۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۴۶۵۴۰۵

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

جشن دانش آموختگی کالج فلسفه اسلامی صدرا در اندونزی، معارفه مسؤول مرکزارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، اختصاص چهار برنامه سمت خدا به حضرت خدیجه(س) و اجلاسیه روسای دانشگاه های مجازی جهان، بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، جشن دانش آموختگی 115 نفر از دانش پژوهان کالج فلسفه اسلامی صدرا، با موضوع مساعدت اندیشمندان مسلمان در ساخت تمدن اسلامی؛ در در سالن اجتماعات نمایندگی جامعه المصطفی در نوسانترا (اندونزی) برگزار شد.

دکتر خالد الولید، رئیس کالج فلسفه اسلامی صدرا در اندونزی، گزارشی از فعالیت های این کالج اسلامی را ارائه نمود.

گفتنی است؛ این همایش با سخنرانی علمی پروفسور فرمان شاه، رئیس دانشگاه پارامادینه جاکارتا، پروفسور دکتر قمر الدین مدیر کل مدارس و دانشگاه های اسلامی در وزارت دین اندونزی و نیز پروفسور دکتر نصر الدین عمر امام مسجد استقلال اندونزی و رئیس دانشگاه علوم قرآن جاکارتا برگزار شد.

  

معارفه مسؤول مرکزارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه

مراسم تودیع معاون سابق و معارفه مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، با حضور آیت الله اعرافی برگزار شد.

در مراسم تودیع  معاون  سابق  و معارفه مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل  حوزه های علمیه حجت الاسلام والمسلمین زمانی مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی  حوزه به تشریح فعالیت های  معاونت بین الملل حوزه در مدت زمان مسئولیت خود در این سمت اشاره کرد.

پس از وی، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، نماینده پیشین جامعه المصطفی در اندونزی و مسئول جدید مرکز ارتباطات و بین الملل  حوزه های علمیه نیز با اشاره به فعالیت ادیان و فرق و مذاهب مختلف بر لزوم توسعه فعالیت های بین المللی حوزه های علمیه تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی، معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی و نماینده دفتر مقام معظم رهبری در اندونزی نیز در این مراسم به ابعاد مختلف فعالیت های حوزه علمیه در صحنه های بین الملی اشاره داشت.

سخنران پایانی این مراسم آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور و رئیس جامعه المصطفی بود که با ذکر نکاتی به اهمیت فعالیت های صفی و ستادی در عرصه بین الملل و همچنین راهبردهای فعالیت های این عرصه اشاره کرد.

  

اختصاص چهار برنامه سمت خدا به حضرت خدیجه(س)

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی دبیر علمی همایش صدف کوثر در گفتگویی با اعلام این مطلب گفت:همایش بزرگ «صدف کوثر» به منظور تکریم و تجلیل از شخصیت حضرت خدیجه کبری(س) پنج شنبه دوم دیماه سال جاری در قم برگزار خواهد شد.

وی افزود: تاکنون180 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که 40مقاله برگزیده شده و آماده چاپ می باشند.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه خاطر نشان ساخت: موسوعه حضرت خدیجه(س) نیز در 5جلد به رشته تحریر درآمده  و به زودی در اختیار علاقه مندان قرار داده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: از این هفته تنها پنج شنبه ها به مدت 4هفته متوالی  در برنامه «سمت خدا» که هر روز به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش می شود اختصاصا در مورد حضرت خدیجه(س) و مقام والای آن بانوی مکرم صحبت خواهم کرد.

 

نصب المان مربوط به حضرت خدیجه در یکی از میادین شهر

دبیر علمی همایش صدف کوثر با اشاره به برنامه های شهرداری قم در مورد همایش صدف کوثر افزود: شهرداری قم نیز یک المان از لگوی همایش صدف کوثر در یکی از میادین شهر نصب خواهد کرد و نام یکی از خیابان های قم را به نام مبارک آن بانوی جلیل القدر نامگذاری خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به عنایت و توجه مراجع و علمای حوزه به شخصیت والای حضرت خدیجه(س) در اسلام گفت: تاکنون به خدمت هشت تن از مراجع معظم رسیده ایم و از نقطه نظرات آن بزرگان جهت بهتر برگزار شدن این همایش استفاده کرده ایم.

