۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۴۶۴۳۷۰
استاد حوزه و دانشگاه:

بی اعتمادی به خدا عامل گرایش به حرام خواری است

استاد حوزه و دانشگاه، نداشتن اعتماد به خدا را مهم ترین عامل گرایش به رزق و روزی حرام دانست و گفت: توجه و اعتماد نداشتن به خداست که انسان را به حرام خواری مبتلا می‌کند، این زمان و شرایط خاصی هم ندارد و توکل به خداوند متعال در سخت ترین شرایط هم راهگشای مشکلات است.
روزی حلال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام مصطفی نثاری استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در جمع بازاریان و کسبه شهرستان میناب به تبیین اهمیت کسب روزی حلال از منظر اسلام پرداخت و گفت: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که عبادت هفتاد جزء دارد که برترین آن کسب روزی حلال است.

وی افزود: عبارت رزق، انسان را به رزاق که خداوند متعال است متوجه ساخته و عبارت روزی حلال بر این نکته تاکید دارد که از بین انواع کسب درآمد، فقط برخی از آن‎ها که حلال هستند مطلوب است و باید از بقیه درآمدها که حرام هستند اجتناب کرد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: فرق بین مسلمان و غیر مسلمان این است که فرد مسلمان به‌دنبال کسب حلال است به‌طوری‌که هر چیزی را بر خود حلال نمی‌داند و مقید است از راهی که شرع برای او تعیین کرده است مالی را به‌دست آورد.

حجت الاسلام نثاری به سه تعبیر در مورد طلب حلال اشاره کرد و افزود: طلب حلال یعنی کسب روزی حلال که از برترین عبادت‌هاست به‌طوری‌که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: عبادت ۱۰ جز دارد که ۹ جز عبادت، طلب حلال است و یک جز دیگر شامل نماز، روزه، حج است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: به‌دنبال کسب حلال بودن امری واجب است و همچنین کسب حلال ثواب جهاد در راه خدا را دارد و در روایات آمده است اگر کسی برای کسب حلال تلاش کند ثوابش بیشتر از مجاهدت در راه خداست.

حجت الاسلام نثاری با بیان اینکه شیطان انسان را در کسب و کار و بازار بسیار وسوسه می‌کند، بیان کرد: اسلام معتقد است زندگی انسان باید حلال باشد و رباخواری، قماربازی، احتکار، تکاثر، رانت‌خواری، مال مردم‌خوری، گران‌فروشی و کم‌فروشی حرام است.

وی بر ضرورت استفاده از مال حلال و تلاش برای کسب روزی حلال تأکید کرد و گفت: خدا برای همه ما روزی حلال قرار داده است اما ما انسان‌ها گاهی عجله کرده و روزی حلال را از راه حرام به‌دست می‌آوریم.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: دلیل اینکه ما گرفتار حرام می‌شویم و زندگی خود را آلوده به حرام می‌کنیم اعتماد نداشتن به خداوند متعال است، اگر کسی باورش شود که رزاق اوست و روزی را تأمین می‌کند خودش را به حرام آلوده نمی کند.

وی، نداشتن اعتماد به خدا را مهم ترین عامل گرایش به رزق و روزی حرام دانست و گفت: توجه و اعتماد نداشتن به خداست که انسان را به حرام خواری مبتلا می‌کند، این زمان و شرایط خاصی هم ندارد و توکل به خداوند متعال در سخت ترین شرایط هم راهگشای مشکلات است.

حجت الاسلام نثاری با تاکید بر اینکه زندگی تجار قدیم برای افرادی که امروز کسب و تجارت دارند، باید درس عبرت باشد بیان داشت: تجار و کسبه قدیمی به دشت اول صبح خیلی اعتقاد داشتند، اول صبح وارد مغازه که می‌شدند سوره مبارکه یاسین را می‌خواندند، چون قرآن مایه خیر و برکت است./202/851/ب1

ارسال نظرات