۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۴۶۴۴۷۷
استاد حوزه و دانشگاه:

امام رضا درس حق‌شناسی و حق‌مداری به شیعیان آموخته است

نماینده ولی فقیه در سپاه شهدا گفت: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) درس حق‌شناسی و حق‌مداری را به عموم مسلمانان و شیعیان آموخته است.
حجت الاسلام عبدالرحیم سرایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام عبدالرحیم سرایی، نماینده ولی فقیه در سپاه شهدا استان آذربایجان‌غربی امروز در جمع عزاداران حسینی تبریز با بیان این‌که حدیث «سلسله الذهب» امام رضا(ع) پیام‌های مهم و آموزنده‌ای به عموم مسلمانان جهان دارد، اظهار داشت: محبان اهل بیت عصمت و طهارت بایستی در محتوای این حدیث شریف تعمق و تأمل داشته باشند.

وی با بیان این‌که این حدیث شریف درس حق‌شناسی و حق‌مداری را به شیعیان آموخته است، خاطرنشان کرد: با نگاهی به مفاهیم حدیث سلسله الذهب خواهیم یافت که ولایت و امامت شرط سعادت دنیا و آخرت است؛ در حقیقت امروز نیز اگر نتوانیم امام زمان(عج) خود را بشناسیم مسیر سعادت را گم خواهیم کرد.

حجت الاسلام سرایی با اشاره به اوضاع سیاسی حاکم در دوران امامت آن حضرت گفت: مأمون با زیرکی خود مسیر حرکت امام رضا علیه السلام را به گونه‌ای تعیین کرده بود که از شهرهای شیعه‌نشین مانند بغداد و قم عبور نکند. در نیشابور هم هیچ دعوت عمومی از طرف حکومت برای بهره‌مندی مردم از محضر امام انجام نشده بود؛ با این حال اجتماع بزرگی از اهل علم خود را به کاروان حضرت رساندند که از ایشان کسب علم کنند.

وی ادامه داد: در آن دوره نقل روایات از منابع اصیل و قابل اتکا برای اهل حدیث اهمیت زیادی داشت؛ البته اجتماع بزرگ مردم و اعلام اشتیاق مردم را نباید به معنای خاص شیعه بودن معنا کنیم؛ حقیقت آن است که شیعه بودن مقامی بلند است که در سایه ایمان و تقوا و عمل صالح محقق می‌شود و شیعگی به معنای پیروی حقیقی در نظر و عمل از راه رسول و امام است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: آن حضرت به دنبال درخواست مردم فرمودند؛ «خدا فرمود: لا اله الا الله دژ من است و هر که در آن دژ داخل شود از عذاب من ایمن است.» این جمله با عقاید هیچ گروهی از مسلمانان در تضاد نیست. همه آن را می‌پذیرند، اما همین متن به ظاهر ساده،‌ معنایی بسیار عمیق دارد.

وی با بیان این‌که سخن امام رضا(ع) محدود در زمان و مکان خاص نبوده است، گفت: امام رضا با بیان این حدیث به زیباترین شکل ممکن ارتباط خاص خود به رسول خدا و نیز پیوستگی اهل بیت علیهم السلام را بیان فرموده‌اند؛ در حقیقت آن حضرت حقانیت اهل بیت عصمت و طهارت را اثبات فرمودند.

حجت الاسلام سرایی با اشاره به این‌که حق را بایستی گفت؛ حتی اگر به ضرر کسی را بیان‌کننده حق است؛ تمام شود، خاطرنشان کرد: اگر حق را کتمان کنیم و یا در بیان آن سکوت شود؛ حاکمان جور و ظالمان مستکبر بر ملت‌ها حکومت خواهند کرد، امام هیچ‌گاه از بیان حق دوری نکرد که در نهایت همین مسأله عامل شهادت ایشان از سوی مأمون بوده است./202/935/ب1

ارسال نظرات