۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۴۶۴۳۸۹
استاد حوزه و دانشگاه:

امام هشتم با تدابیر خود مأمون را ناکام گذاشت

حجت الاسلام ریاضی با بیان اینکه امام هشتم در هنگام دعوت مأمون از ایشان برای حضور در خراسان تدابیری را به کار بردند، گفت: امام هشتم با این تدابیر مأمون را در اهداف شوم خود ناکام گذاشت.
امام رضا

حجت الاسلام باقر ریاضی بخشایش، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با عرض تسلیت روز شهادت اما هشتم علی بن موسی الرضا (ع) با بیان اینکه امام هشتم در هنگام دعوت مآمون از ایشان برای حضور در خراسان تدابیری را به کار بردند، اظهار داشت: امام هشتم از ابتدای امر به انگیزه های شوم مأمون آگاه بود و از این رو با تدابیر حکیمانه ای حرکت کردند.

وی ادامه داد: نخستین تدبیر امام هشتم پرکردن فضای مدینه از کراهت و نارضایتی خود در هنگام دعوت ایشان از مدینه به خراسان بود، امام رضا (ع) با اقداماتی چون وداع با حرم نبی مکرم اسلام (ص) و خانواده خود و به زبان دعا و نیایش به همه نشان داد که این سفر، سفر مرگ است و بازگشتی برای ایشان وجود ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام هشتم تا زمانی که تهدید به مرگ نشده بود ولایت عهدی را نپذیرفت و این مسأله در همه جا پیچید که امام هشتم از پذیرفتن ولات عهدی سر باز زده است، گفت: هدف مأمون از این اقدام آن بود که ادعای شیعه مبنی بر غاصبانه بودن خلافت عباسیان را از میان بردارد که با این تدبیر امام هشتم مأمون در این اقدام موفق نشد.

وی با اشاره به هدف مأمون از پیشنهاد ولایت عهدی به امام هشتم در سیطره و تحت کنترل قرار دادن امام و علویون، ابراز داشت: امام هشتم در برابر این هدف شوم مأمون تدبیر دیگری اندیشید و ولایت عهدی را به شرط عدم دخالت در امور حکومتی و خلافتی پذیرفت و بار دیگر مأمون را در هدفهای خود ناکام گذاشت.

حجت الاسلام ریاضی با بیان اینکه امام هشتم از این فرصت بهترین فرصت را برای تبلیغ و ترویج شیعه و داعیه امامت شیعه بهره برد، ابراز داشت: امام هشتم از جایگاه حکومتی استفاده کرد و سخنی را که تشیع در طول ۱۵۰ سال در خفا و تقیه بیان می کرد را از طریق امکانات حکومتی به گوش تمامی مسلمانان رساند.

وی خاطرنشان کرد: امام همچنین از این فرصت بهترین استفاده را برای ارتباط با مردم برد و در مسیر حرکت خود از مدینه به مرو با مردم دیدار و بیانات ارزنده ای را به جای گذاشتند، این در حالی بود که مأمون مسیر حرکت امام هشتم را طوری انتخاب کرده بود که امام کمترین ارتباط را با مردم داشته باشد ولی عشق مردم به امام این تدبیر مأمون را نیز به نتیجه نرساند.

این استاد جامعه المصطفی (ص) تبریز با بیان اینکه یکی از اهداف مأمون از انتخاب امام برای ولایت عهدی توجیه گری وجود ایشان برای دستگاه مأمون بود، ادامه داد: مأمون با این تدبیر می خواست با مشروعیت بخشیدن به اقدامات حکومتی خود صدای مخالفان را خفه کند و بسیاری از مخالفتها را در گوشه و کنار ساکت کند.

وی ادامه داد: اما امام رضا (ع) نه تنها در این مقام در برابر اقدامات شیعیان مخالفت نکرد بلکه مشوق این اقدامات نیز بود، به این ترتیب مأمون در هیچ یک از اهداف شوم خود نتوانست توفیق یابد و با تدابیر امام هشتم از اقدام خود در دعوت امام به مرو و پیشنهاد ولایت عهدی و رسیدن به برخی انگیزه ها نا کام ماند./302/854/ب1

ارسال نظرات