۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۴۶۵۲۱۹
گزارشی از فعالیت های اجتماعی یک استاد حوزه؛

امام جماعت فعال؛ محله فعال

امام جماعت مسجد امام موسی کاظم(ع) پردیسان قم با اشاره به تجربه های موفق این مسجد در جذب جوانان از صورت گرفتن فعالیت های فرهنگی در این مسجد خبر داد و گفت: این تجربه ها می تواند الگوی خوبی برای همه مساجد کشور باشد.
مسجد امام کاظم پردیسان مسجد امام کاظم پردیسان مسجد امام کاظم پردیسان مسجد امام کاظم پردیسان مسجد امام کاظم پردیسان حجت الاسلام فاطمی نیا

حجت‌الاسلام سیدرضا فاطمی‌نیا، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه بازگو کردن تجربه ها فهم جدید و متفاوتی از مسائل به به انسان ارائه می‌دهند و فکرهای خام را از هراس اشتباه و از دست دادن فرصت‌های موجود رها می کنند، اظهار داشت: تجربه‌ها آن هنگام که میان افراد به اشتراک گذاشته می‌شوند، فصل تازه‌ای از همراهی و همدلی را می‌گشایند که در آن رسیدن به آرمان و ساخت مدینه فاضله آسان‌تر و هوشمندانه‌تر خواهد بود.

امام جماعت مسجد امام موسی کاظم(ع) پردیسان قم افزود: مسجد امام کاظم(ع) تجربه‌های موفق و موثری دارد که برای جذب بهتر اهالی محله و جوانان و نوجوانان به مسجد مؤثر بوده است که دانستن آنها برای اهالی مساجد و دوستان و فعالان در هر مسجدی، مفید و البته قابل اجرا خواهد بود.

جوانان را با مسجد مأنوس کنیم

وی در ادامه با اشاره به ایده‌هایی در مورد کارهای فرهنگی لازم در مساجد کشور که در مسجد امام کاظم(ع) به منصه ظهور رسیده است، ابراز داشت: نخستین ایده جذب جوانانی است که به هر علت با مسجد فاصله گرفته‌اند و شاید بعضا در ایام خاص مثل محرم حضور پیدا می‌کنند، دوم تکریم و دعوت از همه‌ی پیشکسوتان است چراکه این افراد قبلا با مسجد ارتباط داشته و امروز به دلایلی حضور ندارند و یا فعال نیستند و همچنین برقراری انس و الفت بیشتر بین اعضای هیأت امنا و کنار گذاشتن سلایق و حساسیت‌های سیاسی و احیانا کدورت‌ها نیز از ضروری‌ترین مسائل است.

حجت الاسلام فاطمی‌نیا تقویت بسیج با دعوت از نخبگان سیاسی و فرهنگی و انقلابی را ایده دیگری در کارهای فرهنگی مساجد دانست و با تأکید بر لزوم تقویت، اجرا و کمک به برنامه‌های اعتقادی در مسجد خاطرنشان کرد: به عقیده من می توان به عنوان نمونه روز جمعه را به بحث مهدویت اختصاص داد و هرروز بین دو نماز بیان احکام داشت و چهارشنبه ها نیز به بحث حدیث خوانی پرداخت.

راه اندازی پیش دبستانی قرآنی برای نونهالان

وی با اشاره به پیش دبستانی قرآنی برای نونهالان به عنوان یکی دیگر از کارهای خوب فرهنگی در مسجد از ایجاد یک سامانه  نظرسنجی در خصوص برنامه‌ها و میزان رضایت آنها از طریق توزیع برگه‌ نظرسنجی بین نماز گزاران نام برد و ابراز داشت: قطعا این کار به بهبود برنامه‌ها و رفع نواقص کمک کرده و آمار جذب را بالا می‌برد که در مسجد ما فعلا به صورت شفاهی انجام می شود؛ همچنین نباید از تقسیم کار بین اعضا و حتی پیشکسوتان  جهت برداشتن فشار کار از دوش هیئت امنا غافل بود چراکه قطعا آن موقع وظایف محوله به ایشان و دیگر افراد به نحو احسن انجام می شود.

رئیس کمیسیون پیگیری فرامین امام و رهبری مجمع نمایندگان طلاب تأکید کرد: معرفی بانیان اطعام و دیگر امور مسجد به دوستان با نفوذ کلام و تاثیر‌گذار از جمله امنا نیز لازم است تا هم تکریم بیشتر انجام گردد و هم در صورت لزوم با آنها صحبت کنیم تا ‌به جای‌ هزینه در بعضی موارد غیر ضروری٬ اعتبارات خود را به برنامه‌های عمیق فرهنگی و اعتقادی صورت دهند؛ دعوت از سخنرانان اخلاقی٬ انقلابی٬ ارزشی٬ با بصیرت و ولایی در مراسمات نیز باید از جمله وظایف ائمه جماعات باشد و برای آن تلاش کنند.


 

انتخاب برنامه‌های عمیق و کاربردی همراه با شعور

وی با بیان اینکه پرهیز از اجرای برنامه‌های سطحی و پرداختن صرف به شور کافی نیست، تصریح کرد: انتخاب برنامه‌های عمیق و کاربردی همراه با شعور و درخور نیاز دینی و اعتقادی و واجبات مردم بویژه جوانان و بسیجیان در اولویت است و همچنین تقویت و کمک به برپایی بهتر نماز صبح و زیارت هر روزه‌ عاشورا خیلی خوب است.

امام جماعت مسجد امام کاظم(ع) پردیسان قم ادامه داد: به عنوان نمونه برقراری امنیت برای حضور در مسجد در ساعات نیمه شب که با خطرات همراه است مسأله ای درخور توجه است که البته خوشبختانه حضور کارکنان کلانتری محله  بیشتر سحرها مقداری امنیت بر قرار کرده ولی باید مثل ماه رمضان که بسیاری از مردم محل در نماز صبح حضور داشتند، بقیه سال هم نمازصبح را در مسجد اقامه کنند.

