۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۴۶۵۶۸۷
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

وقف از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است/ نباید به وقف حزبی نگاه کرد

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که ساختار نظام اسلامی این است که فقر، فاصله طبقاتی و مشکلات ساختاری را از بین ببرد، گفت: برخی به وقف حزبی فکر می‌کنند و این درست نیست، نگاه حکومت اسلامی ساختاری است و ساختار اقتصاد نظام اسلامی در یک بخش وقف است که به دیگران هم در آن کمک می‌شود.
حجت الاسلام محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در همایش ملی یاوران وقف که پیش از ظهر امروز در سالن همایش صدا و سیما برگزار شد با اشاره به اینکه همه‌ انسان‌ها در طول زندگی خود به دو شکل عمل می‌کنند، اظهار داشت: ابتدا عده‌ای هستند که خودشان و زندگی خود را وقف مال می‌کنند و بعد از فوت مال خود را می‌گذارند و وارثین از آن می‌توانند استفاده کنند.

وی ادامه داد: عده‌ای دیگر از مردم هستند که مال را وقف خود می‌کنند و از هوش بالایی نیز برخوردار هستند، در واقع آنچه با دست رنج خود به دست آورده‌اند به عنوان مال خود حفظ می‌کنند ولی قبل از فوت اموال خود را مدیرایت می‌کنند، در واقع از راه صدقه و وقف همچنان خیرات برای خود ثبت می‌کنند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: همه انسان‌ها به مال علاقه دارند اما فطرت انسان که الهی است علاقه مند به بخشش و سخاوت می‌باشد و خداوند ما را راهنمایی کرده است که در مقابل این مال دوستی که ما را به نابودی می‌برد انفاق و صدقه را برای پاکیزگی اجرا کنیم، پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند "برای اموال خود صدقه بدهید تا مال شما پاکیزه شود".

حجت الاسلام والمسلمین محمدی یادآور شد: مقایسه حب مال و بیماری که به وجود می‌آورد نشان می‌دهد که علاج ما در انفاق است تا به نابودی نرویم، شاهد هستیم که برخی با وجود آنکه فوت کرده‌اند پس از 250 سال همچنان موقوفه آنان در جریان است و ثواب آنها در دفتر اعمال‌شان ثبت می‌شود، امام صادق(ع) می‌فرمایند "انسان با مردن دفتر اعمالش بسته می‌شود به جز سه قشر که یکی از آنها کسانی هستند که صدقه جاری می‌دهند که یک مصداق آن وقف است".

وی افزود: یکی از اشتباهات انسان این است که فکر می‌کند اموال‌ش در دنیا برای خودش است در حالی که همه‌ این اموال برای خدا است و باید صدقه و وقف شود، خدای متعال در رابطه با وقف می‌گوید "احسان کنید تا به شما احسان کنم"، در واقع وقف یکی از مصادیق احسان است.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه باید یاوران وقف و مسؤولیت آنها مشخص شود، خاظرنشان کرد: باید دید برای نمونه حوزه‌های علمیه، بهداشت، رسانه، جامعه قرآنی، متولیان، اقتصاد مقاومتی و خانواده چگونه می‌توانند یاور وقف باشند، کارگروه‌های اقتصادی در این بخش کارهای خوبی هرسال داسته‌اند و سال به سال در حال تکمیل شدن هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه پیشنهاد ما برای سال آینده این است که "بهره‌برداران از وقف" در چه شرایط هستند، تصریح کرد: باید دید که در کشور کسی هست که از وقف بهره‌برداری نکرده باشد، برای نمونه امروز 76 هزار مسجد وقفی در کشور داریم که اکثر مردم از آن استفاده می‌کنند، حوزه‌های علمیه و مدارس علمیه، هیأت، تکایا و آب انباران همه وقفی هستند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه ابراز داشت: آموزش و پرورش، مسکن و شهرسازی بخشی از موقوفه‌ها هستند، در حال حاضر 1 میلیون هکتار و 12 هزار ملک موقوفه در تصرف دولت و مردم است که همچون فضاهای سبز و پارک‌ها از آن استفاده می‌کنند.

وی گفت: ساختار نظام اسلامی این است که فقر، فاصله طبقاتی و مشکلات ساختاری را از بین ببرد، برخی به وقف حزبی فکر می‌کنند و این درست نیست، نگاه حکومت اسلامی ساختاری است و ساختار اقتصاد نظام اسلامی در یک بخش وقف است که به دیگران هم در آن کمک می‌شود.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه نسبت به اداره سرمایه باید مدیریت درست انجام شود، افزود: همه‌ ما به ابعاد مختلف وقف باید نگاه کنیم، وقف یک حکم الهی است که باید در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دیده شود، اما متاسفانه می‌بینیم که فقط به بخش فرهنگی نگاه می‌شود و حتی سازمان اوقاف را هم زیر مجموعه فرهنگی می‌دانند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه جنگ آینده بشر آب است باید توجه کرد که موقوفات آب‌گونه کشور چه شده است، خاطرنشان کرد: سرمایه وقفی اگر بماند و از نابودی نجات پیدا کند همیشه استفاده می‌شود، در زمان رضاخان و فرزندش اعلام شده بود فرهنگ وقف و موقوفات را از بین ببرند، برخی موقوفات را هم مستقیم دست‌اندازی کردند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: آدم‌های امین، کاردان و مومن برای امورات اجرایی وقف باید انتخاب شوند و با کنترل آن هم حقوق خود را بگیرند و هم کاری کنند که برکات آن به جامعه برگردد، یکی از مولفه‌های وقف در ادیان اسلامی این است که نیت طرف مشروع باشد اما می‌بینیم وقف برخی به انسان‌‌ کشی و حمایت از اسرائیل غاصب معطوف می‌شود.

وی در ادامه افزود: نیات کمک به ازدواج جوانان، حمایت از خانواده‌ها با مشکل مالی و... همه در بعد فرهنگی خلاصه شده است در حالی که باید به بعد اقتصادی نیز توجه شود، با این نگاه غلط به وقف توقعات به وقف در نگاه مردم عوض می‌شود، به همین منظور ما از یاوران وقف انتظار داریم حقیقت وقف را تبیین و مدیریت صحیح وقف را بیان کنند.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان گفت: ما اگر بخواهیم بخشی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را به سرانجام برسانیم یکی از آن مولفه‌ها وقف است./201/816/ب1

ارسال نظرات