۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۴۶۵۳۳۵
حجت الاسلام فقیهی مطرح کرد؛

احکام وضو به استناد آیات قرآن کریم

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ه)با اشاره به اینکه آیه شش سوره مائده احکام و شیوه وضو گرفتن را بیان می کند، گفت: در این آیه مراد از شستن و مسح کردن همان شست و شو و مسح کردن عرفی و متعارف مردم بوده و آیین اسلام هرگز به دنبال ایجاد زحمت و سختی برای مردم نیست.
حجت الاسلام فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فقیهی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بعد از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه شش سوره مائده« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»، گفت: این آیه به امر وضو گرفتن و تیمم برای نماز تاکید دارد.

وی افزود: عده ای از مفسران در تفسیر و ترجمه واژه « قمتم» بیان کرده اند که در اینجا این واژه تاکید می کند که هرگاه از خواب برخاستی و خواستی نماز بخوانی باید وضو بگیری زیرا خواب یکی از مبطلات وضو است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: این در حالی است که علامه طباطبایی  اشاره می کنند که در اینجا مراد از واژه « قمتم» اراده برای نماز خواندن است و علامه می فرمایند که این آیه بیان می کند که هرگاه اراده نماز خواندن کردی، همان هنگام وضو بگیرید و نماز بخوانید.

حجت الاسلام فقیهی ادامه داد: این آیه به خوبی شیوه وضو گرفتن را مشخص می کند و وضو تنها به همان شکلی که در این آیه مطرح شده، درست خواهد بود و در اینجا منظور از شستن صورت و دست همان شست و شوی متعارف مردم است.

وی با تاکید بر این که اهل سنت در شیوه وضو گرفتن به شکل دیگری عمل می کنند، افزود: در اینجا واژه ای که ابهام دارد کلمه «ایدی» بوده نه واژه «فاغسلو» پس شیوه اهل سنت اشتباه بوده و سیره پیامبر(ص) هم در وضو گرفتن خلاف گفته اهل سنت را تایید می کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در مسح کشیدن هم به همین صورت است و در اینجا منظور از مسح کشیدن، مسح تمام سر نبوده بلکه منظور مسح کردن بعض سر تا رستنگاه مو است، گفت: در اینجا روایت هایی از امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا(ص) اشتباه بودن دیدگاه اهل سنت را اثبات کرده و سیره رسول خدا(ص) نیز بر خلاف روش رایج در میان اهل سنت است.

حجت الاسلام فقیهی اظهار کرد: همانطور که بیان شد در این آیه منظور از شستن و مسح کشیدن همان مسح کشیدن متعارف است و باید دقت کرد که شیوه عرف اشتباه بودن رویکرد و نگرش اهل سنت را در این زمینه نشان می دهد و همچنین باید دقت کردن که شارع مقدس هرگز به دنبال ایجاد زحمت و سختی برای مردم نیست.

وی با تاکید بر اینکه اهل سنت به استناد واژه «فاغسلو» بیان می کنند که باید پا را شست و روایت های شستن را ترجیح داده اند، یادآور شد: دیدگاه شیعه به استناد آیات و روایات متفاوت اهل سنت بوده و شیعه تاکید دارند که باید پا را مسح کرد./968/202/ب3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات