۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۴۶۵۱۷۷
باهنر در نشست خبری:

رسیدن به اجماع اولویت اصولگرایان است/ از ورود مصداقی جامعه مدرسین استقبال می کنیم

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به روند روی به جلوی ائتلاف اصولگرایان، گفت: بیشترین تمرکز ما بر این است که بتوانیم در نهایت به یک کاندیدای واحد برسیم.
محمدرضا باهنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری عصر امروز یکشنبه 14 آذر در نشستی رسانه‌ای در محل و به میزبانی خبرگزاری ایسنا، گفت: ماه ربیع الاول بسیار ارزشمند و با برکت که باید قدر آن را دانست.

در ابتدای بخش پرسش و پاسخ این نشست، باهنر در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه، آیا وی نیز می‌خواهد در انتخابات آتی نقشی شبیه آقای حداد عادل در مقام سخنگویی در انتخابات سال 94 را بازی کند؟، گفت: 
مساله سخنگو مساله بعدی است؛ ابتدا باید شاکله تشکیلات و وحدت به وجود آید و یک سری تصمیمات اتخاذ شود و پس از همه اینها یک نفر سخنگو باشد، چون هنوز ساختار نهایی به سمت انتخابات در جریان اصولگرایی نهایی نشده است.

وی ادامه داد: فعلا حجت الاسلام مصباحی مقدم  از سوی جامعه روحانیت و آقای حداد عادل به صورت شخصی و اعضای پایداری صحبت ها و فعالیت‌های خاص خود را دارند و مسایلی را مطرح می کنند اما قاعدتا هیچ کدام از این نظرات نظر اجماعی اصولگرایی نیست، باید منتظر ماند تا زمانی که ساختار شکل گیرد و علنی شود.

وی افزود: باید منتظر باشیم تا در نهایت ریاست شورا، سخنگوی شورا و کاندیدای واحد شورا تعیین شوند، سپس تصمیمات اجرایی گرفته شوند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص نقش دانشجویان در مناسبات سیاسی گفت: طبقه دانشجو را که همه ما وامدار آنها هستیم، از قبل انقلاب و قبل از عمومی شدن نهضت امام، شهدایی را تقدیم انقلاب کرده است.

باهنر در ادامه این نشست، ابراز داشت: دانشجو به دلیل خاستگاه ویژه ای که دارد وابستگی هایش به پست و مقام شکل نگرفته است و قطعا می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. در برخی از برهه ها متاسفانه کسانی از طرف های مختلف علاقه مندی خود را نشان داده اند که دانشگاه سیاسی نباشد و این ظلم عظیمی برای نظام و انقلاب است. 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات آتی، با ارجاع به سال 94 درباره این که آیا احتمال دارد نقش حداد عادل را در سال 96 ایفا کند؟ گفت: مساله سخنگو مساله بعدی است؛ ابتدا باید تشکیلات و وحدت به وجود آید و یک سری تصمیمات اتخاذ شود و یک نفر سخنگو باشد، چون هنوز در جریان اصولگرایی ساختار نهایی به سمت انتخابات نهایی نشده است. 

باهنر ادامه داد: فعلا آقای مصباحی مقدم از سوی جامعه روحانیت و آقای حداد عادل و جبهه پایداری صحبت های خاص خود را دارند و مسایلی را مطرح می کنند، اما قاعدتا هیچ کدام از این نظرات نظر اجماعی اصولگرایی نیست، باید منتظر ماند تا زمانی که ساختار شکل گیرد و علنی شود.

وی افزود: ریاست شورا و سخنگوی شورا و کاندیدای واحد شورا باید تعیین شود و سپس تصمیمات گرفته شوند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص سرتیمی اصولگرایان نیز، گفت: سر و ته تیم مهم نیست زیرا مجموعا دایره ای است که همه جریانات اصولگرایی باید در آن شریک باشند و هیچ جریان اصولگرایی احساس نکند خارج از دایره است. وقتی دایره تشکیل شود سخنگو کار واحد دارد. باید سخنان جمع را اعلام کند که این کار خیلی مهم نیست، مهم این است که تشکیل مجمع و اجماع کلی رخ بدهد.

باهنر همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نامزدهای نهایی اصولگرایان گفت: کاندیداهایی که قبلا آمده اند و وزن آنها مشخص شده است، دیگر نیایند و نامزدی آنها دیگر تکرار نشود. خبرنگاری از من سوال کرد قالیباف شامل این افراد می شود؟ گفتم آقای قالیباف در 84 و 92 بعد از فرد منتخب ، رای ایشان بوده که به عنوان یکی از مسایل قابل بررسی است. سیاست من و بسیاری از دوستان این است که تعداد (نامزدها) به حداقل برسد. این که آقای قالیباف نیاید مدنظر نیست، برخی از دوستان نیز می خواهند روی او به جمع بندی برسند. کاندیداهای ما باید مساله کارآمدی و امکان جلب آرا و افکار عمومی را به عنوان دو شاخصه داشته باشند و هر کس به حداکثر برسد می تواند کاندیدای نهایی ما شود.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره نشست مشترک جامعه روحانیت مبارز گفت: اول قرار بود جامعه روحانیت اشخاص حقیقی و حقوقی را مشخص و این ها را به نشست همدلی دعوت کنند و آنهایی که محوریت جامعه را قبول دارند جمع کرده و سازمان را راه اندازی کنند. 


