۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۶۴۴۱۲
با حضور آیت الله حسینی بوشهری؛

آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت امام رضا برگزار شد

آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت امام علی‌بن موسی الرضا(ع) با حضور جمعی از مسؤولان کشوری، استانی و خانواده های شهدا برگزار شد.
مراسم خطبه خواني شب شهادت امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیین سنتی خطبه خوانی ویژه شب شهادت مظلومانه امام هشتم، علی بن موسی الرضا(ع)، سه شنبه شب نهم آذرماه، پس از نماز مغرب و عشاء در آستان ملک پاسبان رضوی برگزار شد.

در این آیین سنتی آیت الله سیداحمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، سید مرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسؤولان و خدمتیاران آستان قدس رضوی حضور بهم رساندند.

خطبه خوانی امسال برای نخستین بار با حضور خانواده‌های معزز شهدای دوران دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، جانبازان سرفراز عارضه نخاعی و وابستگان جمعی از جان‌باختگان طریق الرضا(ع) معطر به عِطر شهادت و جانبازی شد.

بر اساس این گزارش، این آیین پرشور و معنوی با قرائت آیاتی از کلام نورانی وحی از سوی قاری ممتاز و برجسته کشورمان؛ جواد پناهیان در صحن انقلاب اسلامی آغاز شد و با مرثیه سرایی به سه زبان فارسی، عربی و آذری از سوی ذاکران اهل بیت(ع) ادامه یافت.

نوحه خوانی و شمع گردانی خادمان و حافظان بارگاه ملکوتی رضوی با همراهی تولیت آستان قدس رضوی گرداگرد صحن انقلاب ضمن قرائت خطبه بخش دیگری از این مراسم بود.

این خطبه شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم(ص) است که در ادامه نام های مبارک ائمه معصومان(ع) به ترتیب قرائت و بر روان پاک و مقدس آنها سلام و صلوات فرستاده می شود.

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی پایان بخش این مراسم بود که طی آن بر تجلی فرهنگ رضوی در سراسر کشور تأکید کرد به گونه ای که حریم و حرم از هم جدا نباشند.

یادآور می شود؛ خطبه خوانی، آیینی سنتی است که بر اساس وقفنامه علیشاه حاکم وقت خراسان در 1160 هجری قمری دو مرتبه درسال؛ شب شهادت امام رضا(ع) و نیز شب عاشورای حسینی برگزار می شود.

گفتنی است، جمع کثیری از عاشقان، دلدادگان و عزاداران رضوی شاهد و شنونده این مراسم به طور مستقیم از برخی شبکه های سراسری صدا و سیما چون؛ شبکه خراسان رضوی، شبکه افق، شبکه سه، شبکه قرآن سیما و رادیو معارف بودند./202/1308/ب1

ارسال نظرات