۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۴۶۵۳۲۲
رییس شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور:

دوام بسیاری از علوم اسلامی در اثر وقف بوده است

رییس شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور، گفت: وقف عملی عبادی است که باید با نیت و قصد قربت باشد، شکل‌گیری و دوام بسیاری از علوم اسلامی در اثر وقف بوده است.
محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید محمدی رییس شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور، امروز در دومین نشست هم اندیشی راهکارهای توسعه و ترویج وقف قرآنی که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، گفت: در متون احادیث از وقف به عنوان صدقه جاریه نام برده است.

وی افزود: وقف از مصادیق اعلای صدقه و سبب بالا رفتن ایمان شمرده شده است، مومن راستگو باید وقف کند، وقف صدقه جاری در زمان و مکان است از نوع صدقاتی نیست که آنی تمام شود، ماندگارترین نوع صدقه و گواه صداقت ایمان مومن این است که واقف می شود.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه هنوز مفهوم وقف به صورت کامل در جامعه نهادینه نشده است، عنوان کرد: از وقف می توان فهمید جامعه در چه حالی است، وقف عملی عبادی است که باید با نیت و قصد قربت باشد، اهلیت واقف مورد توجه است.

رییس شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور با بیان اینکه وقف نشانگر سلامت دینی و اجتماعی و سکینه روانی جامعه است، اظهار داشت: کیفیت و کمیت وقف، آرمان‌خواهی، سلامت دینی و اجتماعی یک جامعه را نشان می‌دهد، واقفان هزاران نسل آینده را در نظر می‌گیرند.

وی برای جدی گرفتن وقف توسط جامعه بیان داشت: مردم پیش از انقلاب توسط پهلوی نسبت به وقف بی‌اعتماد شدند، سازمان اوقاف و سازمان صدا و سیما باید در حوزه وقف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی داشته باشد.

رییس شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور افزود: امروز با پیچیده شدن رفتارهای اجتماعی و فردی بحث‌های حساس و جدی در وقف داریم، باید در زمینه جامعه شناسی و روانشاسی و اقتصاد وقف حرف برای گفتن داشته باشیم، برای پاسخ به این مسائل باید دانش های میان رشته‌ای در حوزه وقف ایجاد شود.

وی گفت: چرا غرب در زمینه وقف از ما جلوتر افتاده است، تاثیرگذاری و سرعت‌بخشی هم‌زمان در تولید دانش‌های مرتبط با وقف در حوزه های علمیه و دانشگاه مورد نیاز است، چرا ما نباید پژوهشگاه وقف داشته باشیم، نبود پژوهشگده فقه و حقوق وقف یا روانشناسی وقف خلا است که باید به آن توجه شود.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: ترویج ادبیات وقف در طول سال نیاز جامعه است تا زمانی که فرهنگ‌سازی وقف به معنای گسترده آن صورت گیرد.

رییس شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور با بیان اینکه واقف انسانی تکامل یافته است، ابراز کرد: واقف توسعه جایگاه خود در آخرت را ارزیابی کرده و در این امر ورود پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه وقف قرآنی نیازمند ایجاد انگیزه قرآنی است، عنوان کرد: وقف قرآنی نشانه توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه است، توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی و وقف کاری دو سویه است.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه صدقه 22 نوع اما عالی‌ترین نوع آن وقف است، اظهار داشت: وقف جمود و رکود ندارد، فعلیت برآمده از انگیره‌های صحیح و متقن است که با آموزش و فرهنگ‌سازی توسعه می‌یابد.

رییس شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور با اشاره به اینکه  اگر وقف نشان‌گر آرامش جامعه است  وقف قرآنی سبب نورانیت آن جامعه می‌شود، گفت: تحقق وقف قرآنی نشانگر و نماد تبدیل منفعت و فردی به منافع و مصالح عمومی و اجتماعی است.

وی افزود: وقف قرآنی سنجه مهم ربانیت و الهی شدن جامعه است، یعنی قرار دادن مطلق منفعت در راه خدا و توسعه وقف نشانه توسعه الهیت جامعه و از مصادیق عالی قرض الحسنه است.

حجت‌الاسلام محمدی بیان داشت: شکل‌گیری و دوام بسیاری از علوم اسلامی در اثر وقف بوده است، امروز در جوامع اسلامی باید به ابعاد موقوفات در حوزه خانواده توجه کنیم.

رییس شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور در پایان خاطرنشان کرد: گذشته ما سرمایه متعالی در امر وقف بوده است، از الزمات سازمان احیای جایگاه وقف در فرهنگ اسلامی است./807/201/ب3

 

ارسال نظرات