باهنر در ادامه افزود: بعد از آن ، در جامعه بحث شد و به این جمع بندی رسیدند که با گروه ها و افراد مختلف و با جریان های مختلف اصولگرایی نشست های جداگانه داشته باشند و دعوتی که می خواهند انجام دهند و پاسخ قاطع داده شود.


وی اظهار کرد: با جبهه پیروان نشست های مختلفی از سوی جامعه روحانیت شکل گرفته شده است، حتی با دبیر این جبهه نیز نشست برقرار شده است. امیدواریم ماحصل نشست های جامعه روحانیت با تمام گروه ها نهایی شود.

باهنر تاکید کرد: حرفهایی که امروز درباره برجام از سوی آمریکا مطرح می شود با گذشته تناقض دارد و بر این اساس، ما و مسئولین دولتی و دیپلمات ها وظیفه داریم به همان نسبتی که آنها به تعهدات خود عمل نمی کنند ما نیز در مقابل آنها عمل متقابل کنیم.

وی در خصوص برگشت پذیری در مسیر برجام، تصریح کرد: همان طور که مقامات رسمی گفتند اولین کسی نخواهیم بود که برجام را پاره کرده و زیر آن بزنیم؛ اگر آنها کاری کنند که برجام خاصیت وجودی خود را از دست دهد به سرعت به قبل از برجام برمی گردیم و این برگشت همواره یکی از انتخاب های ما در زیر میز است. 

باهنر بیان کرد: ما مساله برگشت را هیچ زمان از روی میز برنمی داریم و راه های متفاوت داریم و صدها کار می توانیم انجام دهیم تا پاسخ مناسبی به نمایندگان مجلس آمریکا و رییس جمهور امریکا که وتو نکند بدهیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: اگر آقای رییس جمهور اوباما که دو سه ماه بیشتر از مسؤولیتش نمانده خیلی روشن این مصوبه را وتو کرده و امضا نکند ما نیز منتظر خواهیم ماند تا بعدا ببینیم چه اتفاقی می افتد.


وی با اشاره به این که تیم نظارت بر صحت عملکرد برجام اطراف قضیه را مدنظر دارد، ادامه داد: در خصوص برجام در شورای امنیت ملی موارد مربوط به 1+5 احصا و در خصوص هر کدام از نقص ها اقدامات متقابل پیش بینی شده تا در صورت لزوم اجرایی شوند.


وی در پاسخ به سوالی خصوص نحوه تعامل با آیت الله مصباح یزدی و جبهه پایداری و این که نشستی با این ها در خصوص انتخابات برگزار شده یا نه اظهار داشت: در انتخابات مجلس دهم سامانه ای از اصولگرایان تشکیل داده و با جلسه ای 22 نفره، کار مدیریت شد و پیش رفت و با وجود این که لیست ما ، رای کامل را در تهران در انتخابات مجلس دهم نیاورد اما در انتخابات مجلس توفیقات خوبی داشت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مواضع اخیر سران سه قوه نسبت به هم و مباحث پیش آمده درباره اظهارات یک نماینده مجلس اظهار داشت: متاسفانه بعضی از خویشتنداری‌هایی که باید در رده‌های بالای مدیریتی کشور باشد فراموش می شود و یکی از دلایل وجود چنین اختلافاتی گستردگی فضای مجازی است که می‌تواند به شایعات قوت دهد، مانند ماجرایی که یکی از نمایندگان مجلس با شنیدن خبری در فضای مجازی مطرح می ‌کند که البته این حرف‌ها، حرف‌های سبکی است و ما نباید فراموش کنیم که عده‌ای که می‌خواهند ما را وارد بازی‌های تفرقه ‌افکنانه کنند همواره بیدار هستند و ما نباید وارد بازی آنها شویم.

باهنر تاکید کرد: شاهد هستیم که گاهی در کنار اطلاع‌رسانی کارهای ناپخته ‌ای صورت می‌گیرد و جای متن و حاشیه را گاهی تغییر می‌دهد. 