وی در پایان افزود: همایش ملی صدف کوثر در دو نوبت صبح و عصر از 8 الی 12 در مدرسه امام خمینی (ره) و 2.30 الی 17 در جامعه الزهرا با سخنرانی آیات عظام مکارم شیرازی و جوادی آملی، سخنرانی دبیر علمی همایش، ارائه مقالات برتر و تقدیر ۲ نفر از آفرینندگان اثر در مورد حضرت خدیجه(س) بخشی از برنامه‌های این همایش در نوبت صبح خواهد بود.

 

اجلاسیه روسای دانشگاه های مجازی جهان

اجلاسیه روسای دانشگاه های مجازی جهان، با شرکت رئیس دانشگاه مجازی المصطفی، در در سیدنی استرالیا برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی، رئیس دانشگاه مجازی المصطفی به همراه حجت الاسلام طاهر امینی گلستانی، مدیر ارتباطات و بین الملل این دانشگاه، در اجلاسیه رؤسای دانشگاه های مجازی جهان که  با حضور 117 عضو از رؤسا و نمایندگان دانشگاههای مجازی از جمله کشورهای نروژ، فرانسه، نیجریه، آمریکا، انگلیس، استرالیا، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، آلمان، ایتالیا، چین، زیمباوه، کره جنوبی، ژاپن، سریلانکا، هند، اندونزی، مالزی و دیگر کشورهای  مهم از تاریخ 30 آبان ماه لغایت 3 آذرماه 1395  شرکت کردند.


شرکت کنندگان اجلاسیه

این اجلاسیه توسط شورای جهانی دانشگاه های مجازی و مکاتبه ای ICDEنروژ و تحت نظارت نمایندگانی از یونسکو برگزار شد، که  از حضور و حمایت دانشگاه های مطرح مجازی جهان همچون دانشگاه مجازی انگلستان Open University، دانشگاه ملی چین (با حدود 5 میلیون دانشجوی مجازی)، دانشگاه مجازی چارلز استورت استرالیا و دانشگاه فینیکس آمریکا و حامیان مهم دیگر برخوردار بوده است. این اجلاسیه سالانه و یا هر دوسال یکبار در کشورهای مختلف برگزار می گردد.

  

برگزاری همايش با موضوع علم النفس اسلامی در بلگراد

همايش علمی با موضوع «علم النفس در اسلام، مسيحيت و بوديسم»، در بلگراد پايتخت کشور صربستان، برگزار شد و در اين همايش، دکتر «تهران خليلويچ»، دانش آموخته المصطفی و عضو هيأت مؤسسين مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد به بيان جايگاه و اهميت علم النفس در حکمت اسلامی پرداخت.

برگزاری اين همايش علمی با استقبال کم ‏نظير مواجه بود به شکلی که در سالن اجتماعات «خانه‏ جوانان بلگراد» جای خالی برای بسياری از علاقمندان پيدا نمی‏شد و تعداد زيادی از آنان از آغاز تا پايان همايش، ايستاده به مطالب سخنرانان و پرسش و پاسخ‏ها گوش فرادادند.

سخنرانانِ اين همايش دکتر «تهران خليلويچ»، عضو هيأت مؤسسين مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد، پروفسور دکتر «آلکساندر جاکواتس»، استاد دانشکده الهيات مسيحی دانشگاه بلگراد و پروفسور دکتر «رادوساو پوشيچ»، استاد دانشکده‏ زبان‏شناسی دانشگاه بلگراد و رييس انستيتوی «کنفوسيوس» در صربستان بودند، در حالی که اين گردهمايي علمی از سوی مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد، دفتر رهبر کليسای ارتدوکس صربستان و سازمان دولتی معروف صربستانی موسوم به «خانه جوانان بلگراد» برگزار گرديد.

«خليلويچ» در ابتدای صحبت ابراز داشت: نفس انسانی در اسلام در شاخه‏ های گوناگون علوم عقلی و سنتی اسلامی مورد بررسی و تحليل تفصيلی قرار می‏ گيرد که آن علوم عبارتند از علم کلام، فلسفه و عرفان.چ

وی اضافه کرد: همه ميراث ‏بران علوم عقلی مذکور در اسلام در تحقيقات متقن خود و در چارچوب رويکردهای روش‏شناختی مختلف، به دنبال کشف ناب‏ ترين تعاليم و پيام‏های قرآن کريم و احاديث پيرامون هويت نفس انسانی و ابعاد و مراتب گوناگون وجودی آن بودند./1325/303/ب3

ارسال نظرات