۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۴۶۵۰۱۹
حجت الاسلام نبویان:

گویا برخی از آقایان اصلا متن توافق را نخوانده اند

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، مذاکره با غرب و مسأله برجام را مهم ترین محور سیاست خارجه دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: برجام خسارت های زیادی را متوجه کشور کرده است.
نبویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابلسر، حجت الاسلام سید محمود نبویان، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) عصر امروز در همایش بررسی سیاست خارجی دولت یازدهم در دانشگاه مازندران، مذاکره با غرب و مسأله برجام را مهم ترین محور سیاست خارجه دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: برجام خسارت های زیادی را متوجه کشور کرده است.

وی با بیان این که به یقین برجام راه به جایی نخواهد برد و به شکست خواهد انجامید، افزود: متأسفانه خسارت های برجام به گونه ای است که گویا مذاکره کنندگان اصلا آن را نخواندند.

حجت الاسلام نبویان با اشاره به این که شکست برجام به گوش می رسد، ادامه داد: متأسفانه برخی از بندهای برجام نشان می دهد که محدودیت ها برای کشور همیشگی خواهد بود که برخی ها همین مسأله را انکار می کنند.

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اظهارات برخی ها در خصوص برجام خبر از بی اطلاعی آنها نسبت به متن توافق نامه صورت گرفته دارد، گفت: این اظهار نظر ها به گونه ای است که گویا آقایان حتی متن توافق نامه را نیز نخوانده اند.

وی با اشاره به پذیرش محدودیت های چند ساله در توافق نامه برجام از سوی ایران، افزود: این در حالی است که آقای رییس جمهور در سخنانی گفتند که ما در توافق با شش کشور محدودیت بیش از هشت سال نپذیرفتیم.

وی به سخنان علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص برجام و توافق صورت گرفته اشاره کرد و با بیان این که صالحی اذعان داشت که هیچ توفق و کندی در برنامه هسته ای وجود ندارد، گفت: اما در برخی بندهای برجام ایران بیش از ده مورد محدودیت دائمی را پذیرفته است.

حجت الاسلام نبویان با بیان این که متأسفانه برجام موجب نابودی دانش و صنعت هسته ای کشورمان شده است، افزود: طبق این توافق نامه صورت گرفته آمریکا دستور داد کل سانتریفیوژهای بالای نسل یک به انبار بروند.

وی با بیان این که متأسفانه بر اساس تعهد صورت گرفته به آمریکا بالاتر از 7/3 درصد حق غنی‌سازی نداریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه علیرغم اظهارات آقایان همه مواد غنی شده نیز باید نابود شود و حق نگهداری در نطنز را نداریم.

حجت الاسلام نبویان با اشاره به تعطیلی فردو در پی توافق هسته ای با غربی ها، گفت: از تعداد سانتریفیوژی که در این مرکز وجود دارد تنها دو آبشار در حال چرخش است و مابقی  قابلیت غنی سازی ندارند.

وی با بیان این که بر اساس نظر آمریکایی ها توسعه دانش غنی‌سازی در فردو نیز ممنوع شد، بیان داشت: حتی تحقیر آمیز تر از همه این که سانتریفیوژ از مدار خارج شده در این مرکز باید با نظر آمریکایی ها انبار شود و نباید در فردو انبار شود.

حجت الاسلام نبویان با بیان این که راکتور آب سنگین اراک مهم ترین ابزار بازدارنده در برابر صهیونیست ها بود، گفت: آمریکایی ها برای تأمین امنیت اسرائیل، از آقایان تعهد گرفت رآکتور اراک باید نابود شود و نابود کردند. 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان این که مقام معظم رهبری پنج تا شش خلأ، ابهام و ضعف را در برجام مورد تأکید قرار دادند، ادامه داد: متأسفانه در برجام دسترسی به همه اماکن نظامی ما اجازه داده شده است.

وی با بیان این که برای نخستین بار است در دنیا یک کشور هسته ای تحت چنین نظارتی قرار گرفته است، ادامه داد: علیرغم تأکیدات و هشدارهای بسیار رهبری در خصوص عدم بازدید از اماکن نظام کشور، اما متأسفانه آقایان رفتند و تأیید کردند.

حجت الاسلام نبویان به موضوع پروتکل الحاقی اشاره کرد و با بیان این که کشورهایی که این پروتکل را پذیرفتند اما موارد نظارتی آن اعلام نشده است، ادامه داد: این چیزی که آقایان پذیرفتند و تعهد دادند غربی ها می توانند اماکن و مراکز حساس و مهم کشور را نیز بازرسی کنند.

وی با اشاره به این که مذاکره کنندگان شش نظارت را به طرف آمریکایی اجازه دادند، افزود: پادمان، پروتکل الحاقی، اقدامات شفاف‎ساز، نظارت آژانس و شورای امنیت سازمان ملل بر تاسیسات هسته‎ای و نظامی، نظارت کمیسیون مشترک و حتی ایران به ده‎ها کشور دنیا اجازه داده تا ایران را نظارت کنند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که تحریم های دشمن در چهار بخش هسته ای، موشکی، حقوق بشر و تروریست است، ادامه داد: به جز لغو قطع نامه های شورای امنیت که آن هم با یک تعهد ده ساله از سوی ایران همراه است، جمهوری اسلامی هیچ گونه دستاوردی نداشت و اکثر تحریم‌ها پا برجا ماندند./1317/پ202/ج

 

ارسال نظرات