۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۴۶۵۲۳۴
معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری آذربایجان غربی:

مکانیزه کردن سیستم دادرسی سبب حفظ حریم خصوصی افراد می شود

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری آذربایجان غربی گفت: مکانیزه کردن سیستم دادرسی سبب حفظ حریم خصوصی افراد و مانع از اطاله دادرسی می شود.
دادگستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حسن قاسمی، معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری آذربایجان غربی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ارائه خدمات الکترونیکی دستگاه قضایی به مردم تا سریعترین و بیشترین اطلاعات قضایی برای اطلاع از روند پرونده ها صورت گیرد.

وی هدف از ایجاد چنین سیستمی را در مراحل دادسرا و بدوی انجام الکترونیکی فعالیتها عنوان و اضافه کرد: برای ارائه تحلیلی درست از پرونده های کیفری و حقوقی در شهرستانها و استانها می توان نقاط ضعف و قوت و میزان پرونده های هر بخش را شناسایی کرد.

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری آذربایجان غربی گفت: بیشترین جرایم کیفری در استان ایجاد ضرب و شتم و قتل، سرقت و قاچاق است و تلاش این است که خروجی دستگاه قضایی سبب رضایت مردم شود.

وی اطاله وقت دادرسی را مشکل اصلی روند بررسی پرونده ها و صدور حکم خواند و افزود: سه دفتر خدمات الکترونیکی در استان فعال است و هفته آینده 54 دفتر خدمات الکترونیکی در سراسر استان فعال می شود تا به روند صدور حکم سرعت داده شود.

قاسمی انجام ثبت دعواهای حقوقی، ثبت لایحه، ابلاغیه، استعلام و پیگیری آخرین وضعیت پرونده ها را قابل انجام در دفاتر الکترونیکی عنوان و ابراز کرد: از طریق دفاتر الکترونیکی امکان سوءاستفاده در صدور ابلاغیه ها یا روابط فردی که سبب بروز مشکل در رسیدگی به پرونده ها می شد، رفع می شود.

وی تأکید کرد: تلاش این است که مردم با دفاتر الکترونیکی آشنا شده و از طریق شماره پرونده و حساب کاربری به ابلاغیه های الکترونیکی دسترسی داشته باشند تا از صحت ابلاغیه و حفظ حریم خصوصی پرونده خود مطمئن شوند که با چنین روشی تنها خود فرد از پرونده مطلع شده و می تواند مانع از اطلاع دیگران شود.

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه ابلاغیه های الکترونیکی به عنوان ابلاغیه رسمی و قانونی تشخیص داده می شود، اعلام کرد: بر اساس قانون جدید همه افراد موظف به دریافت کد کاربری پس از درخواست دادرسی خود هستند تا به ابلاغیه ها دسترسی داشته باشند و بر این اساس کسی نمی تواند ادعا کند که ابلاغیه به دست او نرسیده است.

وی افزود: خواهان، وکلا، کارشناسان رسمی، ادارات و مقامات حقوقی جملگی باید حساب کاربری ایجاد کنند، چرا که برای سرعت بخشیدن به روند بررسی پرونده ها و مسائل حقوقی چنین اقدامی ضرورت دارد.

قاسمی با بیان اینکه بیشترین ابلاغها هنوز به شکل دستی صورت می گیرد، تصریح کرد: اگر مردم با روش الکترونیکی به شکل دقیقی آشنا شوند درصد ابلاغ الکترونیکی افزایش یافته و کاهش اطاله دادرسی به صفر می رسد.

وی با بیان اینکه از اول مهر امسال ابلاغ الکترونیکی شروع شده و تا به امروز 10 درصد ابلاغیه ها به شکل الکترونیکی انجام می شود، گفت: روش ابلاغ الکترونیکی علاوه بر کاهش زمان دادرسی و حفظ حریم خصوصی افراد سبب کاهش هزینه های ابلاغ تا 70 میلیون تومان در ماه می شود.

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه طلاقهای توافقی در پنجمین رده ایجاد پرونده در استان قرار دارد، ادامه داد: تعداد ضرب و جرح 10 هزار 500 پرونده، سرقت هشت هزار و 990 پرونده و توهین شش هزار 75 پرونده بیشترین آمار پرونده های ثبت شده در هشت ماهه امسال است./936/203/ب2

ارسال نظرات