۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۴۶۴۷۳۷
در مشهد صورت گرفت:

رونمایی از ۸ عنوان کتاب جدید درباره امام رضا

۸ عنوان کتاب جدید درباره امام رضا (ع) همراه با ۸ نوع کالای فرهنگی سوغات زائر در فروشگاه مرکزی انتشارات به نشر وابسته به آستان قدس رضوی رونمایی شد.
جواد محدثی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم رونمایی از ۸ عنوان کتاب جدید درباره حضرت رضا (ع) و ۸ نوع کالای فرهنگی سوغات زائر با عنوان «در جستجوی خورشید» ساعتی پیش در محل فروشگاه مرکزی انتشارات به‌نشر وابسته به آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این مراسم ۸ نوع کالای فرهنگی سوغات زائر و ۸ عنوان کتاب جدید درباره امام رضا (ع) با عناوین؛ چهل گوهر ناب، در جستجوی خورشید، در سال‌های دور،‌ سیره ائمه ابن الرضا (ع)، قلمدان‌های فیروزه، پاسخ‌های امام رضا (ع) به چهل پرسش قرآنی، نیایش‌های رضوی و مهارت‌های ارتباط مؤثر در سیره امام رضا (ع) رونمایی شد.

پیش از رونمایی از این آثار حجت‌الاسلام جواد محدثی، نویسنده، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه قم به سخنرانی پرداخت و گفت: در تألیف آثار دینی و مذهبی به ویژه رضوی یکی از عواملی که می‌تواند نقش مهمی در بر داشته باشد و به کار عمق و اصالت و ماندگاری ببخشد انگیزه شخص نسبت به موضوع امام رضا (ع) است.

وی افزود: فراخوان‌های گوناگونی برای ارائه اثر به مؤسسات مختلف وجود دارد، در این‌باره مسأله‌ای وجود دارد که نویسنده سفارشی کار کند یا با عشق و انگیزه خودش به فعالیت بپردازد. از طرف دیگر موسسات فرهنگی به نویسندگان سفارش بدهند یا اثرهای آماده را تهیه و بررسی کنند. این رویکردها از طرفی خوب و نیکو هستند و از طرف دیگر آسیب‌ها و مشکلاتی در پی دارند.

حجت‌الاسلام محدثی با بیان این‌که بسیاری از ناشران منتظر اثر و کتاب می‌مانند، تصریح کرد: بعضی از این آثار ضعیف هستند و نمی‌توان آن‌ها را منتشر کرد و بررسی آن نیز زمان‌بر و پر زحمت است. برای این‌که اینگونه مشکلات وجود نداشته باشد ناشری که دارای هدف و برنامه است می‌تواند به نویسندگان سفارش بدهد تا آثار تألیف شده در قالب و چهارچوب مورد نظر ناشر فراهم شوند.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر افرادی ممکن است سفارش را بپذیرند و آن کتاب را تألیف کنند اما آن کتاب به دلیل دغدغه‌مند نبودن نویسنده کتابی سطحی شود و بازار را به سمت کاذبی پیش ببرد که ثمره‌ای نیز در پی نخواهد داشت. بنابراین انگیزه شخصی نویسنده برای خلق یک اثر بسیار مهم است و دیگر به دنبال آن نیست که تعداد صفحه بیشتری بنویسد یا ساعات بیشتری صرف کند تا درآمدش بالا رود.

این نویسنده و پژوهشگر دینی با اشاره به این‌که کتاب‌هایی همچون عیون اخبار الرضا (ع) نوشته شیخ صدوق از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اظهار داشت: عیون اخبار الرضا (ع) کتاب جامع و مفیدی است که می‌توان در تمام مباحث مربوط به امام رضا (ع) به آن مراجعه کرد. همچنین کتاب‌های فراوانی در گذشته به چاپ رسیده است که بسیار مفید بوده‌اند اما متأسفانه دیگر منتشر نمی‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم با قرائت حدیثی از حضرت رضا (ع) تصریح کرد: امام هشتم (ع) می‌فرمایند که کلام ما را بازگو کنید زیرا اگر کلام و معارف ما بازگو شوند مردم از آن تبعیت می‌کنند. این فرمایش ایشان به ما گوشزد می‌کند که اگر معارف و کلام ایشان را بازگو کنیم و به خوبی بپرورانیم و به مردم برسانیم جامعه از آن پیروی خواهد کرد.

وی افزود: یکی از دلایلی که مردم به سراغ مکتب‌های گوناگون می‌روند این است که سخنان و معارف أهل بیت (ع) به خوبی پرداخت نمی‌شود، البته باید توجه داشت که ارائه این معارف تنها به چاپ کتاب‌های نفیس با جلد‌های زیبا نیست بلکه باید به شکل‌های گوناگون محاسن کلام و محاسن سیره ائمه اطهار (ع) ارائه گردد.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد به سخنرانی پرداخت و پس از آن چند تن از نویسندگان برجسته‌ای که انتشارات به‌نشر کتاب این افراد را منتشر کرده بود مورد تقدیر قرار گرفتند، همچون؛ حجت‌الاسلام جواد محدثی برای چاپ ۲۸ اثر با موضوع سبک و سیره ائمه اطهار(ع)، استاد باقرزاده، مهدی غلامعلی، حسن احمدی، علی خیاط، علی جانفزا، زهرا صنوبری، اکرم دهقان، فاطمه آگهی، زینب آقاگلی‌زاده و لیناسادات حسینی./202/862/ب1

ارسال نظرات