۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۴۶۵۵۸۷
در همایش یاوران وقف؛

بانوی هرمزگانی تنها واحد مسکونی خود را وقف کرد

بانوی واقف هرمزگانی در همایش یاوران وقف در بندرعباس، تنها واحد مسکونی خود را که هم اکنون در آن ساکن است وقف اباعبدالله الحسین(ع) و مادرشان فاطمه رهرا(س) کرد.
هاشمی تجلیل همایش همایش همایش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، يکي از مهم ترين تمهيدات دين اسلام در راستاي دور انديشي و تامين آينده مسلمانان و فرزندانشان پايه ريزي سنت حسنه وقف است، چنان که وقتي به قرآن کريم و روايات اهل بيت (ع) و سنت عملي ايشان رجوع مي کنيم، اهميت دو چندان اين سنت زيبا را در مي يابيم. 

اگر چه در قرآن کريم آيه اي به صراحت دال بر وقف وجود ندارد اما از آيات متعددي مي توان وقف را به عنوان يکي از مصاديق بارز اعمال صالحه يا باقيات صالحات معرفي کرد.

پيامبر اکرم (ص) و اهل بيت مکرم ايشان نيز در زمان حيات گهربار خويش نه تنها در پي احسان و نيکي به اطرافيان و مسلمانان بودند بلکه به جهت آينده نگري و تامين منافع و مصالح مسلمانان به طور عملي به ديگران سنت نيکوي وقف را آموزش مي دادند.

اگر اين سنت جميل مورد تبليغ و ترويج قرار گرفته و همگان به آن هدايت و تشويق شوند، نه تنها آثار مثبت و ماندگار دنيوي بلکه ثمرات اخروي فراواني نصيب واقف خواهد شد. 

ثبت بیش از 190 موقوفه در هرمزگان در سال جاری

حجت الاسلام منصور هاشمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در همایش یاوران وقف که در سالن کنفرانس حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد با اشاره به رشد چشمگیر موقوفات در کشور گفت: در 8 ماهه نخست سال جاری بیش از 190 وقف جدید در استان به ثبت رسید.

وی افزود: عمل امینانه به نیات واقفان شعار اداره کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان است و ما نیز به عنوان عاملان امین به اجرای نیات واقفان در جهت تحقق این مهم تلاش می کنیم.

وی با اشاره به رشد چشمگیر موقوفات در کشور افزود: از سال 92 به بعد سرعت رشد موقوفات در سطح کشور چندین برابر شد، در کل کشور تا سال 92، 200 موقوفه بود اما می‌بینیم بحمدلله فقط در استان هرمزگان در سال جدید بیش از 190 وقف جدید به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان با اشاره به نقش ائمه جمعه و روحانیان در ترویج سنت حسنه وقف تصریح کرد: تلاش‌ های امام جمعه حاجی‌آباد در جهت نقش برجسته ‌شان در مسأله فرهنگ ‌سازی وقف در شهرستان قابل تحسین است.

حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه وﻗﻒ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﯾﮑﯽ از ﺑﺎرزﺗﺮﯾﻦ اﻋﻤﺎل دﯾﻦ اﺳﻼم و ﻓﻌﺎلیت‌های اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﯾﮏ اﻧﺴﺎن ﺧﯿﺮﺧﻮاه ﺑﺎﺷﺪ ابراز داشت: پرونده انسان با مرگ بسته می‌شود اما پرونده واقفان همانند چشمه همیشه جاری است.

وی، سنت حسنه وقف را سنت نبوی و علوی ائمه معصومین(ع) عنوان‌ کرد و بیان‌ داشت: پیامبر اسلام(ص) و امیرمومنان(ع) از واقفان جهان اسلام بودند که فرهنگ وقف را در جامعه اسلامی رواج دادند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان، اذعان داشت: رفع مشکلات معيشتي جامعه تنها يکي از جنبه ‌هاي وقف به شمار مي ‌رود و آثار و برکات زيادي بر آن مترتب است.

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد: کارآمدي وقف آنجا مشخص مي‌شود که در راستاي تحقق هدف از خلقت انسان نقش اساسي را ايفا مي‌کند.

