۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۴۶۴۸۲۸
رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان:

پرداخت به موقع اجاره بها از تعطيل شدن نيت واقفان جلوگيري مي كند

رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان سهم اجاره بهاي موقوفات شهرستان كاشان را طي چند ساله اخير اندك خواند و گفت: اگر مستأجران نسبت به روزساني اجاره بهاي موقوفاتي كه در اختيار دارند اهتمام داشته باشند، نيت واقفان تعطيل نشده و به موقع اجرا خواهد شد.
حجت الاسلام جعفر جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام جعفر جنتي بعد از ظهر امروز  به مناسبت دهه وقف در امامزاده سلطان امير احمد در جمع واقفان و خيران شهرستان كاشان، گفت: امروز افراد متمكن با وقف بخشي از مال و اموال خود ضمن اينكه خودشان از نعمتي كه خداوند به آنها داده است استفاده مي‌كنند، ديگران نيز آن بهره مند هستند.

وي يكي از راههاي جمع آوري توشه اي براي آخرت و ابدي شدن و جاودانه شدن انسانها توجه به سنت حسنه وقف دانست و افزود: واقفان خيرانديش در كشور موقوفات زيادي را از خود برجاي گذاشته اند كه امروز مورد استفاده جامعه قرار گرفته است و براي واقفان آن به عنوان باقيات و صالحاتي ماندگار است.

به گفته وي، سازمان اوقاف و امور خيريه از سوي ولي امر مسلمين، رهبر معظم انقلاب، به عنوان متولي امور موقوفات، براي استفاده احسن از موقوفاتي كه واقفان خيرانديش وقف كرده اند انتحاب شده است.

حجت الاسلام جنتي در ادامه با بيان اينكه سازمان اوقاف و امور خيريه در دو بخش، اداره موقوفات و اجراي نيت واقف خيرانديش و همچنين اماكن متبركه و امامزادگان فعاليت دارد، اظهار داشت: سازمان اوقاف با چهار معاونت پشتيباني، معاونت حقوق و تفكيك و معاونت فرهنگي فعاليت دارد.

وي افزود: معاونت حقوق نسبت به حقوق موقوفات اهتمام دارد و معاونت تفكيك نيز در زمينه تفكيك و اخذ سند مالكيت موقوفات در جهت بهره وري اقتصادي موقوفات فعاليت دارد.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان رسيدگي به امامزادگان و بقاع متبركه را از جمله وظايف معاونت فرهنگي سازمان اوقاف و امورخيريه دانست و يادآور شد: شهرستان كاشان با 2 هزار و 550 موقوفه و 7 هزار رقبه با نيات كمك به فقرا، طلاب حوزه هاي علميه، تعزيه داري و عزاداري امام حسين(ع) و ائمه اطهار(ع) نشر و چاپ كتب مذهبي، كمك به مؤسسات مذهبي و قرآني، عتبات عاليات، حرم رضوي، امور جاري و عمراني مساجد، امور قرآني، تبليغ و ترويج فرهنگ وقف است.

حجت الاسلام جنتي با اشاره به اينكه واقفان براي وقف اموال خود و يا بخشي از اموال خود با نيت كمك به محرومان و نيازمندان و امور ديگر  نسبت به سنت حسنه وقف اهتمام داشته اند افزود: تا كنون 830 نيت موقوفه در كشور شناسايي شده است كه هر واقفي براساس نيت خود موقوفه اي را وقف كرده است.

به گفته وي، در حال حاضر 25 درصد از مراكز درماني كشور از سوی موقوفات اداره مي شود و نزديك به 7 هزار مراكز آموزشي و پژوهشي به واسطه موقوفات واقفان خيرانديش دركشور اداره مي شود.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان با تأكيد بر اينكه، وقف تنها در حوزه فرهنگي كاربرد ندارد و در حوزه هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و نيات مختلف نيز كاربرد دارد، ابراز داشت: وقف نياز به مال و مكنت زياد ندارد و هركس به اندازه توان مالي خودش مي‌تواند واقف باشد و نيازي از نيازهاي جامعه را برطرف كند.

حجت الاسلام جنتي ادامه داد: وقف مي تواند در زمينه خريد حتي مُهر، قرآن و مفاتيح براي وقف در مسجد و استفاده عمومي، وقف كتابهاي بلااستفاده به مساجد و مدارس، وقف آبسردكن به مراكز مذهبي و عمومي و وقف ويلچر براي بيمارستان باشد.

وي همچنين از وقفهاي خانوادگي و گروهي و صنفي نيز به عنوان وقفهايي نام برد كه با مشاركت خانواده ها، گروهها و بازاريان در اينگونه وقفها، مي تواند گره اي از مشكلات جامعه را برطرف كند.

به گفته وي، وقف منزل مسكوني براي  اسكان موقت زوجهاي جوان بدون مسكن، وقف براي ازدواج به موقع جوانان و جلوگيري از تأخير در ازدواج جوانان و وقف براي درمان اعتياد كه دشمن براي آن سرمايه گذاري كرده است از جمله وقفهايي است كه مي تواند به عنوان باقيات و صالحات براي واقفين خيرانديش آن باشد.

حجت الاسلام جنتي از بروز رساني اجاره بهاي موقوفات به عنوان يكي از راههاي احياء و آباداني موقوفات نام برد و با اشاره به اعتراض برخي نسبت به بروز رساني اجاره بهاي موقوفات عنوان كرد: سازمان اوقاف و امور خيريه با بروزرساني اجاره بهاي موقوفات اين امكان را خواهد داشت تا نسبت با انجام نيت واقفان اهتمام داشته باشد.  

وي سهم اجاره بهاي موقوفات شهرستان كاشان را طي چند ساله اخير اندك خواند و افزود: اگر مستأجران نسبت بروزساني اجاره بهاي موقوفاتي كه در اختيار دارند اهتمام داشته باشند، نيت واقفان تعطيل نخواهد شد و به موقع اجرا خواهد شد.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان كاشان‌ با اشاره به اينكه، نزديك به 100 موقوفه جديد طي چند سال اخير دركاشان وقف شده است كه اين تعداد وقفيات در اين شهرستان  نشانه اعتماد و اعتقاد به وقف است، گفت: طي هشت ماهه سال جاري بالغ بر 5 ميليارد ريال از محل نذورات مردمي، براي عمران و ‌آباداني امامزادگان كاشان اختصاص داده شد.

لازم به ذكر است، دهه وقف امال از يكشنبه 7 آذرماه مصادف با 27  صفر كه روز وقف نامگذاري شده است با عنوان ‹‹وقف و رسانه›› در سراسر كشور آغاز شده است./1307/202/ب2

ارسال نظرات