می‌شود که موضوع نهی از منکر بی‌رونق ‌شود، گاهی اوقات هم غرور فردی نسبت به کار خود یا حسادت باعث می‌شود نسبت به دیگران قضاوت کنیم.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد اخلاق حوزه علمیه تهران امروز سه‌شنبه به مناسبت ایام سوگواری ماه صفر که در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌ها در جامعه دینی این است که مردم به قضاوت راجع به یکدیگر می‌پردازند، اظهار داشت: این درحالی است که دین ما یکسری دستورات را به عنوان کارهای خوب و بد ارائه داده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل غرب‌زدگی و جلوه فرهنگ غرب این است که در آنجا کسی در کار شخص دیگری دخالت نمی‌کند، دین اسلام توصیه می‌کند به مقایسه دیگران با خود نپردازید و دیگران را مورد مقایسه قرار ندهید، پیامبر اکرم(ص) امت مسلمان را از قضاوت قطعی در مقابل دیگران منع می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تاکید کرد: خداوند کسی که قضاوت قطعی منفی در مورد دیگران می‌کند را به شکلی تنبیه می‌کند که تصور نمی‌کند، در همین زمینه خداوند می‌فرمایند کسانی که اینگونه رفتار می‌کنند تمام اعمال آنها را نابود می‌کند تا بفهمند که جای خدا تصمیم نگیرند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه برخی رفتارها و این قضاوت‌ها در کشور به شکل قانون شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم به راحتی با دیدن دیگران نسبت به آنها قضاوت می‌کنند و درصدد خراب کردن آنها نیز هستند، قرار نیست هر زن و مردی را که در خیابان می‌بینیم تصور کنیم آنها نامحرم و گناه کار هستند.

وی افزود: قضاوت قطعی و بی‌جا نسبت به دیگران سبب می‌شود که موضوع نهی از منکر بی‌رونق می‌شود، الان شاهد هستیم که برای خراب کردن برخی از انسان‌های مذهبی منکر را به اسم این گروه‌ها خدشه‌دار می‌کنند، گاهی اوقات هم غرور فردی نسبت به کار خود یا حسادت باعث می‌شود نسبت به دیگران قضاوت کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه یادآور شد: در این شرایط جامعه اگر کسی بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند بدون قضاوت، حسادت و عداوت باید این کار را انجام دهد.

حجت الاسلام پناهیان ابراز داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند "خداوند یک اجزایی از حقیقت آدم را آفریده که به 49 جزء می‌رسد که آن را به ده قسمت تقسیم می‌کند، در این شرایط خداوند با خلق هر انسان به هر تعدادی که می‌خواهد به انسان از این جز‌ها می‌دهد"، به همین منظور امام صادق(ع) می‌فرمایند "اگر انسان‌ها می‌دانستند خدا چگونه آنها را خلق می‌کند هیچگاه به قضاوت در مورد یکدیگر نمی‌پرداختند".

وی با اشاره به سخن امام باقر(ع) تصریح کرد: امام باقر(ع) در مورد موضوع قضاوت می‌فرمایند "گاهی من از سوی غلامان و خانواده خود گاهی شکنجه‌ای می‌شوم که حد ندارد اما در آن صبر می‌کنم تا رشد در من ایجاد شود".

حجت الاسلام پناهیان در پایان گفت: خوارج از جمله کسانی بودند که همیشه احساس خوب بودن داشتند و خودشان را بالاتر از دیگران می‌دانستند، همین خوارج خیلی به اسلام و مردم مسلمان لطمه زدند./202/816/ب1

ارسال نظرات