۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۴۶۵۲۲۱
امام جمعه موقت اصفهان مطرح کرد؛

خضوع، محصول درک انسان از ضعف خود

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: انسانی که عظمت الهی را درک کند به ضعف و بیچارگی خودش بیشتر پی می برد و به همین سبب در برابر خداوند خاضع است.
حجت الاسلام ميردامادي، امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: حواس انسان محدودیتهای جدی دارد.

وی در ابتدا با مروری بر مبحث شبهای گذشته، افزود: بر اساس نظرات دانشمندان مختلف حواس انسان برای درک امور حسی با محدودیتهای جدی رو به رو است که از دست دادن یکی از حواس این محدودیت را بیشتر می کند و استفاده از ابزارهای مختلف، سبب تقویت این حواس می شود هر چند خودِ این ابزارها نیز محدودیت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی چشم را مهمترین ابزار برای درک امور حسی دانست و اظهار کرد: چشم انسان توانایی دید بسیار محدودی دارد و از میان طیف های مختلف رنگی، بالاتر از رنگ بنفش و پائین تر از رنگ قرمز را نمی بیند.

امام جمعه موقت اصفهان حس شنوایی انسان را نیز بسیار محدود دانست و ابراز کرد: فرکانس هایی که انسان توانایی شنیدن آن را دارد بسیار محدود هستند، مثلاً صدایی که مورچه از خودش ساطع می کند از محدوده شنوایی انسان بالاتر است و اگر چنین نبود، زندگی کردن برای انسان ممکن نبود.

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: مغز انسان برای درک امور ظرفیت های بسیار بالایی دارد ولی استفاده از تمام ظرفیت آن در طول عمر کوتاه ممکن نیست، برای مثال در مورد مغز انیشتین که یکی از دانشمندان بزرگ جهان به حساب می آید گفته اند که او تنها از 12 درصد ظرفیت مغزش استفاده کرده است.

وی افزود: هر چه انسان در به دست آوردن علوم مختلف پیشرفت کند بیشتر متوجه عجز و ناتوانی خودش می شود، واقعاً افراد متکبر به چه دلیلی تکبر می ورزند؟.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی به عظمت آسمانها اشاره کرد و گفت: دانشمندان دریافته اند که در کهکشان راه شیری حدود یکصد میلیارد ستاره وجود دارد و در آسمان اول نیز حدود یک میلیارد کهکشان وجود دارد و معلومات انسان در حدّ همین کره خاکی است، فردی مثل رییس جمهور آمریکا که ادعایی دارد و برخی از او می ترسند، اصلاً در عالم به حساب نمی آید.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: درک عظمت عالم هستی انسان را به خضوع بیشتر در برابر معبود بی همتا سوق می دهد، مصداق بارز این خضوع و خشوع اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند که حتی با بروز بزرگترین مشکلات، صبر پیشه می کردند./867/202/ب2

ارسال نظرات