وی بیان کرد: سنت حسنه وقف از ضروریات جامعه است و مسؤولان فرهنگی کشور باید از تمام ظرفیت‌ها برای گسترش فرهنگ وقف در جامعه تلاش کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان، ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻓﺮھﻨﮓ وﻗﻒ را ﯾﮑﯽ از وظﺎﯾﻒ ﻋﻠﻤﺎ و ﻓﻌﺎﻻن ﻋﺮﺻﻪ ﻓﺮھﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، در راﺳﺘﺎی ﮔﺴﺘﺮش اﯾﻦ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ دانست و گفت: ھﺮ ﻓﺮد در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی وظﯿﻔﻪ دارد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺒﻠﯿﻎ اﯾﻦ ﺳﻨﺖ حسنه اﻗﺪام ﮐﻨﺪ.

حجت الاسلام هاشمی بیان کرد: ﻧﮕﺎه اوﻗﺎف ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺄﻟﻪ وﻗﻒ ﯾﮏ ﻧﮕﺎه ﺑﺴﯿﺎر ﺟﺎﻣﻊ و ﮐﺎرآﻣﺪی اﺳﺖ که در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺮدم ﺧﺪﻣﺎت زﯾﺎدی ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ.

وی اﻓﺰود: ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ اطﻼع رﺳﺎﻧﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد اوﻗﺎف و اﻣﻮر ﺧﯿﺮﯾﻪ در ﺣﺎل و ﮔﺬﺷﺘﻪ در راﺳﺘﺎی آﮔﺎه ﺳﺎزی ﻣﺮدم در زﻣﯿﻨﻪ آﺛﺎر و ﺑﺮﮐﺎت وﻗﻒ در ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺳﻮق دادن ﻣﺮدم ﺑﻪ ﺳﻤﺖ اﯾﺠﺎد ﺗﻔﮑﺮ اﯾﺜﺎر و ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ھﻢ ﻧﻮع ﮔﺎمھﺎی اﺳﺎﺳﯽ ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﺷﻮد و ﺑﺎ اﻧﺠﺎم ﻓﺮھﻨﮓﺳﺎزی در ﺑﯿﻦ آﻧﺎن، ﻧﮕﺎه ﻣﺮدم را در ﻣﻮرد وﻗﻒ ﺑﮫﺒﻮد ﺑﺨﺸﯿﺪ.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان عنوان کرد: تاکنون ائمه جمعه و علمای دین بیشترین نقش را در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ وقف ایفا کرده‌اند، اگر مردم با آثار و برکات وقف در جامعه و ماندگاری آن در پرونده اعمال خود آشنا شوند بی‌شک در موضوع وقف تحولی ارزشمندی ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام هاشمی در پایان بر ایجاد موقوفات جدید بر اساس نیاز جامعه تاکید کرد و با بیان اینکه بیش از 760 نیت در زمینه وقف در سطح کشور وجود دارد گفت: ضروری است تا در حوزه های بهداشت و درمان، حمایت از معلولان ذهنی و جسمی، حمایت از دانش آموزان و نخبگان، زیباسازی فضای شهری موقوفات جدیدی ایجاد و ثبت شود چرا که با تحقق این مهم، مشکلات و موانع موجود در جامعه مرتفع می شود.

لزوم ثبت موقوفات جدید در حوزه سلامت در هرمزگان

حجت‌الاسلام محمدحسن فروزان نژاد امام جمعه موقت بندرعباس نیز بر ثبت وقف سلامت با هدف حمایت از بیماران صعب‌العلاج تاکید کرد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان و تعلیم و تربیت باید موقوفات جدید ایجاد و ثبت شود.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه این سنت حسنه در جامعه اسلامی اظهار داشت: وقف یکی از نیازهای اساسی جامعه برای کاهش و رفع مشکلات و تنگناها در زمینه‌های مختلف است.

حجت الاسلام فروزان نژاد بیان داشت: وقف های ایجاد شده در زمینه حمایت از ابن سبیل اقدامی شایسته و مناسب برای رفع مشکلات در راه ماندگان است، بنابراین مساجد باید توجه ویژه ای ه این مهم داشته باشد.

امام جمعه موقت بندرعباس بر ایجاد و ثبت موقوفات جدید با توجه به نیاز کنونی جامعه تاکیدکرد و گفت: ضروری است تا در حوزه‌های حمایت از طلاب، احداث مدرسه علمیه، کتابخانه، نماز ، تعزیه و روضه خوانی موقوفاتی ایجاد شود.

حجت الاسلام ‌فروزان نژاد ادامه داد: با ایجاد وقف نماز از سوی جوانان می توان فریضه الهی نماز را در جامعه توسعه و ترویج داد.

