۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۶۴۷۳۴
حجت الاسلام والمسلمین محمدی خبر داد؛

کمک 8 میلیاردی از محل موقوفات به حوزه های علمیه/ سالانه دو هزار و 500 وقف ثبت می شود

رییس سازمان اوقاف گفت: ممکن است عده ای بگویند مردم اعتماد ندارند و وقف نمی کنند اما تا سال 88 سالانه میانگین 200 موقوفه ثبت شده اما از سال 89 بر اساس آنچه که در سامانه ثبت شده است سالانه 2 هزار و 500 موقوفه وقف می شود که نشانه علاقه مردم به حکم الهی و اعتماد به نظام است.
محمدی رییس سازمان اوقاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در دیدار حضرات آیات شبیری رنجانی، علوی گرگانی و جوادی آملی با بیان این که سازمان اوقاف در سه حوزه عمده وظیفه دارد، گفت: این حوزه ها عبارت از قرآن، امامزادگان و موقوفات هستند.

وی با اشاره به حوزه قرآن افزود: برگزاری مسابقات قرآن در رشته حفظ، قرائت، مفاهیم و ترتیل در کل کشور و همچنین به صورت بین المللی یکی از برنامه ها است، بحمدالله بیش از دو میلیون 500 هزار نفر در این برنامه قرآنی در سطوح مختلف شرکت می کنند و از بین آن ها 750 نفر آقا و خانم می توانند در مسابقات کشوری حضور پیدا کنند که امسال در استان گیلان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان این که از این افراد شرکت کننده در مسابقات کشوری افرادی برای مسابقات بین المللی انتخاب می شوند، اظهار داشت: امسال مسابقات بین المللی با حضور 75 کشور از جهان برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در زمینه حفظ قرآن پس از این که رهبر معظم انقلاب فرمودند ده میلیون حافظ قرآن باید وجود داشته باشد، در این مدت 5 ساله حدود یک میلیون و 500 هزار نفر در سطوح گوناگون تربیت شدند، 25 هزار نفر هم در فضای مجازی با ین برنامه قرآنی در اتباط هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی برگزاری محافل انس با قرآن را از دیگر برنامه های اوقاف عنوان کرد و ابراز داشت: در ماه مبارک رمضان و مناسبت های گوناگون این برنامه برگزار می شود که آثار و برکات خوبی داشته است، حمایت از نخبگان قرآنی مشغول به تحصیل از دیگر فعالیت های اوقاف است.

وی عنوان کرد: برگزاری جلسات تفسیر در ماه مبارک رمضان و مناسبت های گوناگون در امامزادگان و مکان های مربوط به اوقاف یکی از برنامه ها است، ما دانشگاه علوم و معارف قرآن داریم که 22 دانشکده در سطح کشور دارد و 6 هزار و 500 دانشجوی دختر و پسر در آن تحصیل می کنند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حوزه امامزادگان خاطرنشان کرد: در کشور بیش از 8 هزار  بقعه داریم که تعدادی از آن ها امامزاده نیستند اما از شخصیت های مورد احترام علما و مردم همانند شیخ صدوق بودند، حدود 4 هزار بقعه ظرفیت پذیرش زائر و حضور مردم را دارد که ما در مناسبت های گوناگون برای آن ها برنامه داریم.

وی اضافه کرد: حضور روحانیان در امامزادگان یکی از برنامه های موثر و خوب بوده است، 19 هزار مبلغ با تشکیل پرونده و با ارزیابی عملکرد آن ها برای تبلیغ در امامزادگان حضور پیدا می کنند، از این تعداد هزار و 300 نفر نفر به عنوان مقیم در امامزادگان هستند و اقامه نماز جماعت و تبلیغ دین می کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان این که یکی از مراکز مهم تبلیغ و حضور پرشور مردم در مناسبت های گوناگون همین امامزادگان هستند، گفت: ساخت و ساز و عمران و آبادانی هم در حد امکان و با کمک مردم انجام می شود.

وی افزود: در برنامه خیمه های معرفت تعدادی از روحانیان با آموزش های قبلی به سؤالات مردم  و مباحث مورد نیاز آن ها در قابل مشاوره می پردازند که آثار خوبی داشته است، بیش از 800 خیمه معرفت در بقاع سراسر کشور برپا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به حوزه موقوفات اظهار داشت: موقوفات دو نوع هستند که یک نوع متولی دارد که خود آن ها اداره می کنند و در سطح کشور بیش از 8 هزار متولی داریم، نوع دیگر موقوفات فاقد تولیت است که مدیریت آن برعهده سازمان اوقاف است، نیات همه واقفان به صورت موضوعی در آمده است.

وی ادامه داد: اطلس نیات واقفان به صورت موضوعی استخراج شده است از این رو خلأها و کمبودها مشخص است تا به مردم مشاوره داده شود که بر اساس نیاز امروز جامعه وقف کنند، یکی از تأکیدات رهبر انقلاب اجرای امینانه نیات واقفین بوده است که با نظارت، سخت گیری و نطارت های لازم سعی کردیم که این گونه باشد.

رییس سازمان اوقاف با بیان این که 41 میلیارد تومان از عوائد موقوفاتی که نیت آن ها برای مسائل فرهنگی و تبلیغی است برای سال 95 هزینه شده است، ابراز داشت: برای کمک ها و برنامه های اجتماعی از قبیل کمک به نیازمندان، ازدواج و بیماران بیش از 18 میلیارد تومان هزینه شده است و کمک به حوزه های علمیه بیش از 8 میلیارد تومان بوده است.

وی عنوان کرد: حساب موقوفات از حساب امامزادگان کاملا جدا شده است، قبلا همه در یک حساب بودند اما الان جدا شده است، ممکن است که سخنانی بگویند که همه پول ها را جمع می کنند و به تهران می برند اما اینگونه نیست، سیستمی تعریف کردیم که می توانیم ببینم که درآمد امامزادگان و هزینه ها در چه وضعیتی است اما درآمدها برای همان امامزاده هزینه می شود؛ سیاست این است که نیات واقفان بر اساس وقف نامه و هدایا و نذورات امامزادگان در جهت مشخص شده باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان این که با توفیق الهی و تلاش دست اندرکاران سازمان اوقاف در کشور به مجموعه ای پویا، فعال و اثرگذار تبدیل شده است،خاطرنشان کرد: با نقطه مطلوب فاصله زیاد است اما تمام تلاش خود را به کار می گیریم.

وی ادامه داد: ممکن است عده ای بگویند مردم اعتماد ندارند و وقف نمی کنند اما تا سال 88 سالانه میانگین 200 موقوفه ثبت شده اما از سال 89 بر اساس آنچه که در سامانه ثبت شده است سالانه 2 هزار و 500 موقوفه وقف می شود که نشانه علاقه مردم به حکم الهی و اعتماد به نظام است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که سازمان اوقاف برای خدمت رسانی به زوار امام حسین(ع) برنامه ها و موکب هایی در اربعین در نظر گرفته است، ابراز داشت: در مهران، چذابه و شلمچه موکب هایی برپا شده و به زوار خدمات داده شد، از نیات واقفان 950 نفر که در عمر خود به عتبات نرفته بودند برای زیارت اعزام شدند./1323/201/ب3

ارسال نظرات