۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۴۶۵۰۸۱
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان:

ائمه جمعه نقش مهمی در ترویج و احیای فرهنگ وقف دارند

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با بیان اینکه ائمه جمعه بیشترین نقش را در ترویج و احیای فرهنگ وقف ایفا می کنند، گفت: وقف یک عمل پیچیده و با مسؤولیت های فراوان است و ائمه جمعه در این جهت می توانند اثرگذار باشند و باید فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در نظر بگیرند و در جهت بهره برداری برنامه های فرهنگی و معنوی بقاع متبرکه بیشتر گام بردارند.
حجت الاسلام قاسمی زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمد قاسمی زاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان، صبح امروز در همایش ائمه جمعه استان کرمان به مناسبت دهه وقف در محل کانون پرورشی دیلمقانی شهر کرمان، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب همواره در فرامین خود به اهمیت وقف اشاره دارند و در این راستا فرمودند «باید آن جاهایی که در حوزه مال و ثروت اوقاف و موقوفات هستیم؛ توجه کنیم و باید معنای احتیاط را رعایت کنیم و در جاهایی که شک دارید نباید نزدیک شوید».

وی بیان کرد: وقف یک عمل پیچیده و با مسؤولیت های فراوان است و ائمه جمعه در این راستا می توانند اثر گذار باشند و باید فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در نظر بگیرند و در جهت بهره برداری برنامه های فرهنگی و معنوی بقاع متبرکه بیشتر گام بردارند؛ زیرا فعالیتهای فرهنگی منشأ خیر و برکات برای مردم است؛ از این رو این بحث نباید مورد غفلت و بی توجهی قرار گیرد و ائمه جمعه باید نقش مهمی را در ترویج و احیای فرهنگ وقف ایفا کنند.

حجت الاسلام قاسمی زاده مشارکت خیران را در برآورده کردن نیازهای بقاع متبرکه، خوب ارزیابی کرد و افزود: همه بقاع متبرکه ای که ثبت سامانه هستند 40 درصد درآمد آنها صرف عملیات عمرانی، 30 درصد مدیریتی، 20 درصد مشمول کارهای فرهنگی و 10 درصد نیز حق تولیت است.

این مسؤول ادامه داد: در گذشته تصدی به جای تولیت مطرح بوده و در حال حاضر اوقاف متولی است؛ زیرا تفویض در این حوزه از سوی ولی فقیه به نماینده خود در سازمان اوقاف است و امسال بودجه عمرانی برای امامزادگان اختصاص نیافته است و در این مورد روشنگری و هدایت خیران از سوی ائمه جمعه در مشارکت و همراهی در امور عمرانی بقاع متبرکه می تواند تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: طی شش سال گذشته بیش از سه هزار جلد سند مالکیت برای موقوفات اخذ شده است و سنگر امامت جمعه، یک فرصت برای ائمه است تا هر کس در توان خود از آن استفاده کند و در مسائل شهر، مباحث فرهنگی، مذهبی و مساجد در جهت رفع کمبودها قدم بردارد و زمینه مشارکت مردم را در رفع مشکلات نیز فراهم کند.

حجت الاسلام قاسمی زاده خاطرنشان کرد: در هفت حوزه بهداشت و درمان، خیرات و مبرات، امور اجتماعی، نشر فرهنگ و معارف قرآنی و اسلامی، علم و فن آوری، حوزه های علمیه و امنیت نیازمند وقف هستیم و نباید از وقف در حوزه های علمیه غفلت کرد؛ این در حالی است که سالی 600 میلیون تومان برای دو مدرسه وقفی علمیه ابراهیمه و محمودیه کرمان هزینه می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان 165 نفر نیروی انسانی در اوقاف فعالیت دارند، یادآور شد: این در حالی است که استان کرمان 6 هزار و 855 موقوفه شامل مسجد، تکیه، دارالقرآن و مدرسه علمیه با 60 هزار رقبه و 300 بقعه متبرکه و شش هزار مسجد دارد که تاکنون اطلاعات دو هزار مسجد، جمع آوری شده، وجود دارد.

امام جمعه موقت کرمان ابراز کرد: در سال های اخیر ۸۲۳ هکتار غصب شده به اراضی وقفی شهر کرمان برگشت داده شده، موقوفه ای در شهر کرمان وجود دارد که سالانه بیش از 100 میلیون تومان برای مستأجر درآمد داشته؛ در حالیکه او حدود 5 میلیون تومان به اوقاف پرداخت می کرده که اینگونه موارد سبب شده چه بلاهایی از طرف افراد سودجو و حکام و سلاطین به سر وقف بیاید.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: در حال حاضر 56 نمازجمعه در استان کرمان برگزار می شود که ائمه جمعه می توانند در این راستا ۵۶ وقف برای نماز ایجاد کنند و وقف ها باید برای کارهای دینی و عام المنفعه و فرهنگ جامعه صورت گیرند.

حجت الاسلام قاسمی زاده با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر طرح تربیت حافظان قرآن کریم، عنوان کرد: در استان کرمان 60 هزار نفر طی پنج سال وارد طرح تربیت حافظان قرآن کریم استان شدند که از سوی 300 مربی آموزش داده می شوند و مربیان قرآنی نیز در حوزه وقف می توانند نقش موثری ایفا کنند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اضافه کرد: در حوزه قرآن باید وقف هایی بیش از این صورت گیرد و در حوزه تفسیر قرآن کریم که یک عنصر مهم به شمار می رود از آن غفلت کردیم و در این مورد نیز باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود.

وی گفت: سالانه بیش از 700 مبلغ از قم به استان کرمان در ماه های محرم، صفر، نوروز و ایام فاطمیه به کرمان اعزام می شوند، مناطق محروم نیز نیازمند اعزام مبلغ هستند؛ در اربعین سالهای گذشته استانهای خوزستان و ایلام از سوی کرمان مورد پشتیبانی قرار گرفت و امسال نیز استان سیستان و بلوجستان را پشتبیانی کردیم./202/9709/ب1

ارسال نظرات