وی همچنین بر وقف سلامت با هدف حمایت از بیماران صعب العلاج تاکید و تصریح‌ کرد: در حوزه بهداشت و درمان و تعلیم و تربیت باید موقوفات جدید ایجاد و ثبت شود، باید در این خصوص به مردم  آگاهی بخشی کرد چرا که آگاهی مردم از آثار و برکات وقف سبب می شود تا در این مسیر رشد چشمگیری داشته باشیم.

امام جمعه موقت بندرعباس ابرازداشت: وقف موضوعی گسترده در سطح جامعه است که می تواند بسیاری از مشکلات مردم را در زمینه های مختلف مرتفع کند، بنابراین ضرورت دارد تا از این فرصت ناب در جهت رفع مشکلات جوانان در خصوص تامین جهزیه و ازدواج آسان بهره برد.

حجت الاسلام فروزان نژاد با تاکید بر اینکه بانوان به عنوان بهترین مروجان وقف می‌توانند در راستای توسعه و ترویج فرهنگ وقف اقدام کنند گفت: بانوان موثرترین نقش را در جهت توسعه و ترویج این فرهنگ ایفا می‌کنند، باید از این ظرفیت مهم در این راستا بهره برد.

وی با بیان اینکه هفته وقف پیام‌های فراوانی برای ما دارد تصریح‌کرد: باید با توجه به پیام‌های دهه وقف در جهت ایجاد و ثبت موقوفات جدید بر اساس نیارهای جامعه تدابیری اندیشید و با استفاده از وقف و موقوفات، مشکلات مختلف جامعه و مردم را رفع کرد.

امام جمعه موقت بندرعباس ابرازداشت: افراد با استفاده از اموال و دارایی‌های خود می‌توانند زندگی شان را توسعه دهند، نه تنها در دنیا بلکه در آخرت نیز از آثار و برکات موقوفات بهره‌مند می‌شوند، به شرط اینکه اموال خود را وقف کنند، وقف مسجد گوهرشاد مصداق بارز این مهم است.

حجت الاسلام فروزان نژاد بیان کرد: در ضمیر و نهاد هر فرد زمینه مناسبی برای وقف و موقوفات وجود دارد، مردمی که فرزندان خود را در جنگ های حق علیه باطل تقدیم نظام کردند یقینا در زمینه وقف و موقوفات نیز موفق عمل می کند.

وی ادامه داد: اگر در توسعه و ترویج فرهنگ وقف انطور که باید موفق نبوده ایم، مشکل از مردم نیست، بلکه ما مسؤولان نتوانستیم به خوبی از ظرفیت مردمی در این راستا بهره ببریم.

امام جمعه بندرعباس گفت: واقفین بدانند که این عطا و بخشش باید با تقوا و اخلاص همراه باشد، و از آنجایی که اداره کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در ساماندهی موقوفات حرف اول را می زند و به عنوان محور مطرح است باید به این وظیفه خطیر خود به خوبی عمل کند.


رشد ۱۳۰ درصدی وصول درآمد اجارات سالانه موقوفات در بندرعباس

حجت‌الاسلام مصطفی آزادی رییس اداره اوقاف و امور خیریه بندرعباس با اشاره به رشد ۱۳۰ درصدی در وصول درآمد اجارات سالیانه گفت: در زمینه وقف جدید نیز شاهد رشد صددرصدی بوده‌ایم.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری پیرامون وقف افزود: معظم له در این باره فرموده‌اند: فرهنگ و تاریخ ما وامدار خیراندیشی واقفانی است که جهان را به دور از فقر، جهل و محرومیت می‌خواستند.

حجت الاسلام آزادی، ایثار و از خودگذشتگی و دیگران را برخود ترجیح دادن را وقف معنا کرد و بیان‌ داشت: وقف یعنی کنار گذاشتن خودخواهی و پس انداز برای روزهای تنهایی است و هر فرد در جامعه اسلامی باید با استفاده از فرصت وقف، زندگی دنیوی و اخروی خود را تامین کند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بندرعباس از وقف به عنوان شاهکار دین مبین اسلام یاد و تصریح‌کرد: وقف از حس نوع دوستی و محبت برخاسته و به طور غیرمستقیم در قرآن و به طور مستقیم در سیره نبوی و ائمه اطهار(ع) توجه ویژه‌ای به این سنت حسنه شده است.

حجت الاسلام آزدی گفت: از نظر اسلام وقف راه‌گشایی برای رفع محرومیت‌های مادی و معنوی جامعه  و یادگار جاودانه‌ای از کرامت انسان به پیشگاه بشریت و پیوند با حضرت حق است.