باهنر گفت: بنا نیست این سازمان و بنا را از دست دهیم. این را داریم و می خواهیم به آن اضافه کنیم و اگر کسانی از دایره وحدت بیرون مانده اند آنها را وارد کنیم و ما از تمام ظرفیت های اصولگرایی استفاده می کنیم. قرار نیست هیچ کدام را بیرون بیاندازیم. اگر قرار شود محور برای مجموع مذاکرات قرار دهیم ، محور این بحث ها جامعه روحانیت تهران است. 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه «جامعه مدرسین اگر بخواهند وارد مصادیق شوند استقبال می کنیم» ادامه داد: ما یک محور بیشتر نداریم و بر همین مبنا هم دست کمک به سوی جامعه مدرسین و آقای مصباح یزدی، جبهه پایداری، ایثارگران و رهپویان دراز کرده و از آنها کمک می خواهیم تا به جمع بندی برسیم.

باهنر افزود: با جبهه پیروان به طور مستقیم نشستی نداشتیم ولی ارتباط داریم و با جبهه پایداری هم مذاکره می شود.

وی در خصوص انتخابات سال 96 و اهمیت آن در قیاس با انتخابات 1400 و این که آیا اصولگرایان علاقه ای به ورود آقای ظریف در انتخابات آتی دارند گفت: این انتخابات برای ما مهم است و فعالان سیاسی از کنار هر کدام از این انتخابات نمی توانند بی تفاوت عبور کنند. شاید تجربه در انتخابات در کشور این بوده که هر رییس جمهوری دو دوره رئیس جمهوری بوده، اما در برخی انتخابات این شکسته شده است. تا سال 84 انتخابات به مرحله دوم نمی رسید که در این سال رسید.

وی توضیح داد: مثلا در انتخابات 92 آقای روحانی انتخاب شد و همه اختیارات رییس جمهور را دارند و باید داشته باشند اما ما (قبل از آن) رییس جمهور با آن درصد آرا نداشتیم؛ بنابراین، علاوه بر اتفاقات تجربه شده ممکن است اتفاق جدیدی هم بیفتد و هیچ جریانی نباید در ارتباط با انتخابت 96 بی تفاوت باشد و حساسیت را روی انتخابات بعد از آن بگذارد. تحلیل های متفاوتی است و برخی معتقدند روحانی باز هم رای می اورد و برخی معتقدند فضای هیجانی کشور با مسایل اقتصادی و رکود متمرکز شود رای آوردن او با مقداری مشکل مواجه می شود.

وی افزود: جناب آقای ظریف هم الان نه اظهار تمایلی کردند و نه در جریان اصولگرایی بحث وی مطرح بود. زمانی جریان اصلاح طلب برای احتیاط برخی اسامی را مطرح می کرد. 

باهنر در خصوص برجام و نقض آن از سوی آمریکا گفت: این قرارداد و تفاهم نامه بین المللی که بسیاری از آن هم فنی است، پیچیده است و بر همین مبنا ، برای نظارت بر حسن مواد برجام از سوی همه طرف های قضیه، کمیته ای زیر نظر شورای امنیت ملی تاسیس شد که مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه و نمایندگان رهبری و همه دست اندرکاران در آن حضور دارند و نظارت فنی را باید این عزیزان داشته باشند و نظر اینها در خصوص کیفیت کار ، نظریه همه است و آن را می پذیرند. 

وی گفت: اعلام کردند که هشت مورد نقض برجام را در این می بینیم و برخی 12 مورد را گفتند و این که بخواهم خودم اظهار نظر کنم و این که موارد درست است یا نه نمی توانم اظهار نظری کنم اما به هیات نظارت اعتماد و انتظار داریم جمع بندی کرده و عکس العمل های متقابل را عملیاتی کرده و معطل نکنند.

باهنر افزود: اگر معطل شود شاید برخی از فرصت ها را از دست دهیم. خواسته ام این است که شورای امنیت ملی سریعا به تصمیم رسیده و آن را اجرایی کند که کشور متخاصم باید متوجه شود که اولین طرفی نیستیم که برجام را پاره می کنیم اما دنبال تحقق تمام خواسته هایمان هستیم.

وی در خصوص حکم اعدام بابک زنجانی هم گفت: قوه قضاییه مسیر خود را طی کرده و دیوان عالی آن را تایید کرده است. معتقدم اگر این شمشیر را بتوان بالا نگه داشت که بابک زنجانی از امکانات موجود در اختیار خود بتواند استفاده کند و اموالی که توسط ایشان و دیگران به غارت رفته و ایشان مسول اصلی این غارت هاست برگردانده شود منابع نظام بهتر تامین می شود. اگر این شمشیر بالا نگه داشته شود و حکم سریع اجرا نشود ممکن است نظام به این اموال دست یابد. این ها هشداری است برای کسانی است که بخواهند وارد این نوع جرم های سنگین شوند و نباید از این اثر پیشگیرانه و مساله احکام صریح قضایی غافل شویم./856/پ200/ج

ارسال نظرات