۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۴۶۴۶۹۶
امام جمعه محمود ‌آباد:

منبر و خطابه بهترین ظرفیت تبلیغی برای ترویج فرهنگ وقف است

امام جمعه محمودآباد بر ضرورت بهره گیری از توان تبلیغی طلاب و روحانیان در ترویج فرهنگ وقف تأکید کرد وگفت: حوزه و روحانیت بهترین ظرفیت تبلیغی برای گسترش فرهنگ وقف در جامعه محسوب می شوند.
امام جمعه محمود آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمود آباد، حجت الاسلام سید داوود موسوی، امام جمعه محمودآباد امروز در همایشی که به مناسبت دهه وقف در این شهرستان برگزار شد با بیان این که در فرهنگ اسلامی یکی از بهترین راه های زنده نگه داشتن نام انسان و جاودانه شدن انجام اعمال خیراخواهانه نظیر وقف است، گفت: انسان باید وقف اموال خود و رهایی از بند مادیات خیرات و مبرات پس از مرگ را برای خود به یادگار خواهد گذاشت.

وی با بیان این که خداوند متعال بیش از هر موضوعی به انجام کار خیر بها داده است و بر آن تأکید کرده است، افزود: فرزند، اموال و پست و مقام همه امانتی زودگذر برای انسان هستند و تنها چیزی که همراه انسان خواهد بود و برای آخرت است انجام اعمال خیرخواهانه و انسان دوستانه است.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که انسان برای رسیدن به معنویت باید پرده مادی را کنار بزند، تصریح کرد: غرق شدن در مسائل زودگذر دنیوی انسان را از رسیدن به سعادت و تعالی حقیقی باز می دارد.

امام جمعه محمودآباد با اشاره به این که آیات قرآن در مورد خیرات، صدقه و انفاق به دیگران تأکید بسیاری کرده است، گفت: خداوند متعال در آیات قرآن شکر مي کند از انسان هايي که نعمت هاي خدا را براي مردم هزينه مي کنند.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که وقف سنت حسنه اي است که از ديرباز به اشکال گوناگون در تاريخ بشر وجود داشته است و اسلام نيز آن را در مسيري روشن، منطقي و هدفدار، مترقي و دقيق مورد استفاده قرار داده است، ادامه داد: امروز این سنت حسنه دینی به یکی از ظرفیت های مهم دینی جهت رفع مشکلات اقتصادی و زدودن چهره فقر از جامعه دینی تبدیل شده است.

وی پایدار و ماندگار بودن وقف را یکی از ویژگی های وقف با سایر کارهای خیر و انسان دوستانه دانست و تصریح کرد: عواید حاصل از وقف می تواند تا سالیان متمادی راهگشای مناسبی برای رفع نیازهای اقتصادی بخش مهمی از جامعه باشد.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که کارهای خير در همه جوامع مورد پسند واقع مي شوند و در دين و زندگي اثرات مثبتي بر افراد مي گذارد، گفت: قرآن به عنوان منبع معارف و حقایق اسلامی توجه ویژه ای به مسأله وقف داشته است.

وی با بیان این که وقتي واقف درحال حياتش ملکي از املاک خود را وقف کند هم به جامعه خدمت کرده است و هم پس از مرگش سودي به عنوان ثواب و پاداش الهي به او مي رسد، تصریح کرد: فلسفه وجودي وقف تلاش براي رفع نياز ديگران است و در حقيقت واقف فقرا و محرومان را در روزي و معاش خود شريک مي کند و قسمتي از اموالي را که خداوند به وي ارزاني داشته است در جهت مصالح آن ها قرار مي دهد.

امام جمعه محمودآباد با اشاره به این که وقف به عنوان یک صدقه جاریه موجب تزکیه می شود، خاطرنشان کرد: گذشتن و دل کندن از مال در راه خدا موجب تزکيه انسان می شود و این یکی از اثرات ارزشمند وقف است.

وی از ترویج سنت حسنه وقف به عنوان یکی از ارزش های والای هر انسان مسلمانی یاد کرد و گفت: از جمله راه هایی که موجب کسب رضایی الهی از انسان می شود وقف اموال و دارایی ها در راه خداوند متعال است.

حجت الاسلام موسوی با تأکید بر این که وقف کردن به عنوان یک عمل خداپسندانه باید به عنوان یک الگوی دینی، اجتماعی و فرهنگی بیشتر در جامعه ترویج شود، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی کشور را می توان با تکیه بر وقف رفع شود.

وی با بیان این که وقف کردن موجب افزایش مال در زندگی می شود، بیان داشت: مردم ما که دارای اعتقادات دینی خاصی هستند عمل به دستورات دینی و قرآنی را امری واجب می دانند به همین دلیل عمل به فریضه دینی وقف را یک تکلیف برای خود دانسته و انجام آن ضمن عمل به دستورات دینی، زمینه کمک به محرومان و قشر مستضعف جامعه را فراهم می کنند.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که وقف اموال و دارایی به عنوان یکی از ماندگارترین معامله در طول حیات انسان محسوب می شود، بیان داشت: این امر پسندیده دینی موجب اجر و ثوابی دو چنان در دنیا آخرت خواهد شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که اسلام به عنوان جامع ترین و کامل ترین دین الهی همواره برای تأمین نیازهای مادی و معنوی بشریت راه کارهای ارزشمندی را ارائه داده است، گفت: امروز وقف به عنوان یک دستورالعمل دینی بهترین راهکار برای تأمین نیازهای مادی و معنوی امت اسلامی است.

وی از وقف به عنوان یکی از ظرفیت های مهم برای گسترش ارزش های دینی در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین دلایل گسترش فرهنگ عاشورا در جوامع مختلف همین مسأله وقف بوده، چون بسیاری از موقوفات امروز جامعه برای مراسم عزاداری سیدالشهدا وقف شده است.

امام جمعه محمودآباد با بیان این که حکومت فاسق پهلوی همه توان و تلاش خود را برای از بین آثار دینی در جامعه به کار گرفته بود، بیان داشت: به همین دلیل وقف به عنوان یک فرهنگ دینی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در غربت و محرومیت کامل بود.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که در حکومت قبل موقوفاتی که از سال ها پیش از سوی افراد دیندار وقف شده بود به سمت تاراج و نابودی پیش می رفت، تصریح کرد: اما پیروزی انقلاب اسلامی و فتوای معروف امام خمینی(ره) در این خصوص، مانع نابودی موقوفات در کشورمان شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که خوشبختانه امروز عزم جدی برای احصاء و احیای موقوفات در کشور وجود دارد، بیان داشت: به حتم احیاء و ترویج مناسب این سنه حسنه دینی، موجب تحقق عدالت اجتماعی در کشور می شود.

امام جمعه محمودآباد در ادامه سخنان خود بر ضرورت بهره گیری از توان تبلیغی طلاب و روحانیان در ترویج فرهنگ وقف تأکید کرد و گفت: حوزه و روحانیت بهترین ظرفیت تبلیغی برای گسترش فرهنگ وقف در جامعه محسوب می شوند.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که در طول تاریخ هیچ رسانه ای همچون منبر و خطابه برای تبلیغ وجود نداشته است، بیان داشت: امروز نیز این رسانه پر مخاطب ظرفیتی ناشناخته برای تبلیغ دین و ارزش های اسلامی است./950/202/ب2

ارسال نظرات