وی از وقف به عنوان یکی از برترین و پردوام‌ترین مظاهر احسان و نیکوکاری یادکرد و گفت: این سنت حسنه نقش مهمی در خدمت به همنوعان و کمک به مصالح جامعه و تنظیم امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرعباس ادامه داد: به جرأت می‌توان ادعا کرد که اگر فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود و واقفان به راه معقول و درستی هدایت شوند بسیاری از مشکلات جامعه مرتفع می‌شود و کارنامه درخشان وقف این نوید را به ما می‌دهد که از طریق گسترش موقوفات و هدایت آنها می‌توان اکثر نیازها و ضروریات جامعه را تامین کرد.

حجت الاسلام آزادی بیا‌ن‌داشت: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرعباس با 60 بقعه متبرکه و 1470 مسجد و موقوف بزرگترین اداره اجرایی استان هرمزگان است و از مهم‌ترین موقوفات شاخص شهر بندرعباس می‌توان به موقوفه مرحوم محمدعلی ناصری، محمدعلی بندری، حمام و مسجد گله‌داری، موقوفات مرحوم مشیردوانی و ... یادکرد که تکایا، حسینیه ‌ها و مساجد سهم عمده‌ای را از موقوفات این شهر را دارا هستند.

وی به نیات واقفان اشاره‌ داشت و گفت: عمده‌ترین نیات واقفین در زمینه روضه‌خوانی و تعزیه‌داری امام حسین(ع)، هرینه‌های جاری مساجد و تلاوت قرآن است که ریشه در نسل‌های شیعی و دیندار مردم جنوب دارد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بندرعباس گفت: این اداره در سال‌ های اخیر گام‌ های بزرگی در راستای وقف جدید  و سرمایه‌ گذاری برداشته شده و رشد 130 درصدی در وصول درآمد اجارات سالیانه و رشد 100 درصدی در حوزه وقف جدید، آمار بالای قراردادهای عمرانی و سرمایه‌گذاری، رشد و حرکت به سوی تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی را درپی داشته است.

بانوی هرمزگانی تنها واحد مسکونی خود را وقف کرد

شمسی عطاری بانوی واقف هرمزگانی در همایش یاوران وقف در بندرعباس، تنها واحد مسکونی خود را که هم اکنون در آن ساکن است وقف اباعبدالله الحسین(ع) و مادرشان فاطمه رهرا (س) کرد.

وی در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگار رسا در هرمزگان گفت: پيامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) گذشته از اين که به فقرا، ضعفا، مستمندان و قشرهاي محروم اجتماع کمک مي کردند، آيندگان را نيز فراموش نمي کردند و با به جا گذاشتن صدقات و موقوفات زيادي از املاک و زمينها و اموال خويش، سنت حسنه وقف را پايه ريزي کردند و ما نیز باید به تبعیت از این بزرگواران در جهت توسعه و ترویج این سنت حسنه همت کنیم.

بانوی واقف هرمزگانی گفت: این واحد مسکونی به متراژ 100 متر مربع تنها دارایی ام بوده و درحال حاضر خود ساکن آن هستم اما امروز تنها دارایی خود را وقف امام حسین(ع) و مادرشان بی بی فاطمه زهرا(س)‌ می کنم.

خبرگزاری رسا در استان هرمزگان در حوزه وقف تجلیل شد 

فرهنگ وقف همانند ساير موضوعات فرهنگي، دینی، اجتماعي و اقتصادی براي وارد شدن به قلمرو هنجاري جامعه و تبديل شدن به فرهنگي فراگير، نيازمند تشريح، تبليغ، بسترسازي، تمهيد مقدمات و شرايط اجرايي مناسب و متناسب است.

رسانه ها از نقش تعيين كننده اي در جهت توسعه و ترویج فرهنگ وقف برخوردارند، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خميني(ره) با تشريح نقش رسانه هاي جمعي، از آنها به عنوان دانشگاه عمومي ياد كرده اند كه بايد در تمام سطح كشور گسترش یابند.

در این همایش از خبرگزاری رسا در استان هرمزگان به سبب تلاش گسترده در انعکاس اخبار و ترویج سنت حسنه وقف به عنوان رسانه فعال در حوزه وقف تجلیل شد. 

در پایان همایش یاوران وقف از واقفین و یاوران این سنت حسنه در استان هرمزگان تجلیل به عمل آمد./504/851/ب1

ارسال نظرات