۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۴۶۵۷۰۰
رییس اداره اوقاف سراب خبر داد؛

بدون متولی رها شدن یکی از موقوفات امامزاده شاهچراغ در سراب

رییس اداره اوقاف سراب با انتقاد از دایره حقوقی آستان امامزاده احمدبن موسی(ع)، گفت: در روستای بیجند سراب، موقوفه عنایت السلطنه با ۵۵ مورد زمین و باغ که به آستان مقدس شاهچراغ وقف شده، بدون متولی رها شده است.
حجت الاسلام عزالدین تقی‌زاده، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سراب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام عزالدین تقی‌زاده، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سراب امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر حفاظت و صیانت از موقوفات، اظهار داشت: ایجاد امنیت عمومی و روانی نسبت به حفاظت و صیانت و همچنین اجرای امینانه‌ نیات واقفان در اولویت است.

وی با انتقاد از دایره حقوقی و مدیریت آستان مقدس امامزاده احمدبن موسی(ع)، خاطرنشان کرد: در روستای بیجند سراب، موقوفه عنایت السلطنه با ۵۵ مورد زمین و باغ که به آستان مقدس شاهچراغ وقف شده است، بدون متولی رها شده و از نظر قانون نیز اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نمی‌تواند بر آن نظارتی داشته باشد؛ در نتیجه‌ی این موضوع، حفظ و صیانت از موقوفات به عنوان واجب شرعی، به فراموشی سپرده شده است.

حجت الاسلام تقی زاده با اشاره به مشکلات پیرامون امام‌زاده احمد بن موسی(ع)، یادآور شد: یکی از زمین‌های مستعد این موقوفه که دارای سندی ۵۰ ساله در اداره اوقاف و امور خیریه است، با تهیه سند پنج ساله به اراضی منابع طبیعی تبدیل شده و در این راستا نیز صحبت‌ها با امور حقوقی آستان مقدس شاهچراغ(ع) بی فایده بوده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سراب ادامه داد: اگر مسؤولان آستان مقدس شاهچراغ(ع) دغدغه‌ای برای احیای موارد وقف شده به این امامزاده(ع) را ندارد، به فکر مستاجران رقبات و موقوفات باشد، چراکه با کوتاهی در این راستا مستاجران به حبس و یا جریمه‌ نقدی محکوم شده‌اند.

وی با اشاره به بازگشت 3 هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی موقوفه شاه قلی میرزا در منطقه سراب به آغوش موقوفات، اظهار داشت: این موقوفه به نیت، روشنایی حرم حضرت سیدالشهدا(ع) و قمر منیر بنی‌هاشم(ع) بوده که در راستای این نیت نیز تاکنون ۱۳۰ اجاره‌نامه با مستاجران تنظیم شده است.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده با اشاره به موقوفه بودن روستاهای آناقیز و ابرغان شهرستان سراب، خاطرنشان کرد: این روستاها، موقوفه‌ مرحوم میراسدالله شیخ‌الاسلام و مجتهد هستند؛ در این راستا نیز با آرامش و اطمینان به اهالی روستاها، در تلاش برای عقد اجاره‌نامه با متصرفان این موقوفه هستیم.

وی با اشاره به ثبت ۱۲ مورد وقف در هشت‌ماهه‌ اول سال‌ جاری در شهرستان سراب، گفت: در این راستا از مدیریت اداره ثبت و اسناد و املاک شهرستان سراب به جهت همکاری‌های لازم با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قدردانی کرده و همواره نیز در تلاش برای سنددار کردن همه موقوفات خواهیم بود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سراب با اشاره به مقام نخست شهرستان سراب در سنددار کردن موقوفات، افزود: اداره اوقاف سراب در حوزه‌ سنددار کردن موقوفات در استان مقام برتر را دارد و در این راستا نیز در ۹ ماهه‌ اخیر با همکاری اداره ثبت ۷۰ مورد از موقوفات سنددار شده و برای ۵۰ مورد دیگر نیز سند تک برگی صادر شده است./935/203/ب2

 

ارسال نظرات