۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۴۶۵۱۷۸
رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 2 تبریز:

وقف گذشتن از خود برای رسیدن به خدا است

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 2 تبریز گفت: واقف کسی است که با رهایی از وابستگی های دنیوی با خدایش معامله و آخرت خود را خریداری می کند.
حجت الاسلام خلیلی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 2 شهرستان تبریز

حجت الاسلام محمدرضا خلیلی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 2 تبریز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به اهمیت وقف در اسلام اظهار داشت: وقف و موقوفات قبل از اسلام هم بود، اما بعد از اسلام موضوعیت خاص یافت و اکنون نیز اهمیت آن همچنان حفظ شده و ادامه دارد.

وی افزود: اگر موضوع وقف در جامعه تسری یابد و اهمیت آن برای مردم تبیین شود بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و دینی حل خواهد شد.

حجت الاسلام خلیلی گفت: در این راستا اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 2 شهرستان تبریز برنامه های متنوعی طی هشت ماهه اول سال جاری در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، ثبتی، حقوقی و اجارات اجرا کرده است که از جمله می توان به آرامش بهاری در ابتدای سال جاری اشاره کرد.

وی افزود: این برنامه در جوار امامزادگان استان اجرا و طی آن از سخنان مبلغان بومی و مبلغینی از قم استفاده و خیمه های معرفت برای پاسخگویی به شبهات  و نیز خیمه هایی برای کودکان و نوجوانان و خیمه «همه واقف باشیم» برای آشنایی و آگاهی زایرین به اهمیت وقف و موقوفات برپا شد.

حجت الاسلام خلیلی در ادامه با اشاره به برگزاری سوگواره یاس نبوی در ایام فاطمیه به تشریح عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان تبریز در هشت ماه اول سال جاری پرداخت و گفت: در تابستان هر سال برنامه های متنوعی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان از سوی حوزه فرهنگی این اداره برگزار می شود که امسال نیز برنامه های نشاط معنوی برای مقاطع ابتدایی و متوسطه در امامزادگان اجرا و طی آن کلاس های فرهنگی و قرانی در قالب طرح های دانش آموزی، ورزشی و تفریحی برگزار شد.

وی افزود: بعد از شروع سال تحصیلی جدید در اول مهر ماه نیز برنامه مهر با استفاده از نیات واقفین در جهت کمک به دانشآموزان محروم و نیازمند اجرا و از عواید موقوفات بسته های فرهنگی و نوشت افزار به آنان اهداء شد.

خلیلی اهداب این بسته ها به 250 نفر از دانش آموزان مستعد قرانی را از برنامه های جدید این حوزه نسبت به سال گذشته عنوان کرد.

وی همچنین تهیه برنامه های ویژه و هزینه برای زوجهای جوان در ایام ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) از عواید موقوفات، برپایی سفرههای احسان با حضور هزاران نفر در امامزاده های شهرستان تبریز و استان در ایام ماه مبارک رمضان، برگزاری برنامه های ویژه محرم در ایام سوگواری در قالب بصیرت عاشورایی و بهره مندی از سخنان خطبا و مبلغین قم در امامزاده ها در اربعین حسینی و نیز پذیرایی از زایرین پیاده اربعین حسینی در مرز مهران با استفاده از ظرفیت خیرین استان و عواید موقوفات و نیات واقفین را از دیگر برنامه های این اداره برشمرد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 2 شهرستان تبریز همچنین با اشاره به تاکید و سفارش رهبر معظم انقلاب بر تربیت قرانی جوانان و نوجوانان کشور که حداقل باید 10 هزار حافظ قرانی در کشور داشته باشیم، مهمترین برنامه های فرهنگی این اداره را تربیت حافظان قرانی نام برد و گفت: تربیت حافظان قرانی از وظایف مهم اداره اوقاف و امور خیریه استان است که در این راستا ناحیه دو تبریز 1500 نفر را با مشارکت و هماهنگی موسسه قرانی جامعه القرآن تبریز ثبت نام کرده و در طول سال کلاس های قرانی برای دانش آموزان برگزار می شود.

وی افزود: برگزاری مسابقات قرانی نیز از وظایف اداره اوقاف استان است که در این راستا نیز امسال در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قران کریم دو نفر از استان آذربایجان شرقی به این مسابقات راه پیدا کرد و در رشته ابتهال استاد محمدزاده مقام اول و در رشته قرائت بانوان نیز خانم طالبی از آذرشهر به مقام سومی دست یافت.

حجت الاسلام خلیلی در ادامه با اشاره به عملکرد ثبتی و حقوقی این اداره نیز گفت: رویکرد اداره اوقاف و امور خیریه در جهت سنددار کردن موقوفات تحت تصرف و اختیار است که در این راستا در سال های  گذشته عدم سنددار کردن موقوفات و رقبات سبب تصرف توسط افرادی شده بود.

وی افزود: برای عدم تعطیلی نیات واقفین تلاش زیادی جهت اخذ اسناد مالکیت و تک برگی کردن آنها کردیم که در این راستا در سال جاری 30 سند مالکیت اخذ و حدود 120 سند هم در دست اقدام است و تلاش داریم تا آخر سال اکثر موقوفات دارای سند تک برگی شوند.

وی در پایان با تشریح عملکرد حقوقی این اداره نیز گفت: در سال جاری پرونده هایی در ارتباط با موقوفات تصرف شده توسط عدهای تشکیل شده بود که خوشبختانه منجر به رای دادگاه به نفع ما شد تا حق و حقوق موقوفات حفظ شود./935/302/ب3

ارسال نظرات