۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۴۶۵۱۹۲
در آستان مقدس حضرت معصومه مطرح شد؛

راه های برانگیختن کودکان به اطاعت از مقرارت

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با بیان این که یکی از مشکلات والدین در دنیای امروز چگونگی تبیعت و اطاعت پذیر کردن کودکان از مقرارت است، گفت: راه های زیادی برای برانگیختن کودکان به اطاعت از قانون وجود دارد که احترام به کودکان نخستین راه برای انجام این کار است.
تربیت دینی کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباسی نیا، کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که یکی از مشکلات والدین در دنیای امروز چگونگی تبیعت و اطاعت پذیر کردن کودکان از مقرارت است، گفت: راه های زیادی برای برانگیختن کودکان به اطاعت از قانون وجود دارد که احترام به کودکان نخستین راه برای انجام این کار است.

وی افزود: والدین وقتی به کودک احترام می گذارند او نیز در مقابل می آموزد که به آنها و مقرارتشان احترام بگذارد و فرمان های آنها را اطاعت کند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: همچنین کودکی که از همان آغاز ارزش خود را درک کند،خود را زبون و فرومایه نمی بیند و پستی و حقارت به فکرش راه نمی یابد.

حجت الاسلام عباسی نیا ادامه داد: احترام به کودک او را فردی مستقل و دارای عزت نفس می کند و همانطور که سیره رسول خدا(ص) به این شکل بود و ایشان با وجود این که امام علی(ع) کودکی بیش نبودند به ایشان بسیار احترام می گذاشتند و در سن ده سالگی اسلام را به امام علی(ع) عرضه کرده و ایشان را به جانشینی خود پذیرفتند.

وی افزود: همچنین در روایت دیگری در این زمینه بیان شده است که « فرزندان خود را گرامی بدارید و آنها را خوب تربیت کنید تا بدین وسیله آمرزیده شوید».

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه احترام به کودک از اصولی است که همواره در آیات و روایات مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: برآورده کردن نیازهای کودک یکی از روش های احترام به کودک است و در اینجا منظور از نیازها، نیازهای اساسی است.

حجت الاسلام عباسی نیا گوش دادن به سخن فرزندان را یکی  از دیگر راه های احترام به کودک عنوان کرد، افزود: گوش دادن به صحبت های کودک به صورت غیر مستقیم این پیام را به او متنقل می کند که ما برایش ارزش قائل هستیم و این امر برای کودک حس ارزشمندی و نفید بودن ایجاد می کند.

وی صحبت کردن با کودکان و شرکت دادن کودک در امر تصمیم گیری را دیگر روش احترام گذاشتن به کودکان دانست، گفت: اعتماد کردن به کودکان و دادن مسؤولیت های مختلف به آنها سبب می شود که کودکان احترام دیگران را نسبت به خود درک کنند که البته این مسؤولیت سپاری باید در حد توان و فهم کودک باشد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) یادآور شد: پرهیز از امر و نهی به کودکان، به کودکان حق سخن گفتن دادن، بیان ادله مقررات، روشن بیان کردن منظور، یادآوری مقرارت ، استفاده از جملات مثبت و از پیش اطلاع دادن مقرارت به کودک از دیگر راه های احترام گذاشتن به کودک و برانگیختن او به اطاعت از مقرارت مختلف چه در درون خانه  و چه در بیرون از خانه و در سطح اجتماع است./968/202/ب3

ارسال نظرات