حجت الاسلام فاطمی‌نیا با اشاره به طرح های دیگر اجرا شده در مسجد امام کاظم(ع) پردیسان قم افزود: هم‌افزایی و ارتباط بیشتر بین مسجد و مساجد محله٫ سرای محله و استفاده بیشتر از کانون فخرالائمه که متعلق به مسجد است در راستای برنامه‌های مسجد، کمک و تبلیغ و تقویت مراسمات اثرگذار در زمان‌های خاص مثل دعای ندبه در صبح جمعه‌ها به جهت اینکه این برنامه در منطقه و محله و مساجد کمتر اجرا می‌شود از مواردی است که ما اجرا کرده ایم و البته مورد استقبال نماز گزاران قرار گرفته است تا جایی برای بانی شدن صبحانه باید در نوبت بمانند.


 

پرداخت وام قرض الحسنه و کمک به اشتغال جوانان

وی به کار گرفتن ابزار نوین و الکترونیکی جدید مثل ویدئو  پروژکتور جهت پخش کلیپ در ایام مختلف را مسأله حیاتی در مساجد دانست و با تأکید بر ضرورت استفاده سخنران از آن حتی در منبر به پرداخت وام قرض الحسنه به نیازمندان به عنوان مسأله ای جذاب برای مساجد اشاره کرد و بر برطرف کردن مشکل صوت و تنظیم آن در خور متراژ مسجد و رفع نور در مواقع مختلف تصریح کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم منظم‌تر شدن پخش اذان در سه وعده‌ نماز بخصوص نماز صبح را مسأله ای تأثیر گذار در مسجد امام کاظم(ع) دانست و اظهار کرد: ما سعی می کنیم اذان باصدای نسبتا ملایم و قابل شنود برای همه‌ اهل محل پخش شود که این مسأله را برای همه مسجدی ها توصیه می کنیم و در کنار این موارد سعی کرده ایم ارتباط بیشتری با همه نمازگزاران بویژه در ایام بیماری و زیارتی آنها داشته باشیم و گام هایی نیز  برای کمک به مشکل اشتغال جوانان مسجد و معرفی به ارگان‌ها البته به صورت مستمر و پی‌گیر تا رفع مشکل آنها داشته ایم.

وی با اشاره به تأسیس اتاق عقد بصورت رایگان در حسینیه مسجد به عنوان یکی دیگر از کارهای فرهنگی صورت گرفته در این مسجد قم، ابراز داشت: از آنجایی که در پردیسان اکثرا طلاب ساکن هستند کوشش هایی برای دایرکردن دروس حوزه برای طلاب ساکن دراطراف مسجد کردیم و همچنین جلسات تخصصی خانواده و فرزندپروری نیز برگزار کرده ایم.


 

برداشتن گام در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام فاطمی‌نیا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم روی آوردن به اقتصاد مقاومتی از راه اندازی کارگاه اقتصادمقاومتی از جمله کارگاه خیاطی و کیف دوزی در مسجد خبر داد و عنوان کرد: در همین راستا مؤسسه ای خیریه بنام مسجد نیز راه اندازی کرده ایم که این مسائل نیز می تواند الگوهای خوبی برای دیگر مساجد و ائمه جماعات آنها باشد.

وی ادامه داد: ورزش در مسجد از دیگر کارهای لازم در هر مسجدی است که ما آن را به طور ویژه دنبال می کنیم که البته پیاده روی خانوادگی تا جمکران نیز در دستور کار ما قرار دارد که نخستین بار آن روز جمعه ۱۹آذر همزمان با روزتاج گذاری حضرت ولی عصر(عج) ساعت ۹صبح صورت خواهد پذیرفت.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه از نمایش فیلم های مذهبی و نقد فیلم در مسجد امام کاظم(ع) پردیسان قم خبر داد و با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی ویژه بانوان از  دیدار مسجدی ها با علما و خانواده های شهدا و ایثارگران نیز نام برد و تأکید کرد: همه این برنامه ها بامدیریت امام جماعت، هیأت امنا، فرمانده بسیج و مسؤول کانون برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری هیأت مذهبی به صورت هفتگی و تأسیس هیأت های مذهبی و قرآنی در مجتمع های اطراف مسجد ابراز داشت: ارائه مشاوره تحصیلی خانوادگی و اخلاقی ازدیگر کارهای مسجدامام کاظم(ع) است و همچنین پاتوق کتاب و مقرکتاب یکی دیگر از فعالیت های مسجد امام کاظم(ع) پردیسان است که بطور امانی به همه اقشار مردم جهت مطالعه  کتاب داده می شود و بعد از مطالعه به مسجد و کتابخانه مسجد ارجاع می شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه در پایان افزود: ما سعی کرده ایم که ارتباطی دوسویه و خوب با مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان اطراف مسجد داشته باشیم و امام جماعت نیز در مدارس حاضر کنیم و تاسیس قرارگاه مقاومت فرهنگی محبان اهل بیت(ع) که با محوریت امام جماعت و بسیج و جوانان تشکیل شده نیز فعالیت های چشمگیری داشته است.

گفتنی است، مسجدامام موسی کاظم(ع) به آدرس پردیسان فلکه شهرداری،  انتهای بلوارابو طالب کوچه شهید سلیمی، محله کاظمیه قراردارد و به صورت هیأتی اداره می شود؛ در ذیل تعدادی از تصاویر فعالیت های این مسجد به نمایش گذاشته می شود./1330/ت301/س

ارسال نظرات